Häst som har svårt att gå i rätt form

A

Angel_23

Vad ska jag ta hjälp av för specifika övningar (både uppsuttet och mark) för att på ett bra och lätt sätt (för hästen) lära vblstoet jag rider att söka sig mer med att gå på tygeln?
Hon går lugnt och fint så länge man inte kräver så mycket av henne men så fort jag vill ha lite mer böjning på volten (tex) så blir hon snabbt stressad och motig till det jag ber henne om. Hon har alltså problem med att "gå på tygeln", att få en böjning i halsen på henne kan vara svårt. Hon har svårt att hålla ihop sig själv. De få gånger hon förstår och verkligen försöker är underbara, det är som att sitta på vilket skolat halvblod som helst. Hon flyger fram men de stunderna är få och vi vill få chansen till fler sådana.
Hon är inte speciellt mycket skolad och mycket tränad med hjälp av NH. Innan jag kom med i bilden (2 år sedan) så var hon sporadiskt riden och körd. Nu håller vi igång henne iaf 5-6 dagar i veckan. Försöker hela tiden variera så gott det går som tex longering, löshoppning, markövningar med bommar, hoppning uppsuttet, körning, tömkörning, skogsritter osv osv. Hon gör oftast inte samma saker två gånger i veckan utan den ena dagen är den andre inte lik, allt för att variera henne då hon annars lätt tröttnar.
Hon vill gärna gå i en mycket låg form med huvudet långt ner men känner att om vi någongång ska kunna ställa upp i någon liten tävling så måste vi öva mer på lösgörande övningar. Så ni som har erfarenhet och är kunniga på detta plan ge mig mer än gärna tips. De mottages gladerligen!

Sv: Häst som har svårt att gå i rätt form

Efter jag läste ditt inlägg var den första uppfattnigen jag fick att du har alldeles för bråttom. Det tar lång tid att stärka bakkärran på en varmblodstravare som inte är gjort för att bära upp sig utan för att skjuta på. (hukar mig från alla påhopp av travarmaffian) Jag tycker du ska satsa på en annan häst om du vill komma ut på tävlingar, en som har större kapacitet för det. Det viktiga är att hästen mår bra.

Nu ska jag iallafall försöka ge lite tips, rider själv en travare som itne var världens bästa dressyrämne då jag började rida henne men är mcyket bättre nu.
Halter är väldigt bra övningar, både för att stärka bakbenen och för lydnaden. Jag tycker inte du ska bry dig i var hästen har huvudet den första månaden utan mest få henne att lyssna bra för sits och hjälper och mycket, mycket beröm.
När du rider kan du träna lite igångsättningar, avbrott från skritt, trav och galopp. Börja inte för häftigt bara. Serpentiner är också jättre bra övningar, då kan man hitta på vad som helst, skritt/trav på bågarna och halt i mitten etc. Kan hästen framdelsvändningar kan du göra en liten fyrkant där du rider i skritt och i varje hörn gör du en framdelsvändning för att vända hästen i rätt riktning.
Man kan rida snett igenom i trav och bryta av på mitten och börja trava igen. Bommar kan man lägga på en volt och sen rida över dem som cavaletti, jätte bra övning som stärker hästen (kan dock vara jobbig om man har små hinder så man får ta det lite lugnt).
Sätt upp lite koner mm. när du rider så blir det lite roligare kankse.
Många tycker det här är barnövningar, visst låter dem lite töntiga men det är verkligen jätte bra övningar för hästen för att stärka den.

Något jag kommer att tänka på är tömkörning. Så hästen kan bära upp sig själv innan den ska göra det med ryttare på. Bygg "ridmusklerna" på hästen och ta det lugnt! Med jobb kan även en travare bli hur fin som helst!!

Angel_23 skrev:
Vad ska jag ta hjälp av för specifika övningar (både uppsuttet och mark) för att på ett bra och lätt sätt (för hästen) lära vblstoet jag rider att söka sig mer med att gå på tygeln?
Att söka sig framåt och vilja komma till bettet kan du uppmuntra genom att göra det trevlig för henne. Hon ska tycka det är kul att arbeta och vilja vara till lags, och genom att ha bekväm utrustning på sig och rida henne på ett mjukt sätt kommer hon antagligen att vilja söka sig framåt.
Att lära hästen gå på tygeln eller i form tycker jag är ett dåligt sätt att uttrycka sig, du kan inte lära hästen att göra det, du kan däremot bygga upp den, hjälpa den att bygga muskler så att den kan bära sig när du rider den och då 'gå i form' eller 'på tygeln'.

Angel_23 skrev:
Hon går lugnt och fint så länge man inte kräver så mycket av henne men så fort jag vill ha lite mer böjning på volten (tex) så blir hon snabbt stressad och motig till det jag ber henne om.?
Jag tror att det beror på att hästen inte är nog musklad och klarar av att göra det du kräver av den, det låter mest troligt...
Sedan så skulle jag fundera över om hästen förstår vad jag ber den om? Vad gör jag när jag vill få böjning på volten? Hur gör hästen när jag ber om böjning? Vad gör jag som svar eller för att parera det hästen gjorde? osv... Ifråga sätt vad du själv gör och tänk över vad hästen reagerar på det du gör. Är du osäker på vad du håller på med så skulle jag ta hjälp av en bra tränare.

Angel_23 skrev:
Hon har alltså problem med att "gå på tygeln", att få en böjning i halsen på henne kan vara svårt.
Fråga: Varför vill du ha böjning i halsen?

Angel_23 skrev:
Hon har svårt att hålla ihop sig själv. De få gånger hon förstår och verkligen försöker är underbara,
Här tycker jag du säger en del av svaret själv, "de få gånger hon förstår", hästen förstår alltså inte alltid. Är det så att hästen inte kan, eller att den inte förstår dig?

Angel_23 skrev:
Hon är inte speciellt mycket skolad och mycket tränad med hjälp av NH. Innan jag kom med i bilden (2 år sedan) så var hon sporadiskt riden och körd. Nu håller vi igång henne iaf 5-6 dagar i veckan. Försöker hela tiden variera så gott det går som tex longering, löshoppning, markövningar med bommar, hoppning uppsuttet, körning, tömkörning, skogsritter osv osv. Hon gör oftast inte samma saker två gånger i veckan utan den ena dagen är den andre inte lik, allt för att variera henne då hon annars lätt tröttnar.
Hon vill gärna gå i en mycket låg form med huvudet långt ner men känner att om vi någongång ska kunna ställa upp i någon liten tävling så måste vi öva mer på lösgörande övningar.
Här tycker jag du säger svaret själv igen ;) , "hon är inte speciellt skolad", och jag tolkar det som om hon varken kan så mycket ännu och att hon inte är så väldigt mycket tränad för att bygga muskler heller. Och isåfall är det inte alltför underligt att det kanske blir mycket. Det jag däremot funderar över är, hur mycket kunde hon när du kom, hur sporadiskt riden var hon då? För på två år borde hon ha byggt upp så pass mycket muskler och lärt sig att kunna gå på en volt och böja sig, om hon kanske inte kom direkt oskolad och kanske har haft lite svårt för sig eller så?

Hmm till alla svar.

Dumt kanske av mig att lägga ut en tråd, hatar att uttrycka mig i skrift när det gäller sådant här. Svårt att få det rätt, och lätt att det misstolkas. Nu uttryckte jag mig säkert jä*ligt korkat om jag läser era svar.

Nog för att hon säkerligen inte är musklad som ett halvblod men hon ser heller inte ut som ett vbl. Är aldrig startad eller tränad för travet, det upptäcktes tidigt att hon inte var gjord för travet.
Hon är använd som ridhäst sedan 3 års ålder. Hon är enbart NH-tränad.

Det handlar absolut inte om några dressyrtävlingar som vi tänkt försöka oss på utan hoppning. Hon hoppar som en gud! Men tycker att dressyren är minst lika viktig som hoppningen. Det är ju där grunden ligger...

Hon är nu 12 år gammal och alltså riden i 9 år. Dock inte så här pass varierat som de senaste två åren.

Jaja, ville ha lite tips på övningar som lösgör för när hon väl är lösgjord går allt MYCKET lättare men svårt att komma på fler övningar som gör henne mjuk. Anledningen till att hon stretar tror jag att hon är less på det vi gör...övningarna. Så fort man gör nya övningar så är hon en annan häst. Pigg och på.

Ut i skogen o klättra, rid över cavalettibommar och tömkör är bra sätt att få muskler på hästen, speciellt över ryggen så hon orkar bära sigsjälv + ryttare i form.

Andra övningar är öppnor, slutor, skänkelvikning i trav osv. Galoppfattningar både höger o vänster då, på rakt spår är också uppbyggande.

Av qodrofenia fick du ett utmärkt tips. Det är alltid bra att rida för någon så man håller sig "ajour" med sin ridning och som kan tillrättavisa en och ge träningstips som funkar för just dig och din häst!

Lycka till!

Låg form är jättebra! Hellre en låg form med sökning neråt än att plocka upp för tidigt och riskera sopänd nacke och taoppad rygg. Rid korta pass, ut i skogen och på bana och snirkla er fram mellan träden. På bara räcker ca 10-15 minuter med lösgörande, enkla stora åttvolter i skritt och trav. Börja med rak häst och ställ sedan lite lite grann inåt, det är jobbigt ändå. Var glad över neråtsökningen och glöm inte att ge mängder med beröm. Ju mindre du ser åt tiden det tar desto fortare kommer du se resultat!

Den kallblodstravare jag rider (18-åring troligen inriden i år...) har ju ett annat utgångsläge, men du kanske i alla fall kan ha nytta av en grundtanke och de övningar jag fortfarande använder som uppvärming.

Han var också väldigt svår att böja och stressade mycket. Jag har skrittat volter och serpentiner och då jobbat med att få honom att slappna av, skritta lugnt och så småningom börja böja sig genom att länga yttersidan. Jag red på väldigt lång tygel, "styrde" en aning på innertygeln och försöker få honom att själv slappna av och komma fram till yttertygeln.

Nu börjar jag varje pass med tex "serpentiner med volt i varje båge" och och 8-volter. Innan han svarar med att slappna av i yttersidan och böja respektive böja om för säteshjälper är det rätt meningslöst att ens försöka jobba vidare. Nu när han fattat vad det hela handlar om kan jag ibland lägga in en dubbelvolt åt vänster (höger brukar aldrig behövas...) och gå på med lite mer innerhjälper om han inte ger efter som jag vill, men sedan fortsätter jag mina serpentiner och koncentrerar mig på att inte försöka korta innersidan utan i stället länga yttersidan.

När jag väl fått till den där avslappningen och böjningen i sidled svarade han omedelbart med att höja ryggen och bli aktivare bak på lite mera drivning och höll nästan direkt kvar en trevlig "unghästform" :angel: i stora travvolter. Nu både förstår och orkar han mycket mer och bär sig utan problem i trav på 10-metersvolter åt båda hållen. Framför allt klarar han av mycket mera "ryttarkommunikation" och lyssnar och försöker förstå vad som begärs av honom mycket längre innan han börjar stressa upp sig, men börjar han spänna sig och låsa hals och bogar går vi genast tillbaka till "avslappningsövningarna".

Fick ett tips angående lösgörande arbete.. ursprungligen från en veterinär. Ska prova själv..

När man longerar hästen skall man ha en inspänningstygel på utsidan, inte hårt utdragen utan bara så att den ger stöd vid behov. Longerlinan träs genom inre bettringeno fästs i sadelgjord eller bukgjorden på selen. När du sen longerar kan du korrigera o lirka med bettet o ställa hästen inåt.

På det sättet kan man visst lösgöra en stel häst, lära dem använda ryggen o gå i rätt form. Tänk på att den svagare sidan inte ska överbelastas första gångerna, det är jobbigast med denna sida utåt.

Hästen måste vara van vid longering för att den ska förstå vad som förväntas..

Vad är det för något som den övingen ska lösgöra?
Jag tycker det låter som du kommer få en häst som är framtung då den kommer bli ihopsamlad framtill vid munnen och dessutom ha en rem på yttersidan som gör att hästen måste ge efter och spänna sig för att inte gå emot remmen. Det gör att du får en häst som spänner sig. Och när du tar i longerlinan kommer du föra hästens huvud bakåt, vilket heller inte låter så vidare.
Att longera sliter dessutom rätt mycket på hästen.

inspänningstygeln får naturligtvis inte var spänd, den ska bara finnas som stöd.

Poängen är just att om en häst är stel eller svagare i en sida, vi säger högar sida, så har den svårare att jobba korrekt med ryggen. om du sitter på hästen o korrigerar detta kan både häst o ryttare slita ganska hårt innan de kommit till rätta med problemet o byggt upp styrkan..

Om du istället longerar o hästen är van detta kan du arbeta hästen på samma sätt, fast den slipper tyngden från ryttaren vilket i slutändan ger skonsammare träning o mindre träningsvärk. Man ska inte stå o dra i longerlinan (det ska man inte behöva annars heller) utan den används som hjälp med att ställa nacken inåt precis som när du sitter på ryggen. Byt varv ofta eller minst var 5:e minut i början.

Håller med om att longering sliter på hästen.. tyvärr.. idealet är om man har en longeringsvolt som är doserad. Men hur många har det??

Jag har inte provat själv, men då vet. rekommenderar o kända dressyr- och hopp o travtränare använder denna metod tycker jag att det måste göra ngn nytta.

Man ska inte döma ut ngt förräns man provat själv..

barajag... skrev:
inspänningstygeln får naturligtvis inte var spänd, den ska bara finnas som stöd.
Och hur hårt är den spänd när den är där som ett stöd?

barajag... skrev:
om du sitter på hästen o korrigerar detta kan både häst o ryttare slita ganska hårt innan de kommit till rätta med problemet o byggt upp styrkan..
Om du rider ordentligt och har en bra tränare som kan hjälpa dig med olika övningar och säga vad som behövs, så borde det inte vara så stort problem. Är ryttaren inte kapabel att utföra det ifrån ryggen är det bättre att ta och jobba hästen ifrån marken direkt vid sidan eller på tömkörningslinor, det sliter inte lika mycket och du kommer åt hästen bättre.

barajag... skrev:
Om du istället longerar o hästen är van detta kan du arbeta hästen på samma sätt,
Fast vill vi värkligen ha en häst som longertränas och är van med det?

barajag... skrev:
fast den slipper tyngden från ryttaren vilket i slutändan ger skonsammare träning o mindre träningsvärk.
Den slipper även ryttarens tyngd i de två andra sätten jag nu föreslagit ovan och de är mer skonsama och effektivare.

barajag... skrev:
utan den används som hjälp med att ställa nacken inåt precis som när du sitter på ryggen.
Fast när du tar i linan nu, om du har spänt den genom gjorden fram till bettet, så kommer du föra huvudet bakåt, och inte ställa det innåt.

barajag... skrev:
Man ska inte döma ut ngt förräns man provat själv..
Men om det redan i praktiken låter som en dålig idé, varför ens prova?

Och min egentliga fråga har du inte svarat på ;)

Vad är det för något som den övingen ska lösgöra?
eller heller kommenterat hur jag anser att övningen kommer fungera på hästen.

Bra övningar för att lösgöra en häst är bla att
*rida på stora böjda spår.
*cavalettiarbete
*mindre hinder (gymnastik hopp)
*rida mycket i skogen över stock och sten
*även att cantra hästen utomhus.

Men om hästen protesterar måste du först fundera på varaför är den inte tillräkligt
*lösgjord för övningen
*stark nog
*förstår den vad du menar
*har den några problem exrigört som hindrar den
*har den ont.

Tänk på att det är ingen skilnad på att utbilda ett halvblod, varmblod eller ponny, ta hjälp av tränare, dom ser saker från marken som kan vara svåra att känna. Även dom som vinner OS har tränare som hjälper dom att utbilda hästar.

Ta inte detta personligt men jag ser alldeles för många sitta och försöka utblida hästar när dom i gentliden skulle ha en utbildad häst.

Hoppas du får många trevliga stunder med din häst.

hej!
jag ska fatta mig kort och nästan inte göra nåt påhopp på någon. jag är av travarmaffia.
lösgörande tips har du fått gott om, där kan du ju bara köra på nu. rid för en instruktör eller annan duktig ryttare ibland (jätteviktigt). skaffa dig inte en annan häst för att du vill ut och tävla framöver, det finns massor med duktigt ridfolk som kan hjälpa dig få ordning på din travare.
lyssna inte på utryck som: byt till halvblod eller den är inte byggd för ridning = BULLSHIT.
du kan komma upp till msv med rätt 'lärare' på vägen, glöm aldrig det!
det finns en förening du kan vända dig till om du vill slippa höra vissa saker...
och privata sidor...

Det finns speciellt två övningar som överklassar alla andra när det handlar om att komma åt hästen.Halvhalter och att flytta bakdelen.Hoppas ni förstår vad jag menar. Många koncentrerar sig alldeles för mycket på att hästen ska böja på nacken, gå på tygeln.Det måste börja bakifrån. När du har en lösgjord mjuk häst där motorn sitter i bakändan så kommer hästen att söka sig neråt frivilligt. Och de bästa övningarna för att få en lösgjord häst tycker jag är halvhalter och att flytta bakdelen, då kan dom inte "fuska".

www.ridtravare.com

där kan man få lite tips,,men det tar tid å tålamod,,klättra mycket gå i skogen,å lyfta benen..lika viktigt med vila å att man inte tjatar ut dom=)

Du skriver att hästen har svårt för att "gå på tygeln." Är du alldeles säker på att du visar henne alldeles rätt? Är du själv skicklig nog?

Jag tycker att du bör ta hjälp av en instruktör för att reda ut problemen. Min uppfattning är att en skicklig ryttare kan få vilken häst som helst att "gå på tygeln". Det är endast ett litet fåtal hästar som på grund av sin exteriör kan ha svårt att arbeta i rätt form.

Immer

Har kollat lite fakta o frågat dem som använder sig av detta..

Tydligen är det så att det finns trav o hopptränare (mest de sistnämda, i Tyskland) som använder denna metod då de bygger upp hästarna efter skada. Tex efter en gaffelbandsskada eller en knäoperation. De påstår att man kan arbeta upp styrkan i musklerna utan att anstränga benen (de har en doserad longervolt).

Det används tydligen också på travhästar som måste lära sig använda ryggmusklerna och bygga dem för att få rätta balansen framför vagnen. Sker då på hästar som av ngn anledning inte kan ridas. Många av travarna vill gärna gå med huvudet så högt de kan o belastar då kroppen på fel sätt...

Det här var ett förslag på övning som jag hört o ville dela med mig av + höra andras åsikter av den..

Liknande trådar

Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?