Häst som inte dricker tillräckligt

boccia

Trådstartare
Min häst har de senaste veckorna uppvisat små tecken till att vara något uttorkad (huden på halsen går inte tillbaka omedelbart om man "nyper" ihop den, och veckar sig lite om hästen böjer halsen kraftigt åt någon sida)

Hur kan jag få i honom mer vätska? Han har fri tillgång till friskt vatten i hagen, och vattenkopp + vattenhink i boxen. Han får vanligtvis betfor på kvällen, och nu har jag börjat ge honom rejält uppblött betfor även vid middagsfodringen.

Fler ideer hur jag kan hjälpa honom få i sig vätskan? (han verkar helt opåverkad, bortsett från att huden visar dessa tecken)

Sv: Häst som inte dricker tillräckligt

Blanda äppeljuice i vattnet.
Ge salt, det brukar ju stimulera törsten.

Äppeljuice ska testas :)

Han har saltsten som han slickar lagom mycket på. Menar du att han ska få salt i maten också?

Kan förtydliga lite: Hade veterinär ute för ca 1 månad sedan (vaccinering), och då nämnde han att hästen var något torr, men att det inte alls var ovanligt vid den tiden på året, och inget jag behövde bekymra mig om. Det var i samband med detta jag såg till att komplettera upp vattenkoppen med vattenhink, och även att jag började blöta upp betforn extra mycket (har mer än dubbelt så mkt vatten i den mot vad jag brukar, så den är rejält blöt).

Han rids normalt mycket, och blir så gott som aldrig svettig under ridpassen (skulle han någon gång bli det så beror det på att han stressat upp sig, och inte på ansträngningen i sig)

Jag har märkt stor skillnad på drickandet sedan jag började ge min häst salt i maten. Han har saltsten men tar bara ett slick då och då.

Min gör slut på sin saltsten på ca 3-4 månader

jag håller med ovanstående, ge salt :) Hästens "törstkänsla" stimuleras av salt, och en saltsten på 3-4 månader är inte nog, även om han inte svettas.. Salt är ofarligt att tillföra i måttliga mängder så länge det är jod-fritt och hästen har fri tillgång till vatten, eftersom han då kissar ut ev. överskott.

Ta äppeljos som exempel, vad blir du mest törstig av, socker eller salt?
och vilket är det hälsosammare alternativet? ;)

Har hört att hästar som akut måste få i sig mycket vätska, och där man inte väljer att ge dropp, brukar dricka mer om man ger dem de vatten som är kvar efter att man blött upp betfor.

Har du provat att ge ljummet vatten?

Vi har märkt skillnad på natt och dag under vintern, de dricker ungefär dubbelt så mycket om vattnet är ljummet, nästan varmt. Nu framåt våren har de börjat acceptera att dricka kallt vatten, förmodligen för att det inte blir lika iskallt i hinkarna längre.

Dricker han i hagen då? Även om det finns vatten så kanske han inte går dit om ingen annan häst följer med till karet. Flockinstinkten är stark.

Annars hade jag kört på ovan nämnda klassiker med äppeljuice i vattenhinken... Det är också smidigt när man är ute med en grinig häst och ska ge "främmande vatten" som luktar/smakar annorlunda - bara tillsätt lite juice och den dricker. En bra grej att vänja dem vid.

Liknande trådar

Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 234
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 533
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·
Hästvård Jag behöver ventilera lite med er bukisar. Min häst dricker inte. Jag upptäckte det när vi va ute och gick i söndags. Han var trött och...
Svar
6
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka