Häst som inte bygger muskler

M

MALINox

Behöver lite hjälp från er bukefalister.
Har en 7 årig arab som rids främst uteritter och dressyr. Rids 5-6 dagar/vecka. Två pass dressyr i ridhuset á 60-80min varav ett är för tränare. Övriga turer är uteritter med mycket arbete 60-90min. Har ridit honom efter detta schema sedan i somras.

Problemet är att han inte bygger muskler som han borde. Såväl jag som min tränare och hovis har uppmärksammat detta. Eftersom han rids rätt, så funderar jag på om det har med fodret att göra?

Har mycket dåligt värde på vårt hö i år, vilket innebär att hömängden är endast så att det täcker minimibehovet. Resten av kvoten fylls med lucern, sojaprotein och krafft groov.
Han är inte mager på något sätt, dvs har lagom mkt mage och lagom med energi, men avsaknad av ordentligt med muskler.

Någon som har ideer, tips på vad jag kan ändra, göra åt det hela?
Bifogar två bilder, en från i somras, där jag tyckte han var bättre i kroppen, samt en från i höstas.

http://i29.photobucket.com/albums/c276/MALINox/060603014-1.jpg

http://i29.photobucket.com/albums/c276/MALINox/DSC05913.jpg
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Har du kollat så behovet för E-vitamin och selen är täckta?
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Visst är det 0,2mg selen/100kg häst, samt 75mg e-vitamin/100kg häst.
Han får 160g miner vit/dag. I den ingår det såväl selen som e-vitamin, samt att dessa finns i krafft grooven. de mängder som står angivna på kraffts sida, är det för en hel förpackning, eller för ett visst antal gram/kg?
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Hur är tänderna? Även om hästen inte blir mager och faller ur så kan det ändå ibland handla om munstatus.
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Kollade för snart ett år sedan, och då var allt ok. Äter med god aptit, dvs äter upp allt han får. Visar inget konstigt vare sig vid födointag eller med bett i munnen.
Tar villigt emot bettet.
Vet inte hur mycket som hinner hända på knappt ett år?
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Vad har du lagt han på för kvot (mj/smrp)?
En del hästar kräver ju mer protein än andra, min tex behöver ligga på MINST 7, men gärna uppemot 8, då är hon som absolut finast i kroppen muskulärt.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte bygger muskler

Dodson & Horrels Build Up är jättebra! Min häst fick jättefina muskler av det!
Sedan finns det även ett medel som heter Master Muskle (typ) och vad jag har hört om det så är det bra!
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Antiqua - Har funderat lite på detta jag med. Har en kvot på 6,1 nu. Problemet är hur jag ska öka kvoten utan att han ökar i magomfång eller blir för het/seg i tempramentet?

Pollan - Okey...vore kanske ide att prova en annan fodersort?!

Har testat denna vecka att öka på hömängden med 0,5kg, samt öka lucern och krafft groov. Ger en kvot på 6,3. får se om det gör någon skillnad alls.
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

hur mkt MJ får den?det ser ut som att det kan vara för lite av dåde MJ och Protein...sen skulle jag öka kvoten till minst 7 ett tag iallafall...testa olja som MJ, och mera protein...pluss grön är min favorit
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Det du skulle kunna göra för att höja kvoten är att byta ut Grooven (125?) mot Pluss Grön - då får du iaf 75g smbrp mer ju (per kg)! (eller varför inte delvis Krafft Protein? i värsta fall)

För jag antar att du redan ger ett antal kilo lusern och maxgiva soja?
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Utöver de tips och råd du redan har fått vill jag bara säga nåt!
Det är inte många araber jag har sett som har mer muskler än din! De är ju i regel väldigt smärta!
Jag tycker din häst ser kanonfin ut! Han ser ju iallafall ut att må bra!
Och mer muskler får du ju garanterat när den här för*ade vintern är slut!
Lycka till!
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Jag måste hålla med dig - hästen SÅG faktiskt inte minsta muskelfattig ut på bilderna. Jag tyckte också den såg fin ut. Men det kan vara svårt att bedöma på bilder... uppenbarligen tycker ju andra än ägaren att den är lite dåligt musklad.
 
Sv: Häst som inte bygger muskler

Jag har själv araber, och tycker inte din ser muskelfattig ut. Vissa hästar är ju helt enkelt tunnare än andra.

Som några andra skrev så är ju vilan viktig för musklerna, men det verkar din häst få. Jag tycker det verkar länge att rida dressyr i 80 min, det kanske gör att hästens muskler inte hinner vila? Bara "spånar", själv tycker jag att 30 min dressyr är max.

Men som sagt, tycker den ser fin ut. Vi kan ju inte jämföra oss med så många grövre raser, våra pållar är ju gjorda för uthållighet snarare än styrka.
 

Liknande trådar

Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 203
Senast: sused
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 531
Senast: Tinuri
·
M
Foder & Strö Har skrivit om min arabvalack tidigare, att han bygger så dåligt med muskler trots arbete på rätt sätt, och åtminstonde på pappret vad...
Svar
16
· Visningar
1 117
Senast: Jaba
·
M
Hästvård Har en arabvalack på snart 6 år. Han rids 5-6 ggr/vecka blandat uteritter, dressyr och konditionsträning. Efter sommaren var han en...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: Elute
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp