Häst som fått i sig mögel

S

soffan11

Efter ca en månad sedan så började min ponny hosta kraftigt. Han gjorde det lite då och då. Men här för ca 3 dagar sedan så andades han jätte tungt och när jag red så bara han ville hosta och drog ner huvudet mot marken. Kollade direkt på höt men det var inget med det men sedan hittade vi lite mögel i halmet som ligger utanför hans box som han har buffat i lite på nätterna när han har tråkigt. Han har dock inte ätit utan bara buffat lite i det. Tömde direkt ut allt som fanns i stallet och har öppen förstrena i stallet och dörren. Han hostar oftast inte i hagen utan bara när kommer in i stallet kan han hosta lite. Är det någon som har varit med om något liknande och vad kan hända? Kommer det att bli bra? Isf hur lång tid kan det ta? Är jätte orolig :( Tacksam för svar.

Sv: Häst som fått i sig mögel

Skulle gissa på Bronkit. Se över eran stallmiljö. Att jag gissar det ( fast kan ju vara annat med) är för att hästen är bättre ute än inne i stallmiljön. Stallmiljön bör ses över. Otillräcklig ventilation brukar vara en stark bidragande orsak.

Vi har ju öppet överallt i stallet där man kan ha öppet men endå så hostar han jätte kraftigt när han kommer in. Kan det vara att möglet som fortfarande är kvar i luften? Borde jag flytta honom till ett annat stall?

Om det är bra ventilation i stallet så kan boxströet vara dammigt.
Vad står han på för strö idag och är det bädd?

Han hade en torvbädd men den dammade för mycket. Och när han började andas så som han gjorde här om dagen så tog vi ut bädden direkt. Nu har han vanligt kutterspån. Jag skulle tro att det är både torven och möglet. Eftersom han har hostat mycket och så ligger han alltid ner på natten så han han nog fått i sig torvdammet med skulle jag tro.

Tung andning är helt klart ett fall för veterinär, om inget görs så riskerar hästen att få kroniska andningsbevär.

Sedan är det stallmiljön som måste ses över, strö, foder osv. Ett tips är att blöta allt foder för att förhindra så damm sprids runt.

Det kan vara mögel även i höet fast du inte ser det, nästan alltid det som ger hosta.

Torvdammet har så stora partiklar att det inte går ned i luftvägarna. Det är normalt sett bättre med torv än med kutterspån till en hosthäst eftersom kutterspåndammet har så små partiklar att det sätter sig i luftvägarna. Ring veterinären så att denne kan bedömma hur allvarligt det är. Förmodligen behöver hästen medicin för att hostan ska gå över. Den går inte över av sig själv om den är så kraftig.

Hästen behöver medicineras för att inte riskera kroniska besvär. Hästar har tyvärr väldigt känsliga luftvägar, och om de utsätts för mögel/dålig stallmiljö för länge går det inte att få dem riktigt bra om det vill sig illa.

Har själv haft häst som utvecklade kronisk bronkit efter en jobbig vinter där ventilationen i stallet inte räckte till. Det var ett mindre helvete att hitta stall och miljö som fungerade för honom.

Första anhalten är veterinär, gärna som går ner i luftvägarna och tittar (inte bara skriver ut recept och hoppas på det bästa). Det är bättre att sätta till alla klutar nu än att det får gå längre tid och man börjar med Ventipulmin etc bara för att konstatera att det inte blir bättre och DÅ bokar till klinik och fortsätter utredningen. Utred direkt, för hästens skull.

Tung andning är helt klart ett fall för veterinär, om inget görs så riskerar hästen att få kroniska andningsbevär.

Sedan är det stallmiljön som måste ses över, strö, foder osv. Ett tips är att blöta allt foder för att förhindra så damm sprids runt.

Men att blöta fodret kommer inte göra det så mycket bättre... hästen får då i sig eventuellt mögel iallafall. :crazy: Istället för att andas in det kommer hästen äta upp det istället.

Är höt väldigt dammigt när det nästan alltid mögelsporer.

Nejdå det är inte alltid mögelsporer, så att blöta fodret kan underlätta men grovfoder med mögel i är inte tjänligt som hästföda och ska därför inte användas. Så du menar att hästen inte äter sitt hö idag? I övrigt har jag uppfattat det som att halmen som användes som strö hade mögel i sig men är nu borttaget. Dessvärre hjälper inte det om hästen har börjat bukandas, utan här krävs även hjälp av klinik/veterinär.

Senast ändrad:

Ja, det var halmen som var möglig som har stått på andra sidan av hans box som han stått och buffat i men nu är all halm är borttagen. Han stod också i torv som dammade mycket men är också borttagen nu. Har dubbel kollat höt och det är inget fel på det.Blöt lägger nu höt för honom så det inte skall damma.
Var hos honom i dag och det märks att han är på bättringsvägen. Han har inte svårt att andas eller så han bara hostar lite då och då i hagen men inte lika kraftigt. Sen så när han kommer in i stallet så hostar han lite mer men skulle tro att det är för att vi bärt ner alla halmbalar som vi skall köra till skogen.

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta trådkap men jag har en följdfråga;
Hur ofta kan en häst hosta utan att man behöver misstänka bronkit?
För det bör ju kunna finnas andra skäl till att de hostar, tänker jag, att man inte behöver rusa till veterinär för att dom hostar EN gång. Men vart tycker ni gränsen går? Att de hostar en gång under sin livstid, en gång per år, en gång per halvår, en gång per månad, en gång per vecka, osv.? Vart tycker ni gränsen går för att det ändå är värt att kolla upp?

Undrar för att jag läste någonstans att det är bra att kolla upp redan när de hostar av förklarliga skäl lite då och då enstaka gånger hellre än när de väl fått riktig hosta, för att det vid det laget kan vara för sent att bli av med. Men om det är i snitt en gång per månad-varannan månad eller t o m mer sällan man märker av det borde det ju inte vara någon idé? :confused:

Hostar de regelbundet hade jag absolut kollat upp det. Med regelbundet menar jag återkommande, kanske ser jag något samband (varje måndag, varje fodring ute, varje transport etc).

Vissa hästar är ju känsligare än andra, och vissa hostar inte under hela sin livstid. Jag tror man som hästägare får gå på magkänslan, men hade det varit mer än en gång per månad, eller återkommande en gång per månad hade jag nog funderat över det i alla fall, och sett om något kunde förändras/förbättras alt. konsulterat en veterinär.

Ja, det var halmen som var möglig som har stått på andra sidan av hans box som han stått och buffat i men nu är all halm är borttagen. Han stod också i torv som dammade mycket men är också borttagen nu. Har dubbel kollat höt och det är inget fel på det.Blöt lägger nu höt för honom så det inte skall damma.
Var hos honom i dag och det märks att han är på bättringsvägen. Han har inte svårt att andas eller så han bara hostar lite då och då i hagen men inte lika kraftigt. Sen så när han kommer in i stallet så hostar han lite mer men skulle tro att det är för att vi bärt ner alla halmbalar som vi skall köra till skogen.

Men du, det låter inte som att du har tagit ut veterinären ännu?

Din ponny är så pass dålig att den behöver medicin. Du kommer troligtvis bli mkt olycklig längre fram om du inte tar ut veterinären nu!

Jag skulle ta ut veterinär med en gång. Även om han verkar bättre nu så kan det bli bestående men som tex kronisk bronkit. Det måste han ha medicin emot.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 472
Senast: Leeelot
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II