häst som går framför mig! !

freddispotti

Trådstartare
Har en ridtravare som har förmågan att öka och gå framför en och sedan svänga framför mig, så att man måste göra en volt. Om man sätter fast grimskaftet i den högra "öglan" och drar när han svänger in mot mig. (Har även provat med bett) men fungerar inte han stissar bara upp sig. Någon annan som har samma problem. Hur gjorde ni för att få bort det jobbiga beteendet. Snälla förslag på vad jag kan göra?

Har du provat att vända dig lite mot hästen och hålla upp din "yttre" hand mot ansiktet och på så vis blockera vägen? Det vill säga om du går på hästens vänster sida och du känner att hästen börjar gå om dig så vrider du din kropp mot hästen och lyfter på vänster hand så att fysiskt är "i vägen" för hästen, ungefär på samma sätt som när man vill vända hästen ifrån sig. Det här förutsätter ju att du stoppar hästen innan den gått om dig, för har den redan gått om dig är nog det bästa att helt enkelt göra en volt. För mig brukar det funka rätt bra.

Ok. Tricket för mig när jag fick den manövern att fungera var att vända mig lite mot hästen så att jag tar upp lite av hästens färdväg. Men har du redan testat, så har jag inte nåt annat förslag.

Min häst gör exast samma sak. Jag jobbar fortfarande på det men jag brukar lägga handen vid ögat så det blockerar som någon här sa och sen när jag märker att hon börjar öka så gör jag halt sen blir det en volt så försöker jag igen men still ska hon bara stå. Så man måste ha mycket tålamod iaf med min häst:)
Vet inte om det var mycket till hjälp.

Har en ridtravare som har förmågan att öka och gå framför en och sedan svänga framför mig, så att man måste göra en volt. Om man sätter fast grimskaftet i den högra "öglan" och drar när han svänger in mot mig. (Har även provat med bett) men fungerar inte han stissar bara upp sig. Någon annan som har samma problem. Hur gjorde ni för att få bort det jobbiga beteendet. Snälla förslag på vad jag kan göra?

Mitt tips är att gå med hästen, och plötsligt tvärnita. Backa tillbaka hästen så den har sin nos brevid dig. Stå still ett ögonblick. Gå några meter igen, upprepa. Öva så upprepade gånger så märker hästen att man måste vara uppmärksam för att hänga med. Det viktiga är att inte hålla grimskaftet stramt, utan det ska vara lite lätt slack på det. När det behövs tar man i grimskaftet och släpper direkt. Då blir det en hänga-med-lek istället för att hästen bara går för att den vet vart ni ska. När detta sitter behöver du bara stanna eller ändra riktning då och då och inte tjata varje gång. Målet är att den ska gå snällt och hålla ett getöga på dig för att se om du vill något istället för att gå före.

Heidi Maria har redan gett bra tips, men jag kan tipsa om att även ha ett dressyrspö med som du kan ha mot bogen om hästen går fram framför dig.

Så här lär jag alla hästar här, både unghästar och vuxna, att inte gå förbi mig när jag leder dem: Traska iväg med löst hängande grimskaft, som om det är helt naturligt att du går före och hästen efter. Snart kommer den att försöka gå om. Då kan du göra på två sätt; slå ut med båda armarna, rakt ut, och bry dig inte om att du kanske träffar hästen. Gör det flera gånger om den inte reagerar. Eller också kan du använda grimskaftet, fortfarande löst hängande, och vifta upp änden mot hästens ansikte. Jag brukar använda grimskaftet.
Så snart hästen reagerar rätt, dvs backar, går du bara vidare som om inget hade hänt. Den kommer att försöka igen, och igen, men du gör bara om samma sak och ger dig inte förrän hästen har reagerat rätt. Det här måste du öva många gånger, och du måste vara konsekvent. Och tydlig i ditt kroppsspråk.

Heidi Marias tvärnitar använder jag också. Gärna med lite extra grusljud som effekt.
Men jag backar inte hästen, utan drar runt den, tillbaka bakom mig igen.
Den ska inte lägga en volt runt mig utan dras på samma sida som den går på tillbaka.

Snälla förslag på vad jag kan göra?
När jag läser det du beskriver så ser jag saken litet större än bara den situationen. När hästen går förbi dig gör den det för att den kan, och för att den inte uppfattar dig som självklar ledare. Det är ett förhållande som inte är bra, och som i värsta fall kan vara riskabelt eller farligt.

När hästar visar varandra "vem som bestämmer" så sker det enkelt uttryckt genom våld eller hot om våld. Första steget är att flytta på den andra hästen, eller stå ivägen. Om det finns minsta antydan till tvekan hos din häst om att du är den helt självklara ledaren, så kommer hästen att testa och utmana ditt ledarskap. Att gå förbi dig och vika in framför dig ser jag som exempel på det. I en annan situation kanske hästen väljer att låta bli att låta sig bli flyttad av dig, eller ännu värre att försöka flytta på dig. Det är då det skulle kunna bli farligt.

Jag tror att om du etablerar ett tillräckligt tydligt ledarskap gentemot hästen så kommer förbigåendet att lösa sig, om inte på köpet så åtminstone enklare.
Enkla moment som är snabba och lätta att bygga in i det dagliga arbetet är att helt enkelt flytta på hästen - att lära den att det är du och ingen annan som bestämmer när den skall gå, stå still, backa eller flytta sig i sidled. Stanna, backa ett steg, flytta framdel, flytta bakdel... Låt hästen stanna upp och vänta på ditt ok när ni går in i boxen, inte börja äta förrän den får lov av dig etc. Använd ditt röstläge och ditt kroppsspråk, ofta behöver du inte vara mer fysisk än så. Det finns massor av olika mer specifika ledarskapsövningar att leka med. Att stanna upp framför hästen, som någon skrev ovan, är ett sätt. Var då tydlig i ditt kroppsspråk - "här slipper ingen förbi och gud nåde den som försöker!".

Låter som brist på kommunikation och respekt. Det hade jag inte tolererat. Vi tränar våra hästar att alltid vara uppmärksamma, och det viktigaste är inte hur hästen beteer sig utan hur man själv beteer sig. En häst beteer sig alltid som en häst, själv måste man anpassa sig till det.
Jag leder alltid med slakt grimskaft och vill gå i höjd med hästens huvud eller framför den. Försöker den gå om eller smyga förbi gör vi halt. Den skall backa utan att jag rör vid bogen med fingrarna, endast rörelsen skall räcka. Gör den inte det får man ta i lite mer. Det är viktigt att hästen förstår när det är rätt och när det inte är det. Negativ förstärkning genom ryck och höjd röst är mycket mindre effektiv än positiv förstärkning, samt att det kan göra att hästen litar mindre på dig. Var bestämd, backa hästen, ge den beröm och gå sedan. Upprepa tills den stannar lydigt när du gör det och ge då mer beröm.

Resultatet i slutändan blir en glad och harmonisk häst som är uppmärksam och litar på dig.

Håller helt med den som kommenterade ang. kroppsspråk och slackt grimskaft i första hand. Många problem folk jag ser har är att de tror de kan/bör styra hästen med styrka, börjar dra i grimskaftet, slita och streta osv. Det blir bara mottryck. Precis som all annan hantering av häst så är det alltid lättare att få dem att förstå med hjälp av tydligt kroppsspråk och eftergift när önskat beteende finns.
Jag vill aldrig ha några hästar stretande i ngt grimskaft öht, det är där det blir tokigt, och det finns ingen i världen som kan hantera en häst med hjälp av egen styrka, som nog alla vet egentligen ;)
De lär sig jättefort att förstå vad man vill bara man signalerar rätt.

Ha ett spö och träna lite NH grejjs. Och när du har spöet framför ska han backa och flytta på sig?
Som denna bilden visar :
d4.png

Du kan också göra så att när du leder hästen och du märker att den är på väg förbi dig så svänger du så att hästen aldrig få en chans att gå om dig :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar