häst som fäller päls på sommaren

melvin

Trådstartare
Är det normalt att hästen fäller päls på sommaren? Bör man göra något åt det, ge något tillskott eller är det bara att vänta på att det blir klart?

Sv: häst som fäller päls på sommaren

Helt normalt. Det är sommarpälsen som fälls, för nu ska ju vinterpälsen på... :crazy:

Flera i vårt stall har också börjat fälla. Tyvärr bara ett tecken på att det börjar bli höst :cry:

Ett säkert tecken på att det börjar bli kallare:( Vinterpälsen ska ju på nu. Min fäller också nu.

Det är nu jag sörjer att den korta tid hästarna har korthåriga och fina pälsar snart är över!

fast jag har också läst det i ridsport

Och jag säger att ljuset säkert styr när. men det är natttemperaturen som avgör hur mycket /lång päls det blir.
Omman ha rmöjlighet så kan man täcka dem på nätterna

Min nordis blir en hårboll och det blir problem

Ljuset styr när fällning påbörjas, jag har iofs inte läst det i ridsport, men..

Däremot så absolut tror jag temperaturen påverkar hur mkt päls som sätts. Alltså det de sätter nu är ju inte 'fulla vinterpälsen', utan den kommer undan för undan.

Dock aldrig märkt skillnad med täckning eller ej på egna, men en liten skillnad med 'ljusterapi'. Fast jag klipper så de får göra som de vill.

Men är en otrevlig påminnelse om att det snart är slut på friden, när det är 35 grader i skuggan, strålande sol och sommar (dvs idag), men hästarna fäller driver. På samma vis som det var en otäck påminnelse i torsdags kväll när jag fann mig för första gången sen i våras vara tvungen att slå på helljusen på bilen.

Hästar som inte tycker det är kallt eller har ett behov av att lägga vinterpäls lägger inte lika mycket vinterpäls. Så det är nu som man kan styra med om man ska låta hästen bli en pälsboll i vinter eller om man ska täcka den hela hösten, vintern och början på våren.

/cahs som håller tummarna på att hennes häst lägger en bra vinterpäls.

Det är inget att göra åt, tyvärr. Min lilla pålle fällde vinterpälsen fram till midsommar.
Sen var hon "fällfri" i ca 3 veckor, sen började eländet igen. Små små sommarhår som ska av....överallt är dom.

Min kille har också börjat fälla nu, eller har väl gjort det en-två veckor åtminstone. Så funderar på att täcka honom om nätterna, men hur tjockt täcke bör man ha då? Han står just nu i utebox.

Det beror ju på hur varmt ni har det. Här har vi haft 18 grader varmt i natt och det hade varit grymt att täcka i den värmen.

Jag har täckt i många år förut, men de får iaf en kraftig vinterpäls, så nu låter jag dem få det, och sen klipper jag där det behövs istället.

Jajo, för just nu är det väl kanske 15 grader om nätterna. Så det känns lite väl tidigt nu. Men jag tänkte när det går ner under kanske 10 grader, hur tjockt bör täcket vara isåfall?
Det jag fick med mig vid köp är ganska tjockt, så känns mer som ett vinterstalltäcke - så hade tänkt köpa ett till, tunnare snart.

För mitt halvblod spelar det ingen roll om hon täcks eller inte. Hon sätter alltid en riktig björnpäls!
Synd att de börjar så tidigt, det var först i juni som hon hade fällt av allt!

Jag brukar klippa två gånger per år och föredrar täckesklippning (heter det så?).

Min skrutt har fällt i veckor redan... Precis som så många andra, bara att acceptera att hösten är påväg. Har fått damma av reflexvästen också

varför ska sdu täcka honbom?
Sålänge han är oklippt behövs det inte.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 832
Senast: Sonic76
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II