Häst som drar

Tagliabue

Trådstartare
Har ett litet problem i en 2 årig liten travarhingst. Han är inte ens 150 cm över havet, men stark som ett as och sjukt laddad hela tiden. Han har nu vilat i ca 2 veckor pga behandling, men är igångsatt igen och har blivit lite mindre laddad, men är fortfarande på tårna.

Problemet med denna häst är att han är så sjukt speedad HELA tiden, när du leder honom ut ur boxen och ut i hagen, blir han så stark, ska sticka, börjar takta och steppa på stället.

Sätter du en kedja över nosen, genom mun, under hakan så blir han rädd och sticker för det (han har aldrig haft det förut, detta har jag dock inte testat själv utan tränaren har sagt de). Har vanligt grimskaft på honom, men han blir så sjukt stark så man orkar inte hålla honom om man inte drar huvudet snett på honom och kör ena armen i sidan på halsen. När man kommer till hagen så är det knappt man hinner vända runt honom innan han brallar som en tok i hagen.

Han gör detta oavsett om han går ut först, sist eller nånstans mitt bland alla. Vissa dagar är han mindre laddad och vissa mer. Han har dock blivit lugnare nu när han är igångkörd igen. Han är alltid lite på tårna och väldigt pigg och lite busig.

Dock har jag börjat fundera på vad man ska göra för att lära honom att man drar inte, och man går rätt lugnt och sansat bredvid skötaren. Skäller man på honom, lyckas få stopp och "proa" så brukar han lugna sig ngt, men är fortfarande sjukt laddad. Jag brukar dock köra lite haltövningar så att han ska lära sig och lyssna mkt på rösten med.

Har funderat på om man ska våga dra på honom ett huvudlag och leda honom med det på huvudet, om han sliter sig då blir det dock inte så roligt om han lyckas trampa på tyglarna/grimskaftet. Vad är bäst att göra? Det finns absolut inget ont i hästen, jag tror han är lite så av sig själv, hans psyke är lite laddat så att säga.

Kan även tillägga att denna häst + 2 andra var på inkörning hos tränaren han är hos nu, men var på ett annat ställe i några månader. Från börjar var han supersnäll och var inte så tidigare. (Menar inte på ngt vis att han blivit felhanterad lr så hos den andra.)

Sv: Häst som drar

Träna ledarskapsövningar! Vi har både travare och halvblod och jag tränar parellinaturalhorsemanship med dem. De lär sig att lyssna och du lär dig att förstå hästen på ett annat sätt. Om du inte kan själv så ta hjälp av någon som kan. (Finns självstudie material man kan köpa från parelli.)

När du leder hästen se till att den alltid är bakom dig. Lär hästen att backa när du skakar grimskaftet. Ha ett längre rep istället för ett grimskaft så riskerar du inte att tappa hästen lika lätt. En repgrimma gör att hästen lyssnar lättare.

För det första så skulle jag haft denna häst ute lite mer med jämnåriga kompisar, varför inte dygnet runt ett tag? Antagligen beter den sig så här - som du säger - för att den har överskottsenergi. Hästen är hingst och två år gammal! Skulle mina tvåårshingstar stått på box större delen av dygnet så skulle de förmodligen blivit skogstokiga de med.

Jag tror det mesta löser sig om ni låter honom leka av sig och vara den unghäst han är. Träning och sådant fungerar utmärkt ändå även fast de får gå ute.

När han är äldre, och har fått leka av sig det värsta så lugnar han förmodligen ner sig, och ni har också en så mycket gladare häst på köpet! :)

Håller med, en sån här häst hade jag nog försökt ha med likasinnade, och ute dygnet runt. För mycket energi dräneras bäst av kompisar och en vettig hästtillvaro. Då är han förhoppningsvis lugnare på jobbet och kan lära sig på rätt sätt vad som gäller när man umgås med människor.

Övertaggade hästar är i det stadiet svåra/omöjliga att lära in något, om man däremot bryter den onda cirkeln och börjar om (med en energidränerad häst) brukar man komma längre än man någonsin trott.

Han har tidigare gått med 2 andra 2 års hingstar, dom var 1 år då. Jag tror inte att tränaren vågare släppa ihop dom här 3 igen iom att dom har varit ifrån varandra ett bra tag. Jag håller med om att han säkert skulle bli lugnare om han fick gå ute längre, dock har vi våra stallrutiner (har praktik hos denne tränare som har hästen).

Tack för era svar iaf, ska se vad jag kan åstadkomma ..

Tvååringar brukar inte orsaka några större problem, går tränaren med på det tycker jag absolut det är en mycket bra lösning :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 695
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 993
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna