Häst som hostar och är snorig.

katarina_dacke

Trådstartare
Min häst började i förra veckan hosta lite lätt, red som vanligt då jag först trodde att det berodde på ett dammigt ridhus :mad:
Men sen hände det när jag var ute och red och då fattade jag att det inte var pga av ridhusdammet..
Nu i går så såg jag att han har vitt gult snor i båda näsborrarna.
Idag hostade han när jag bara hade inne honom och borstade honom..
Har ingen feber, hade 37,8 i temp i går kväll.
Har nu tänkt att han ska få ledigt i 3 dagar och sen bara ut och skritta, och hostar han inte då sätta igång.

Är det bara en vanlig förkylning? Eller vad tror ni?
Hur hade ni gjort?
Hade ni avvaktat som jag har tänkt mig?
Tips och ideer.

Sv: Häst som hostar och är snorig.

Min kompis frågade mig samma sak idag och frågade vad hon skulle göra...Svaret till henne blev att skritta&trava ut lugnt och stilla i skogen. Och blir det sämre när man rider låta den vila ett par dag. För vissa hästar jag ridt har kanske inte blivit bättre men absolut inte sämre när man ridit dom lugnt när de har snorat och hostat och självklart ingen feber! Och om du nu väljer att rid och ta det lugnt, tempa en stund efter ridning och se om hästen fått feber eller inte, för har den feber så ska den ju också vila!

Sen beror ju mycket på hur ofta den hostar och hur mycket den snorar för tror de flesta hästar snorar lite den här årstiden...

Har väl egentligen inte så mycket råd att komma med, men jag står själv med en hostig och snorig shettis sedan ett par dagar tillbaks. Tycker att hon börjar bli bättre nu faktiskt. Är det vanligt med förkylningar nu på vårkanten när hästarna fäller kanske?

I går red jag i mest skritt och trav, och han hostar ganska så mycket.. Så jag tänkte vila honom i 2-3 dagar. Sen rida lungt.. Han har ju fällt en del nu så det blir lätt så kanske att de blir förkylda..
Har ju bara haft kallblod innan och de har aldrig varit snoriga/hostiga.. Men detta är ett halvblod, och de är säkert känsligare..

Okej, då skulle jag låta min häst vila. Mina hästar (alla halvblod, vill tillägga att halvbloden numer heter varmblod) har blivit snoriga eller redan varit det men inte börjat hosta när dom fält, samtidigt så har det då inte varit som denna vinter med 25 minusgrader vissa dar. Nu träffar jag knappt min häst men vad jag vet så hostar hon inte och gjorde hon de skulle mamma ha sagt det...

Jag hade INTE ridit mer. Vi fick de symptomen i stallet och vips så var många hästar sjuka i feber, hosta och snuva. Vissa hästar hostade mer vissa mindre, vissa hade lägre feber, vissa hade hög osv.

När detta gäng med hästar tillfrisknat kom ett nytt gäng och blev sjuka. 2 av dem fick bölder och fick konstaterad "falsk kvarka". Även om vi drabbades väldigt lindrigt så har det varit jobbigt med sura miner, skitsnack bland andra stall och framför allt massor att göra rent och oro för våra hästar.

Låt honom vila, tempa flera gånger per dag och håll koll så att inga bölder växer fram.

Tack för bra svar!! Japp tempar 3 gånger per dag, och låter honom vila. '
Hur lång tid tog det för era hästar att bli bra? 1 vecka? 2? hur gjorde ni? Berätta gärna!

Tack för bra svar!! Japp tempar 3 gånger per dag, och låter honom vila. '
Hur lång tid tog det för era hästar att bli bra? 1 vecka? 2? hur gjorde ni? Berätta gärna!

Fjordingen har väl hostat och snorat i ca 10 dar. Ingen feber men vitsnorig och hostig när vi börjat trava, inte mkt men dock...Han har skrittats mest, däremellan haft några lediga dagar. Han är bra nu! Det verkar som han har ngr sådana här dagar både vår och höst.

Låt hästen vila.

Tempa minst två gånger om dagen.

Kontrollera att apriten och vätskeintaget är normal (har du vattenkopp - byt till hink).

Kontrollera foderkvaliteten (hur är hygienen på grovfodret?)

Kontrollera hur dammigt det är i stallmiljön.

Om hästen har feber i mer än tre dagar hade jag ringt till hästklinik (tidigare om tempen är hög) och konsulterat. Det kan finnas flera anledningar till feber, snuva och hosta.

Är hästen feberfri och utan snor och hosta inom en vecka hade jag låtit den vila i en vecka till och sen satt igång försiktigt. Man ska inte glömma att en infektion kan ta ganska lång tid på sig att läka ut så ingen överansträning.

;) Krocket

Senast ändrad:

Låter som en vanlig förkylning så låt hästen vila tills den är hostfri.

Min fick vila i 3½ vecka innan han slutade hosta helt. Jag gick småpromenader varje dag men ansträngde honom inte.

ok tack för all bra svar! Ja du stallmiljön är inte den bästa.. men de kommer in ca 20 på kvällen och ut 6 på vardagar och 8 på helgerna.. Har hästen hos min föräldrar, hästarna står i en ladugård med kor, Men vi har öppet ganska så mycket, så det är ju torr luft, inte fuktigt som de kan bli i kostall annars..
Men till sommaren så ska vi bygga ett stall!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 883
Senast: Capybara
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv