Häst som får totalt spel

Tora

Trådstartare
Det hände en obehaglig sak i går (måndags) och jag tänkte om ni har några funderingar på vad som orsakade detta.

Jag och min sambo var ute och promenerade med vårat sto och hennes föl. Fölet är ca 9 veckor gammal. Stoet är en sådan häst som alltid är positiv, snäll och har öronen framåt. Möjligtvis hänger de åt sidan när hon sover :D.

Vi gick i början den vanliga vägen men tog till höger i stället för till vänster. "Högerslingan" har vi ridit en del på dock inte sedan fölis föddes. Alltså har vi inte gått där med sto och föl.

Allt var som vanligt. Sambon först med fölis (lillan vill gärna gå först ser ingen anledning att inte uppmuntra det, fast det kanske är fel?) och jag traskande efter med stoet. Denna ordning har aldrig varit något problem på våra promenader innan tvärt om båda hästarna har verkat nöjda med detta. När vi kommer till en sväng och vänder så att säga tillbaka upp mot stallet så blir stoet väldigt sur. Hon lägger öronen bakåt och ser allmänt "konstig" ut. Min första tanke är att det sitter en blining på henne eller något annat konstigt odjur. Försöker hitta något men ser inget. Under tiden blir hästen bara surare och surare. Till slut har hon öronen så hårt slickade bakåt att man inte kan se dem. Samtidigt så blir hon helt annorlunda i sin kroppshållning (svårt att förklara tyvärr). Hon försöker inte bita mig utan det verkar som om hon är sur på den lilla men ändå inte. Det hela är väldigt obehaglig. Inte för att jag är rädd för henne utan under de tre åren så har haft henne så har jag aldrig sett henne vara arg. Faktum är att jag under mina 20 hästår aldrig sett en häst vara så rent ut sagt skitförbannad. Vi går förbi fölisen men det blir inte bättre. Jag backar och flyttar henne för att försöka distrahera henne. Hon lyssnar men öronen är fortfarande bakåt slickade och koncentationen är någon annanstans. Jag uppfatar inte att hon är hotfull mot mig på något sätt. Nu är hon så arg att jag på allvar börjar tro att det totalt har slagit slint i huvudet på henne och funderar om jag vågar släppa i hop fölis och stoet igen. Vi går några meter och jag går förbi fölis igen då lugnar hon sig lite och öronen lättar lite. Jag gör en volt och hamnar bakom fölis vips så åker örena bakåt igen. Jag går förbi förbi igen och stoet lugnar sig lite. Provar att göra en volt igen för att hamna bakom fölis (försöker utröna vad det är som stör stoet då jag aldrig varit med om ett sådant betteende förut från någon häst) men nu verkar hon inte alls sur. Vi går ca 20 meter till och nu har hon bara "vanligt" bråttom som hon brukar ha då vi är på väg hemmåt. Plötsligt är allt som vanligt. Kanske att jag tycker hon är liiiite spänd.

Allt som allt tar hela händelsen från första surheten till vanligt igen ca 15 minuter och sträckan är några hundra meter. Fölis är helt oberörd under tiden och traskar på som vanligt utan att bekymmra sig om att mamma ser ut som en huggorm. Jag upplever aldrig som sagt att hon skulle vara agressiv mot oss människor. Hon verkar inte heller direkt aggressiv mot fölet utan mera indirekt sur mot den lilla. Jätteflummig förklaring men det är så fruktänsvärt svårt att förklara.
Om det nu var så att stoet av någon anledning ville gå först så borde ju agressiviteten ha försvunnit första gången vi gick förbi fölet men det var ju inte förren vid andra passeringen som den lättade.

Tänkte gå samma sträcka i morgon igen (onsdag) för att se om beteendet upprepar sig.

Är det någon som har några ideer om vad det är som kan ha utlöst detta. Eller har varit med om något liknande? Klart att ston kan sura mot sina fölungar (om det nu var fölisen hon var sur mot) men detta var något helt annat. Hästen var verkligen totalt skitförbannad.

Mvh

Tora den förbryllade

Sv: Häst som får totalt spel

Vad märkligt... Hon kan inte ha fått akut jätteont någonstans? Fast då kanske de mer brukar se rädda ut?
Eller sett eller känt något som i hennes ögon varit hotfullt mot fölis? Så det var därför hon ville gå först ett tag?

Var hade hon blicken?

Det kunde jag inte avgöra. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vet vad som var fel. Tänk vad mycket man läser av hästen utan att tänka på det. Det är inte förren nu när du frågade om det som jag inser att det var en utav sakerna som jag inte kunde läsa av. I normala fall förstår jag direkt vad som felas hos henne. Har alltid haft lätt att läsa av just henne.

Mvh

Tora

Det där med ont var min första tanke som flög genom huvudet. Rent reflexmessigt började jag leta efter en blinning eller liknande. Men sen så stämde inte beteendet riktigt. Det hela var överhuvudtaget konstigt. Det är ju så många signaler som man omedvetet läser av och jag var verkligen helt rådvill då jag aldrig upplevt en häst så aggressiv på detta sätt. Antar att det var det som gjorde att det hela var så obehgligt. Jag förstår inte helt enkelt vad det var som utlöste beteendet. För samtidigt så kände jag mig själv inte hotad på något sätt. Detta låter så fruktansvärt flummigt men jag är verkligen helt rådvill.

Mvh

Tora

Kan hon inte ha känt doft av älg, vildsvin eller nåt och därför liksom blivit hotfull och aggressiv för att skydda fölisen?

Det är kanske inte helt omöjligt. Skall gå samma runda idag och se vad som händer.

Mvh

Tora

Du får be någon prata med henne ;)

Det värsta är om hon har hjärntumör eller nåt, men då brukar de bli rejält tokiga. Egentligen tycker jag det är normalt att hästar surar ibland så det onormala i det här fallet är ju som sagt att hon inte gjort det tidigare och nu blir totalförbannad. Det som är svårt för mej/oss att avgöra är om det är något du missat i kroppsspråket och det är omöjligt att säga när man själv inte var med.

SÅ - avvakta och titta noga på hästens kroppsspråk och reaktioner. Om du observerar och noterar i hjärnan allt hon reagerar på, i vilka situationer och vilket kroppsspråk hon använder så kommer du till slut hitta ett samband. Allt vi här kan göra är att gissa, du kan iaf komma fram till potentiella anledningar.

Jag tror nog mer på "luktbiten" .. Att hon kände en lukt som hon abslout inte tyckte om å blev på helspänn. (Älg, räv eller svin)

Jag har varit med om ungefär samma sak. Jag red en gammal valack (23 år) och en annan tjej red hans livskamrat, ett sto som var 25 år. Dessa gamla hästar har levt ihop i en massa år och känner varandra utan och innan. Stoet var ledaren av dem.
Mitt under ridturen blev valacken fruktansvärt aggressiv, slickade öron, krökt nacke och grymtande frustningar. Ilskan var tydligt riktad mot stoet som gick först. Han blev opåverkbar och jag sade åt ryttaren av den andra hästen att lägga en volt tillbaka genom skogen för att släppa fram oss. Han var verkligen på väg att flyga på henne. När han fick gå först så gick det bra, men så snart hon närmade sig så började beteendet om.
Ägarna hade aldrig upplevt detta och nästa gång vi red så gick det bra igen. I hagen var han underlägsen stoet och försökte inte sticka upp.
Händelsen var verkligen obehaglig och jag kände att jag absolut inte hade någon som helst kontroll över honom. Han verkade också bli arg på mig som satt på, varför jag inte ville kliva av honom under tiden som "anfallet" varade.

Man ser tydligt när en häst blir riktigt aggressiv. Öronen är slickade bakåt och nacken kröks i en speciell båge. Ett av mina tidigare avelsston såg ut just så de första dagarna efter fölning och hon var helt opåverkbar under denna tid.

Ett vilt djur tror jag, kanske vildsvin, hon ville sticka med sin fölunge men hindrades av sin "uppfostran", kände sig schizofren och visste inte vad hon skulle göra. Vem har inte som förälder blivit "förbannad" på sin unge när man i själva verket varit livrädd för ett hot mot denna, man kan ilsket skrika till ungen "stick" - det kanske var det hon ville göra???

Tror också att stoet ville skydda fölet sitt från nåt som hon bara kände lukt från eller hörde.
Har också en valack, 12 år och ett sto 11 år, som gått tillsammans sen dom var unghästar. I hagen är det stoet som till synes bestämmer, men det är valacken som är den egentlige ledaren.
När vi är ute och rider så blir valacken orolig om vi rider förbi andra hästar i hagar. Han stannar o kollar så att stoet är med och inte stannar med dom främmande hästarna. Men det är det enda.
Men en dag red vi förbi grannens beteshagar som var väldig nära vägen. Jag red först med valacken och beteshästarna kom framsrusande och ville lukta på stoet som stannade. Valacken var då 50 m framför och jag försökte hålla i gång honom. Han blev tokig, började småstegra med öronen slickade bakåt och sedan backade han hela vägen tillbaka till stoet. Där skulle han förstås på dom andra hästarna men då fick den andra tjejen änligen fart på stoet och vi kunde snabbt gå vidare. Stoet fick då gå först och hela tiden var valacken skitsur och såg ut som han skulle hoppa på stoet och läxa upp henne för att hon stannat vid dom andra hästarna. Sen red jag före igen för att se om han skulle lugna ner sig men då började han kasta med huvudet och såg verkligen ut att vilja bli av med mig som störde honom när han skulle hålla reda på och skydda sitt sto.
När vi kommit en bra bit och han äntligen lugnat ner så så började han plötsligt igen. Jag kollade mig omkring och fick syn på en kompis sto ungefär 300 m bort i sin hage. :smirk:
Dom har verkligen sinnena på spänn när dom har nåt att beskydda.

MVH Eem

Jag skulle vänta några dagar med att gå just där. Kolla om du får samma reaktion där ni brukar gå. Om det är lukter som spökar är det kanske bra om de får försvinna.

*lånar*

Gick som sagt där dagen därpå igen. Och vad hände? Absolut ingenting. Hon rörde inte ett höra. Måste ha varit någon lukt av något slag eller att hon hörde/såg något som vi inte kunde uppfatta. Obehagligt var det i alla fall när en häst reagerar så och man inte kan hjälpa den.

Mvh

Tora

För några år sedan gick en björn runt och lufsade i skogen här i halland...
jag var ute på min anglo en dag i skogen tillsammans med en kompis, och fick ungefär samma beteende som du beskriver när vi red förbi ett torp ... även hennes travsto betedde sig mkt underligt...

vi förstod ingenting, men fick dagen efter höra att björnen tagit sig in i torpets matkällare och smaskat i sig av det goda där...och spillningenm de hittat var färsk...

inte utan att vi blev lite darriga efter att hört det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar