Häst som drar tyglarna ur händerna.

F

Falskhet_

Hej Hej :D

När jag galloperar med mitt sto i paddock och försöker få henne att arbeta under sig. så ibland så drar hon tyglarna ur händerna på mig. Kan det vara att hon protesterar för att hon måste arbeta? Det kan inte vara att jag är för hård för oftast så gör jag lätta halvhalter hela tiden och försöker hela tiden vara lätt i hand. Och jag försöker hela tiden sitta ner och driva fram henne med kroppen och skänkel. Vad kan det bero på ? hon kan vara väldigt stark ibland men inget som man inte kan kontrollera. Hon går på pessoa och vanligt bett. Pessoa använder jag när jag hoppar för hon blir väldigt pigg på hinder. Och vanligt tre delat(?) använder jag när jag är ute och rider i skogen och oftast i paddocken. Kan det vara att det är mitt del att hon drar tyglarna ur munnen och bli stark? Även om jag försöker vara så lätt i hand som möjligt och arbetar henne med skänklarna och kroppen.

Sv: Häst som drar tyglarna ur händerna.

Hästar är generellt starka i förhållande till människor men man "får inte" vara så "mesig" så att dom kan dra tyglarna ur händerna på en!

Inte sedan jag red på ridskola har jag ridit på det där sättet som beskrivs, "Och jag försöker hela tiden sitta ner och driva fram henne med kroppen och skänkel." Numera så rider jag på ett "lättare" sätt, men då har jag ju mina känsliga travare och det skulle aldrig gå att sitta och jobba på dom hela tiden på det där sättet.

Ett förslag är att pröva att rida mer lätt, och inte "pressa" på hästen hela tiden, utan ge henne lite mera "utrymme".

Hej Hej :D

Det kan inte vara att jag är för hård för oftast så gör jag lätta halvhalter hela tiden och försöker hela tiden vara lätt i hand. Och jag försöker hela tiden sitta ner och driva fram henne med kroppen och skänkel.

Även om jag försöker vara så lätt i hand som möjligt och arbetar henne med skänklarna och kroppen.

Ja vad tror du? Om din kropp hela tiden sitter och sager FRAMAT FRAMAT FRAMAT!!!! Och handerna sitter och sager HALVHALT HALVHALT HALVHALT.........GAS BROMS GAS BROMS GAS BROMS...etc

Sjalvklart att hasten lagger sig mot din hand. Driv mindre med satet och sitt inte hela tiden och anvand skanklen. Tex om du ska trava...det ska racka mer eller mindre att ge skankel vid igangsattandet av traven, sen driver man bara precis nar hasten gor ansats att bryta tempot. Sitt INTE och "jucka" med satet, de flesta hastar tycker det ar riktigt obehagligt. Gar inte hasten fram for din -LATTA- skankel forstark hellre med spo. ( Eller smacka om hasten lystrar bra pa din rost).

Observera man ska och behover inte sitta och sla hasten hela tiden med spot eller sla skithart.. man lagger till spot EN gang lagom hart om hasten inte lyssnar pa skankelhjalpen, och BEROMMER nar hasten gor ratt. Malet ar ju sjalvklart att hasten ska svara pa valdigt sma och latta hjalper.

Notera att sitta och smafjuta med spot och kittla hasten med det ar det ingen mening med da ignorerar hasten ganska omganende spoet och det mister sin verkan.

Notera aven att jag sallan rider mina hastar med spo, men anvander det ibland om det verkligen behovs.

/KT

Har hästen problem med munnen är kanske värt att kolla upp, så kan du utesluta det sen. Blir billigt i längden. Kan rek., en BRA hästtandläkare i Halmstad.

Asså ni alla kanske missuppftattade mig (A) jag driver inte hela tiden med skänklen och sitter inte och "juckar" mot sadlen. Det är bara att jag sitter ner och har ett stadigt bentag med låren och håller om. Använder aldrig spöet förutom när hon rent av dumma sig. Vilket nästan är aldrig. Då menar jag inet att jag sitter å slå henne när hon gör fel för det gör jag INTE! Jag rider med spö men aldrig använder jag det.

Det kan ju vara någon irritation ibland också, för insekter tex, min ena häst vill gärna klia sig tex, fast det är ju mest i skritt, och då brukar jag låta henne göra det, fast det kan ju gå för långt också, så att det blir nästan hela tiden, liksom. Men man bör lyssna på hästen. Ge hästen förutsättningarna att samarbeta, tala om för en, saker. Jag blev inspirerad av en del tidningsartiklar jag läste om en tränare, som heter Craig Stevens, eller någonting sådant. Han sa, "gör mindre, få mer". Och då det stämmer med mina egna erfarenheter, kan jag lätt ta det till mig. Men man kan som sagt lära sig mest av hästen. Kan man betrakta hästen som en auktoritet i ridningen, istället för att känna att man måste ha en auktoritär människa, som ska lära en hur man ska rida, så tror jag att man kommer längre. Jag menar, om man jämför, med att ha en auktoritär tränare, och bara lyssnar på den, och att bara lyssna på hästen, så tror jag att det är bättre att bara lyssna på hästen, ur ridutvecklingssynpunkt. Det förutsätter ju att man kan ta till sig informationen.

Jag kan säga också att det är inte alltid hon gör det. Det är oftast när hon är pigg och så och det kan ju vara orsaken att hon är pigg och protestera att hon inte vill arbeta.

min sliter i tyglarna när han inte orkar arbeta ordentligt, inte att han inte har lust utan att han helt enkelt inte har musklerna. men som sagt det kan ju finnas många orsaker.

Fast han har ju inte muskler ena dagen och nästa inte. Men dom kan slita i tyglarna om dom är trött, det tror jag. Och det kan också vara ett beteende som dom har lagt sig till med, som ett resultat av tidigare erfarenheter. Om hästen i fråga har ett "förflutet". Som man brukar säga.

han har inga muskler för det arbetet i längre stunder, spelar ingen roll vilken dag. men hennes häst gör det ju bara ibland, som du sa så kan det ju vara trötthet också. alla hästar beteer sig ju inte lika så det är ju en del klurande på problemen.

Asså ni alla kanske missuppftattade mig (A) jag driver inte hela tiden med skänklen och sitter inte och "juckar" mot sadlen. Det är bara att jag sitter ner och har ett stadigt bentag med låren och håller om. Använder aldrig spöet förutom när hon rent av dumma sig. Vilket nästan är aldrig. Då menar jag inet att jag sitter å slå henne när hon gör fel för det gör jag INTE! Jag rider med spö men aldrig använder jag det.

Det ar ju bra, men som du skrev lat det som du drev valdigt aktivt med satet och satt och forfoll hasten hela tiden.

Sorry for missuppfattningen.

/KT

vad jag menade med det var att jag sitter ner och driver fram med vikten av min kropp i sadlen. eller hur man nu kan säga det xD är inte så bra på att förklara. Men jag testade idag när jag galloperade att sitta ner och verkligen sitta ner och hålla om och då blev det att hon stannar upp istället för att dra tyglarna ur händerna på mig. Så nu har ja löst detta problem :D Tack för alla som skrev och alla tips :D

Jag vet precis hur man gör när man driver med kroppen och med skänkel, Man arbetar med sin kropp hela tiden, utan att man för den skull ska överdriva och man sitter inte och "juckar", men då jag själv rider och har ridit olika hästar och på olika sätt, så vet jag ungefär vad som avses, och jag vet också skillnaden mellan att arbeta på det här mera aktiva sättet, att sitta och "hålla om" hela tiden, det blir jobbigt och det är en skillnad jämfört med att sitta mera stilla och avslappnat med sin kropp.

Sen så vet jag inte egentligen vad det är för skillnad mellan att "sitta ner" och att, "verkligen sitta ner", men det är ju någonting som har hänt tydligen som har framkallat en annan reaktion, och då gäller det att dra lärdom ut detta, för att komma vidare. Det är inte säkert att "problemet är löst", för att det blev bättre vid ett tillfälle! Och spö, det har man ju inte i "skolridning" och dressyr, för att slå hästen, utan för att komma åt att peta på dom, på ställen där man inte når med sin kropp. När jag skrev det där om att rida mer lätt, så tänkte jag ju framförallt på lättridning i trav, det arbete som förbereder för galoppen. Och för att liksom komma bort en bit från det där jobbiga att sitta ner och "hålla om" hela tiden.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar