Snälla förslag på vad jag kan göra?
När jag läser det du beskriver så ser jag saken litet större än bara den situationen. När hästen går förbi dig gör den det för att den kan, och för att den inte uppfattar dig som självklar ledare. Det är ett förhållande som inte är bra, och som i värsta fall kan vara riskabelt eller farligt.
När hästar visar varandra "vem som bestämmer" så sker det enkelt uttryckt genom våld eller hot om våld. Första steget är att flytta på den andra hästen, eller stå ivägen. Om det finns minsta antydan till tvekan hos din häst om att du är den helt självklara ledaren, så kommer hästen att testa och utmana ditt ledarskap. Att gå förbi dig och vika in framför dig ser jag som exempel på det. I en annan situation kanske hästen väljer att låta bli att låta sig bli flyttad av dig, eller ännu värre att försöka flytta på dig. Det är då det skulle kunna bli farligt.
Jag tror att om du etablerar ett tillräckligt tydligt ledarskap gentemot hästen så kommer förbigåendet att lösa sig, om inte på köpet så åtminstone enklare.
Enkla moment som är snabba och lätta att bygga in i det dagliga arbetet är att helt enkelt flytta på hästen - att lära den att det är du och ingen annan som bestämmer när den skall gå, stå still, backa eller flytta sig i sidled. Stanna, backa ett steg, flytta framdel, flytta bakdel... Låt hästen stanna upp och vänta på ditt ok när ni går in i boxen, inte börja äta förrän den får lov av dig etc. Använd ditt röstläge och ditt kroppsspråk, ofta behöver du inte vara mer fysisk än så. Det finns massor av olika mer specifika ledarskapsövningar att leka med. Att stanna upp framför hästen, som någon skrev ovan, är ett sätt. Var då tydlig i ditt kroppsspråk - "här slipper ingen förbi och gud nåde den som försöker!".