Häst som hoppar

Q

Quater

Jag har en häst som en gång blev skrämd av ett rådjur och hoppade över grinden ut från paddocken. Efter detta har jag inte kunnat ha honom i paddocken alls, han bara hoppar över staketet. Några tips på hur jag ska få honom att stanna innanför staketet?
 
Sv: Häst som hoppar

Låt honom inte vara lös, kanske högre staket eller håll er i ridhus
 
Sv: Häst som hoppar

Ge dig inte, beröm när ni är i paddocken, om han hoppar ut så är det bara att rida in igen och beröm! Upprepa tills poletten trillar ner!;)
 
Sv: Häst som hoppar

kl

Men.....hästen hoppar väl inte över med ryttare på ryggen :crazy: Isåfall skulle jag rekomendera dressyrträning!!
Och undvika att rida rakt mot staketet, ställa hästen inåt och vara beredd att verkligen ta ett rejält ledande tygeltag om hästen skulle få för sig att försöka.
 
Sv: Häst som hoppar

Glömde nog en liten detalj, hästen är 2 år så det är när vi är i paddocken så tränar vi endast från marken :P Har jag honom i longerlina så kan jag hålla honom innanför staketet, men han kastar sig ner mot grinden så fort han inte vill vara kvar. Är aldrig i paddocken länge, max 20 minuter åt gången. Försöker att berömma när han gör rätt så att han ska tycka det är roligt att vara där nere, så han inte vill hoppa ut. Någon som har några andra förslag? Har fått tipset att longera honom med hingstkedja, så han slutar kasta sig ner mot utgången. Men tänk om han gör ett häftigt ryck och skadar käken?
 
Sv: Häst som hoppar

Hur ser grinden och staketet ut? Hur högt är det?
Se till att bomma igen så att han inser att det inte går att ta sig ut den vägen fler gånger.
Hinderstöd och plastband/avspärrningsband brukar dom inte ge sig på och det är lätt att ta fram och plocka bort. Sätt dom någon meter innanför staketet så ser han att det inte går att hoppa över alltihop.
Skulle han ändå springa igenom så går plastbanden av så han skadar sig inte.

Det var när ylvaaskersund skrev "rid in igen" som jag började undra om jag missat något?!

Håll passen till 10 min. Tjugo är lång tid för en så pass ung häst.
 
Sv: Häst som hoppar

Eller så beror det inte på att han är rädd utan han har kommit på ett effektivt sätt att slippa arbete och tar till "fly-över-staketet-metoden" när han tycker det börjar bli lite jobbigt. Sen att han kommit på att det går att hoppa över när han blev rädd för ett rådjur är en annan sak.

Att longera en häst med kedja (oavsett ålder) tycker jag inte är lämpligt, oavsett om kedjan sitter över näsan, under hakan eller genom munnen. Använd en kapson istället, skonsammare för hästen och du får lättare att kontrollera hästen utan att åsamka den smärta.

När han kastar sig mot utgången, fortsätt bara att driva honom framåt på volten. Ignorera dåligt beteende och beröm bra beteende. Tids nog kommer han sluta eftersom det inte ger något resultat att fjanta runt på det viset.
 
Sv: Häst som hoppar

Glömde visst att skriva (samma som föregående) att det är inte en bra idé att longera med kedja!
Låt inte heller hästen gå in i stallet eller ut i hagen om han hoppat över. Det behöver inte vara mycket jobb efteråt men han får inte lära sig att han kommer undan genom att rymma.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp