Häst som fuskar

Septicemia

Trådstartare
Rider en häst ibland som har lärt sig att om man bara kröker nacken som blir matte nöjd, sen kan man släpa bakdelen bäst man vill.
Hur jag än försöker som vill hästen inte trampa under sig, jag använder skänklarna, försöker få den frivilligt att trampa mjukt under sig.
Har du några knep, för mina funkar inte på den här hästen.
det är lite synd att hästen är varken känslig i mun eller skänklar, man får banka och dra som en idiot :crazy: och hästen är väldigt lång från början och ser lång ut...Känns lite som att sitta på en tax :p
Jag kräver inte att den ska hålla en form som är godkänd för svår dressyr, bara bli lika mjuk i bakänden som h*n är fram.

Sv: Häst som fuskar

Skolor, övergångar och åter igen skolor skolor och övergångar............ allt utan bankande och dragande som bara förvärrar problemet.

Jo, självklart ska man inte banka och dra, det var bara en beskrivning av hur hästen faktiskt blir riden, den är ganska så avtrubbad, är dessutom bara 6 år!

jag skulle börja med att plocka isär hjälperna, speciellt om det är en häst som är lite ny för en.
Skulle lätta på kraven att gå i form, utan bara jobba på att få en reaktion.

T.ex. rid på en stor volt i trav (eller skritt, det du tycker du får mest bjudning "gratis" i)
Börja att rida hästen rak i bra arbetstempo tills det känns ok. ställ utåt i ett varv, böj runt ordentligt om hästen känns stel, korta traven med var aktiv med skänklarna så man inte tappar bjudningen och arbetet!
Ställ rakt och tryck fram henne lite, tänk på att behålla takten och att hon bara ska länga stegen.
Korta upp traven och ställ inåt igen, runda henne riktigt runt inner skänkel och böj en kort stund med ledande innertygel. Rakrikta och tryck fram henne igen. Byt varv och gör samma sak där.

Då har du kollat hur mjuk hon är i båda sidor, och hur hon lyssnar på framåtdrivande och förhållande. Det kan göras i alla gångarter.
På en trögare häst ska man lägga mer tyngd på att få verkliga skillnaderi tempoväxlingarna, och en stel ovillig häst kanske man lägger ner mer tid på att böja och mjuka upp
Vad lyssnade hon bäst på? Vad var sämst? var hon svårare i något var? Felanalysera och känn efter!

När hästen har kommit igång och arbetar igenom hela kroppen så kommer baken ofta med lite bättre.
Låt henne gå i en ganska djup och rund form, än att kräva att hon ska gå hög och kort (=högre risk för att knäppa av i nacken) om hon inte orkar gå högt själv.

Det är inte bankandet med skänkeln som gör att det släpper och du kan rida "bakifrån och fram". Tempoväxlingar och halter brukar fungera bra för mig när min "expert" försöker fuska. Det sliter mycket på hästen när den bara kröker på nacken, tänk på det. Skulle nog ta hjälp av en instruktör eller annan kunnig person så du hittar rätt knappar.

Jag tolkade nedan som om du driver rätt häftigt med skänklarna. Kanske fel av mig. :smirk:

Vimzis skrev:
Hur jag än försöker som vill hästen inte trampa under sig, jag använder skänklarna, försöker få den frivilligt att trampa mjukt under sig.

LillaGeisha skrev:
Jag tolkade nedan som om du driver rätt häftigt med skänklarna. Kanske fel av mig. :smirk:

Det var bara en beskrivning av hur hästen blir riden, inte hur jag rider den. :o ;)
Hästen är pigg och framåt, men den låser sig vid ett läge och vägrar ändra på sig.
Fast jag kanske överdriver då min häst är väldigt känslig och man får vara extremt mjuk med skänkel och tygeltag...?
Då hästen varken är min eller jag rider väldigt ofta på den så ville jag bara ha lite tips på hur man skulle få den att mjukna och bli rundare under tiden man rider för det kan ju omöjligtvis vara behagligt att ha den formen under ett helt pass som den hästen har...

Tipsen du har fått är bra, skolor, övergångar och tempoväxlingar, HELA tiden! Sätt alltid hästen i arbete, inte bara lulla runt och bli låg och ihopkrullad där fram. Och hela tiden när du gör detta, rid hästen i en ÖPPEN form. Alltså med nosen klart framför lodplan och nacken högst. Den måste lära sig att gå där uppe och stärka sig i den formen innan den kan bli eftergiven i nacken utan att bara knäppa av. Om du inte redan har en, skaffa en duktig tränare som kan hjälpa dig. Lycka till!

Nu låter jag säkert som en "jag-kan-allt-kärring" men du rider inte hästen! Däremot tror du att du gör det. Vissa hästen kräver mer säte än andra hästar och reagerar inte även om man tycker att man tar i så att man är blå i ansiktet. När jag var yngre gjorde jag något liknande som du beskriver faktiskt. Jag red för en tjej som sa hur jag skulle rida med sitsen och jag tyckte det bara var bullshit för jag kände ju ingen skillnad. Tills jag en dag satte mig upp på en liten känslig ponny, och oj vad förvänad jag blev för den där lilla hästen lyssnade ju jätte bra. Man behöver få känna hur det ska kännas när det är rätt. För den där lilla ponnyn kändes stor när den gick på tygeln och jag som aldrig tidigare medvetet känt en häst bära upp sig med bakbenen kände det utan att någon behövde säga det till mig. Det var en helt annan känsla när hästen gick på tygeln och allt kändes så ärligt, ingenting i handen men jag fick rida med sätet så jag trodde jag skulle storkna iallafall. Men det såg lätt och prydligt ut.

Det är jätte svårt att skiva knep på ett forum, och sedan finns det inga riktiga knep heller. Utan det största knepet att säga är att rida "ärligt" och knsekvent. Läs mycket anatomi och biologi och lär dig hur hästen ska vinkla sig etc. så kan du lättare tänka hur det ska gå till när hästen gör rätt. Eller om du har tillgång att rida någon välskolad häst så att du får känna hur det känns när det är rätt och hur du får det att bli rätt. Man ska nästan lyfta hästen med sitsen (inte hälarna), brukar jag kalla det, till den punkt man vill ha den.

Liknande trådar

Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 300
Senast: susanne
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från...
2
Svar
30
· Visningar
2 351
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Endast en ridlektion stod på schemat denna vecka. När jag kom fram till stallet tappade jag hakan lite. För några veckor sen fick vi en...
Svar
0
· Visningar
333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka