Häst som hoppar stort och med MYCKET rygg...

C

Chough

Har ridit en häst några gånger som hoppar väääldigt stort och ambitiöst på hinder..
Jag flyger nästan av i sprången :eek: :D
Mantag! :) Men jag vill helst kunna hoppa utan att hålla mantag eftersom jag tycker att det även blir lite svårare då.
Jag är van vid hästar som bara lätt skuttar över hindret, inget mer med det...Men den här hästen HOPPAR verkligen över..Hur gör jag för att komma mer i balans med hästen och följa med den i språnget utan att dra den i munnen eller flyga upp 2 meter ovanför sadeln? :o

Handlar det om att jag ska luta mig mer framåt över hindret, och inte så mycket upprätt och ur sadeln?

Det känns ju lite förtvivlat eftersom jag verkligen inte är van vid den typen av hopp..
Hästen har mycket kapacitet, och vill inte riva.

Tips, någon? :)

Har du tillräckligt korta stigbyglar? Min häst hoppar också ganska stort och med mkt rygg och i början hade jag väldiga problem med att sitta rätt men det visade sig bara att jag hade aningens för långa stigläder efter att jag kortat upp dem var det mkt lättare att följa med i sprången utan att som du beskriver det hamna 2 m ovanför sadeln. Kan inte komma på ngt mer råd än det just nu. Hoppas att jag hjälpt lite iallafall. :)

När min häst var ung så hoppade hon med mkt rygg (gör det än i dag), men hon använde halsen vädigt mkt med.
När man var mitt över hindret så hade hon typ huvudet i marken, hon såg ut som ett upp och ner vänt U över hindret.

Så det gällde att i prinsip släppa tyglarna för att inte dra henne i munnen, samtidigt ta stöd i mankammen för att inte trilla av.
För det var lite svårt att sitta kvar när hon gör extraknyck mitt över hindret och samtidigt har huvudet nere i marken..
När hon hoppade såhäsr så var hon bara 4 år, och efter hand som rutinen och balansen komma så slutade hon med att dyka ner med huvudet och halsen.

Jag tycker du ska förberreda dig tidigt. Ett par meter innan hindret så tar du fram handen och lutar dig framåt, sedan så är det bara till att vänta tills den hoppar av.
har den inte så mkt rutin så kommer den överdrivna hoppningen att försvinna och hästen lär inte hoppa mer än vad som krävs.

Men njut av varje språng! Det är underbart att hoppa en häst som jobbar med hela kroppen!

Öva din balans avsuttet också, ställ dig på en tröskel och låtsashoppa.
/P

Håller med dig :)
Min är lika dan, hoppar fortfarande idag som 10-åring stort :smirk:
Vill bara komma med en liten inflik: räta på dig i landningen, för det är lätt att man blir hängande på halsen när de gör sådana "knyck" :smirk:

för det är lätt att man blir hängande på halsen när de gör sådana "knyck

Ja det kan man lugnt säga :D
Jag brukar ibland när jag hoppar oxtrar, ta stöd i landningen med handen på mankammen, annars så lär jag sitta vid öronen :o

:bump:

Visst är det hääärligt! För mig hjälper det att fixera blicken på ngt (ska man ju iofs alltid :o) och ge efter ut med mankammen. Sedan så har jag vääldigt korta stigbyglar oxå (annars flyger man i alla andra skutt han gör...) så det kanse hjälper till som ngn sa..? Och att ha mkt vikt i stigbyglarna ett tag innan hindret hjälper mig oxå att bibehålla tyngdpunkten låg, dvs inte flyyyyga ovanför pållen ;)

Lycka till!

Usch ja , jag har en häst som hoppar så och det är inte kul alls.
Jag slutade rida fälttävlan på den hästen för det var inte trevligt alls med med det där "knycket" över dom hindren och näsan i backen, så nu går han bara hoppning. Men jag får länga ut tygeln ganska mkt i språnget för att inte hamna framlänges så det gäller att vara kvick på att plocka upp dom :crazy:

Red en hingst för ett par år sedan som hoppade något enormt! Han hade då varit borta från tävlandet ett tag så han tyckte det var jättekul att hoppa småhinder med mig! Men han var duktig på att överdriva och han var alltid en halvmeter över och hade huvudet mellan frambenen... Nånstans satt jag mitt uppe på och försökte hålla mig kvar-men det hjälpte som de andra sagt med kortare stigbyglar och att man verkligen tänker genom hela språnget på att sitta bra i balans. Dessutom ska man akta sig för att komma för långt fram med överliver-särskilt om hästen bockar efter hindret...

Mitt sto som är 13 år hoppar jättemycket och jättehögt. Hon har så stor kapacitet och styrka så det blir lite för mycket ibland :D. Jag har inte haft henne så länge men försöker hänga med så bra de går.. :rofl:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama