Häst som går på en?

Janonym

Trådstartare
Hej!
Min ponny går om mig och tar lång tid att stanna när jag leder honom
Fick tipset att när han bara går så jag får dra i grimskaftet/tyglarna för att han ska stanna så ska jag rappa till honom på bringan så han stannar till, då fattar han att han int ebara ska gå på sådär.
Vad tyckler ni att jag ska testa, han är ju bara olydig och lyssnar inte alls på mig, han mår bra i övrigt!
Vad ska göra för att han inte ska göra så? :(
 
Sv: Häst som går på en?

Min har varit sådan. Till att börja med har jag haft ett spö modell längre ( dressyr ) som jag använt på stallplanen och andra "trygga" platser. Helt enkelt lärt hästen vilket kommando, både kroppsligt och med hjälp utav spöet som är drivande, att flytta undan för spöt samt stanna om jag lägger det på bogen. Sedan gick jag promenader med spö, och stannade hästen så snart den gick förbi mig genom att enkelt vila spöt mot bogen. Gärna rygga ett par steg eller flytta dem åt sidan för att påkalla uppmärksamheten. Numera räcker det om jag ruskar lite i grimskaftet så vänder hästen fokus åt mig och slutar dra eller gå iväg.
 
Sv: Häst som går på en?

Du ska flytta hästens fötter, den ska inte flytta dina.
Öva mycket på att leda. Hästen ska gå, stanna och svänga på din signal.
Om hästen knuffas hade jag använt mig av änden på grimskaftet (eller ett spö som tidigare föreslagits) för att få hästen att backa undan från mig och göra den uppmärksam på vad jag vill. Påkalla hästens uppmärksamhet och var konsekvent.
 
Sv: Häst som går på en?

Om jag leder en häst som tränger förbi mig, då låter jag den göra en volt, jag ber den alltså flytta rumpan och själv fortsätter jag gå. Vipps är jag först igen och hästen- ja den fick ju en massa extra jobb? Hästar gillar inte extra jobb, så det går ett par försök att smita förbi men de fattar snart gränsen.

Det funkar kanske med spö på bogen, men är hästen redan förbi dig o man smäller till så befinner du dig i drivande position så det kan lika gärna bli fel... Hästen är starkare, speciellt rakt fram! Bättre då med den lilla volten, och då flyttar du hästen, dvs du vinner dusten. Och det utan våld. Behövs det så ta med ett spö som du kan ha till hjälp att peta igång rumpan. Men eftersom hästen redan är igång framåt när den går om dig så tror jag inte det behövs.
 
Sv: Häst som går på en?

Hej!
Min ponny går om mig och tar lång tid att stanna när jag leder honom
Fick tipset att när han bara går så jag får dra i grimskaftet/tyglarna för att han ska stanna så ska jag rappa till honom på bringan så han stannar till, då fattar han att han int ebara ska gå på sådär.
Vad tyckler ni att jag ska testa, han är ju bara olydig och lyssnar inte alls på mig, han mår bra i övrigt!
Vad ska göra för att han inte ska göra så? :(

Men jösses, säg till den!

Lär in ett kommando som den känner igen, typ "sakta" eller "halt". Säg det när du stannar, ge hästen två steg innan du för upp handen och stoppar vid dess nos, fortsätter den gå så ta tag i grimskaftet, lyssnar den inte på det heller så klappa till på bringan. Håll inte på och backa den, du vill att den ska stanna, när den gör det så beröm. Pressa inte på mer. Däremot kanske den sneddar lite om du använder spö på bringa/underhals - det är helt ok, så länge den stannar sedan. BERÖM!
 
Sv: Häst som går på en?

Om jag leder en häst som tränger förbi mig, då låter jag den göra en volt, jag ber den alltså flytta rumpan och själv fortsätter jag gå. Vipps är jag först igen och hästen- ja den fick ju en massa extra jobb? Hästar gillar inte extra jobb, så det går ett par försök att smita förbi men de fattar snart gränsen.

Det funkar kanske med spö på bogen, men är hästen redan förbi dig o man smäller till så befinner du dig i drivande position så det kan lika gärna bli fel... Hästen är starkare, speciellt rakt fram! Bättre då med den lilla volten, och då flyttar du hästen, dvs du vinner dusten. Och det utan våld. Behövs det så ta med ett spö som du kan ha till hjälp att peta igång rumpan. Men eftersom hästen redan är igång framåt när den går om dig så tror jag inte det behövs.

Bäst tricket! :)

Funkar även då pollen borrar ned hovarna i marken och vägrar gå framåt.
 
Sv: Häst som går på en?

Det är inte så lätt kan jag säga, när han inte lyssnar utan går på mig, eller bara vänder och klampar hemåt och jag släpar efter som en vante, det räcker inte "att säga till den" då kan jag säga!
jaja, idag så gick jag en liten promenad, och han försökte vända men då fick han direkt göra en volt och sen direkt halt.
Sen gick jag igen och varje gång han försökte vända, så gjorde jag en volt och sen halt, och sen var han jätteduktig.
Fast på vägen hemåt så drog han jättemycket så jag nästan hängde efter i grimskaftet, då hjälpte det inte med volterna han bara drog på lika mycket igen..
 
Sv: Häst som går på en?

Såg du ponnyakuten?? Där var en häst likadan. Kort grimskaft, så du kan ta tag i den och backa, backa, gör halt, klappa. Be den gå framåt, och går den förbi, börja om igen. Och du måste vara väldigt bestämd, ruska på grimskaftet när du backar. Annars lät det ju bra med volterna men när det är hemåt så drar många hästar...
 
Sv: Häst som går på en?

Det är inte så lätt kan jag säga, när han inte lyssnar utan går på mig, eller bara vänder och klampar hemåt och jag släpar efter som en vante, det räcker inte "att säga till den" då kan jag säga!
jaja, idag så gick jag en liten promenad, och han försökte vända men då fick han direkt göra en volt och sen direkt halt.
Sen gick jag igen och varje gång han försökte vända, så gjorde jag en volt och sen halt, och sen var han jätteduktig.
Fast på vägen hemåt så drog han jättemycket så jag nästan hängde efter i grimskaftet, då hjälpte det inte med volterna han bara drog på lika mycket igen..

Vad bra att det hjälper. Du får vara snabbare än han på vägen hem och kan även ta hjälp av en pinne att peta på rumpan då du böjer hans huvud runt dig, då ska du se att han gör en volt. Och behövs det 5000 volter på vägen hem för att han ska fatta att VARJE gång han tänker dra iväg med dig blir det en volt får man helt enkelt bita sig i tungan och göra det. Och berömma då han går bra :) För vet han att du ger upp efter 4 volter då drar han 5 gånger värre. :)
 
Sv: Häst som går på en?

Jag tycker fortfarande du ska öva mer på kommunkation och kroppsspårk. Om jag utgår från min häst hade det inte fungerat att volta henne, hon skulle bli hetsig och stressad. Att behöva lugna sig och ha lite tålamod fungerar bättre. Sedan är jag lite allergisk mot att få hästen att associera något jobbigt ( volt/arbete ) som konsekvens för en ovana. Det är inget jag använder som negativ förstärkning.
 
Sv: Häst som går på en?

Har fått tips om att göra ledarskapsövningar med honom, och det låter som det du skrev, alltså flytta rumpan, sidvärtsrörelser, rygga och göra halt och han ska gå när jag går, stanna när jag stannar utan att jag ska behöva röra honom ens, det ska jag göra i hagen/ridbanan/ängen , och sen försöka ut och gå iväg..låter de bra?
 
Sv: Häst som går på en?

Jag tycker det låter klokt! Man får prova sig fram. Men skulle snarare säga att det handlar om ömsesidig respekt än ledarskap. Tänk på att veta vad du vill dock, så du inte ryggar eller flyttar hästen på måfå. Utan försök helt lugnt och sansat flytta hästen och rygga den till en viss punkt eller visst mycket. Sedan eftergift och beröm. Spö fungerar bra som en förlängd. Även när det går bra att leda honom kan du ju göra några halter. Vänta tills hästen stannat, beröm, stå en stund - tålamod - sedan går ni igen. Så att du hela tiden har hästen uppmärksam på dig och nyfiken på vad ni ska göra härnäst.
 
Sv: Häst som går på en?

Det är inte så lätt kan jag säga, när han inte lyssnar utan går på mig, eller bara vänder och klampar hemåt och jag släpar efter som en vante, det räcker inte "att säga till den" då kan jag säga!
jaja, idag så gick jag en liten promenad, och han försökte vända men då fick han direkt göra en volt och sen direkt halt.
Sen gick jag igen och varje gång han försökte vända, så gjorde jag en volt och sen halt, och sen var han jätteduktig.
Fast på vägen hemåt så drog han jättemycket så jag nästan hängde efter i grimskaftet, då hjälpte det inte med volterna han bara drog på lika mycket igen..


Nej - jag förstår att det inte är så lätt för dig. Men försök att förekomma istället för att reagera först när han redan är på väg. Det är ok att vända runt den på volt, och fungerar det för dig så kudos! :laugh: Men det är bra om den faktiskt lyssnar på din (verbala) tillsägelse. Hinner du, så försök att stoppa honom redan innan han kommit iväg. Det är ok att bli förbannad en gång och rycka tag. :devil:

Är det så att den är jättehungrig, och vill hem till maten? Ge lite hö först. Tänk efter om det finns någon uppenbar orsak till hetsen. Underlätta för hästen att göra rätt, ha godis i fickan och visa. Går man snällt så kan man få en morotsslant... var noga med att faktiskt berömmma när han gör rätt, dvs går lugnt.



Allmänt:
Jag inte är något fan att detta är backa dem så fort något inte passar. Vill jag att den ska stanna, så berömmer jag när den stannar - man ska inte pressa och backa bara för att jävlas och "lära den respekt". :mad:
 
Sv: Häst som går på en?

Hej!
Min ponny går om mig och tar lång tid att stanna när jag leder honom
Fick tipset att när han bara går så jag får dra i grimskaftet/tyglarna för att han ska stanna så ska jag rappa till honom på bringan så han stannar till, då fattar han att han int ebara ska gå på sådär.
Vad tyckler ni att jag ska testa, han är ju bara olydig och lyssnar inte alls på mig, han mår bra i övrigt!
Vad ska göra för att han inte ska göra så? :(

Du måste säga till honom. Visa att det är du som bestämmer!! Tycker inte det är något du behöver tveka över, kan ju bli farligt om han inte har respekt för dig!!
 
Sv: Häst som går på en?

Allmänt:
Jag inte är något fan att detta är backa dem så fort något inte passar. Vill jag att den ska stanna, så berömmer jag när den stannar - man ska inte pressa och backa bara för att jävlas och "lära den respekt". :mad:

Nu vet jag inte om detta var delvis riktat till mig men svarar åtminstone för min del. Jag backar inte min såfort något inte passar i något underkastelsesyfte. Min häst tycker inte det är svårt att backa heller, hon trippar lätt några steg bakåt. Utan jag gör det just för att få hennes fokus på mig och bli alert på mina signaler. För att på ett så säkert vis som möjligt kunna leda och hantera henne. Om man har en häst som går på fram för hårt skadar inte lite bakåttänk, om man har ett mål och syfte med det.
 
Sv: Häst som går på en?

Har fått tips om att göra ledarskapsövningar med honom, och det låter som det du skrev, alltså flytta rumpan, sidvärtsrörelser, rygga och göra halt och han ska gå när jag går, stanna när jag stannar utan att jag ska behöva röra honom ens, det ska jag göra i hagen/ridbanan/ängen , och sen försöka ut och gå iväg..låter de bra?

Jag ser inte det som ledarskapsövningar, utan träningssak typ som när du rider osv. :) Jag brukar göra detta med topsan min polla http://www.youtube.com/watch?v=maJ5SelF_fw&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=3&feature=plcp och det är skönt att kunna flytta hästen och att den vet vad den får göra osv. Men har inte med dominans och ledarskap att göra tycker jag. Du måste träna in det precis som vilken annan sak som helst. Men det är klart att det skapar en lättare relation mellan dig och din häst! :)

Volterna tycker jag personligen är bra för du bråkar inte. Och det handlar inte om stora volter där hästen springer. Men att ta hästen på i en liiten cirkel runt dig så att den hamnar bakom dig. Du slipper bråka, utan bara göra. Så hästen tänker aha det funkar inte att springa om matte för det går inte fortare utan det blir bara en volt, och hästen blir nöjd med sitt val att gå där bak :)
 
Sv: Häst som går på en?

Jag skulle aldrig rappa till på bogen. Ha slakt grimskaft hela tiden. Hästen går på säg till. "Nej" ryck till en gång, ej mer än du måste, mer som "hallå". går hästen på igen stanna. Släpp alltid efter när du sagt åt honom. Segdra ger bara motsatt effekt och är oskönt för hästen. På en volt kan funka men inget att rekommendera för en del blir bara mer uppstressade av det. Och de viktigaste av allt egentligen är hur du är. Är du stressad, nervös, hela tiden på hugget så får du en häst därefter. Att få den segaste hästen att få upp lite egen glöd och ett nervvrak till en kolugn individ det går om man bara vill å jobbar med sig själv först och främst. Du måste vara lite snabb när du märker att han är på väg bort, hänger du efter som en vante efter är det lite sent med att försöka få stopp, börjar han dessutom galoppera lr nått kan du tom göra illa dig, snubbla och hästen kan skada sig. Försök va bestämd och mena det på riktigt. Kom även ihåg att va positiv och berömma när han verkar lyssna.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som går på en?

tack för svaren ska testa så fort jag blivit av med min feber.
Igår när jag skulle hämta in honom i hagen, så tog jag på grimman och sen började jag leda in han men då sprang han iväg, slet sig och stack iväg före till grinden!
Han är lite dum när man leder och går före och så men jag röck till i grimskaftet och sa nej! då höll han sig vid mig.
Men vart lite sur när han stack från mig i hagen så när jag tog honom igen röck jag till i grimskaftet och gick sen iväg typ 30 meter sen tillbaka till grinden igen.
 
Sv: Häst som går på en?

Att rycka i hästen blir lite svårt. Den kommer alltid vara starkare än dig och förblir rakriktad. Den låter ouppfostrad på din beskrivning, så ägna lite tid åt att bara jobba med att följa dina signaler.
 
Sv: Häst som går på en?

tack för svaren ska testa så fort jag blivit av med min feber.
Igår när jag skulle hämta in honom i hagen, så tog jag på grimman och sen började jag leda in han men då sprang han iväg, slet sig och stack iväg före till grinden!
Han är lite dum när man leder och går före och så men jag röck till i grimskaftet och sa nej! då höll han sig vid mig.
Men vart lite sur när han stack från mig i hagen så när jag tog honom igen röck jag till i grimskaftet och gick sen iväg typ 30 meter sen tillbaka till grinden igen.


Du får aldrig bli förbannad och gå på hästen i efterhand - sådant förstår inte ett djur.

Den tycker bara du är otäck, och vill inte vara med dig. Ska du rycka tag en gång måste det vara precis innan han drar, du har knappt en sekund på dig. Hinner du inte är det bara att acceptera.

Kom ihåg också att berömma när han är duktig. Det blir lätt att man som människa går på spänn för att hinna stoppa hästen, men försök vara avslappnad, och fokusera på vad du vill att han ska göra - vilket är att gå lugnt bredvid dig. Ge honom en godisbit, eller en klapp, men jämna mellanrum. Det ska vara trevligt att vara med dig. :laugh:
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp