Häst som hostar vid ansträngning

Sv: Häst som hostar vid ansträngning

Hur hostar den? När hostar den? Torrhosta eller djup slemhosta= Hostar någonsin i stallet?

De frågorna är för mig viktiga.

En häst som är lite snorig och hostar lite när den börjar trava t ex men sen inte hostar skulle jag avvakta (med nogrann tempkoll dagligen och innan varje ridtur) och se om den inte var förkyld.

En häst som inte snorar, torrhostar en - två ggr vid travigångsättning men inget mer skulle jag fundera över vad som finns i stallmiljön som man kan förbättra.

En häst som hostade 5-10 ggr vid travigångsättning men inget snor, ingen temp och ingen hosta sen skulle jag vara ganska bekymrad över och ge någon vecka bara innan veterinärkontakt.

En häst som hostar frekvent under arbete skulle vetkollas inom ett par dagar.

Osv.

Så lite mer information? =)

Hon hostade några ggr när jag började trava, men nu har hon även börjat hosta stillastående så jag ringde vet. i morse.

Jag skulle inte vänta, det kanske kan utvecklas till kronisk bronkit, allra helst om hö/halm är mögligt.

Veterinären var ute idag och tog prover. Det blir förmodligen antibiotika.
Tror inte det beror på miljön. Min gamle valack är känslig men han hostar inte. Jag ger hösilage.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka