Häst som ignorerar bommar och hinder!

MsOldie

Trådstartare
Hejsan. Jag har en liten fundering vad gällande hästar som ignorerar hinder och bommar och som gärna springer istort rakt igenom.

Om en häst är snubblig så ska man ju träna på att gå över bommar eller rida ute i skogen så dom får lära sig att hålla koll på benen. Men vad gällande hästar som "inte bryr sig" om det ligger bommar på marken eller står ett lägre hinder ivägen, hur får man dessa mer uppmärksamma på ett logiskt och snällt sätt??:confused:
Har aldrig behövt tampas med detta problem, men nu har en person i bekantskapskretsen just detta problem.

Någon som har en ide?:idea:

Tack på förhand:bow:

Sv: Häst som ignorerar bommar och hinder!

Bra fråga, ser framemot någon som kan svara på detta till dig. Har inte samma problem men är nyfiken.

Nöta nöta nöta...

Hoppa studsar, serier och gärna enkelhinder med bom framför och efter, var inte rädd för att låta hästen göra misstag...

Man kan även lägga upp såkallade "pilar" på hindren, två bommar från marken och upp på översta bommen för att få hästen att kolla på hindret och kanske backa av och hoppa hindret och inte bara springa igenom...

Vad menar du med att låta hästen göra misstag? Riva eller slå sig medvetet?
Är nyfiken :-)

Ja, i princip...

Lägger du hästen rätt på hinder och den ger sig iväg framåt och därmed kastar sig in i hindret, trots diverse hjlälp bommar så måste den få göra det misstaget att kanske slå ut en bom... Jag säger inte att man ska överge hästen när den kommer till hinder snarare tvärtom, ge den alla rätta förutsättningar, men den måste få en chans att rätta sig själv.

I grund och botten tror jag inte någon häst vill riva, men det gör säkerligen mindre ont att riva med en hov än med ett framknä till exemepl.

Man kan även löshoppa hästen, löshoppa tre studsar och sedan ett galoppsprång till en oxer, river den lika mycket då som i ridningen kan löshoppning vara ett bra hjälpmedel, river den ingenting är det säkert så att den inte har tillräckligt med styrka och balans för att hoppa felfritt med ryttare på ryggen :-)

Min erfarenhet (som inte är så stor) säger att det bara är att fortsätta träna! Min häst lyfte knappt på fötterna för något år sedan, slog i varenda bom med minst tre fötter och skulle vi hoppa hinder flög bommarna all världens väg. Lösningen för henne var att hoppa banor, lite klurigare hinder, och verkligen leka med bommar. Idag slår hon sällan i bommarna och river bara i klantfall! Så det finns hopp! (ha ha...)

Ja, i princip...

Lägger du hästen rätt på hinder och den ger sig iväg framåt och därmed kastar sig in i hindret, trots diverse hjlälp bommar så måste den få göra det misstaget att kanske slå ut en bom... Jag säger inte att man ska överge hästen när den kommer till hinder snarare tvärtom, ge den alla rätta förutsättningar, men den måste få en chans att rätta sig själv.

I grund och botten tror jag inte någon häst vill riva, men det gör säkerligen mindre ont att riva med en hov än med ett framknä till exemepl.

Man kan även löshoppa hästen, löshoppa tre studsar och sedan ett galoppsprång till en oxer, river den lika mycket då som i ridningen kan löshoppning vara ett bra hjälpmedel, river den ingenting är det säkert så att den inte har tillräckligt med styrka och balans för att hoppa felfritt med ryttare på ryggen :-)

Aha, intressant.

Tack för Svaren=) Blev några fler ideer=)
En sak som slog mig som Nooneyouknow sa om att hästen antagligen inte har balans och styrka med ryttare på ryggen, gav mig en ganska logisk förklaring till varför han inte hoppar. Kanske kan också stelheten hjälpa till. Han är otroligt stel i båda sidor, vilket jag märkt då jag stått på marken och kollat på honom då han rids, att han är stel bör kunna vara en liten del till att han är så otroligt slö i kroppen också för den delen. Framåtbjudning kommer med lösgjordhet=)
Tack för svaren ännu en gång=) Mvh

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 121
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 736
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar