Häst som drar i galopp *med handhäst*

skogsridmulle

Trådstartare
Var ute igår med handhäst. Det gick mycket bättre än vanligt, nu var det iof länge sen jag tog med båda ut men efter att ha läst en tråd på Islandshäst lät jag handhästen gå i höjd med min ridhäst istället för att han skulle gå i höjd med mig. Satte även fast tygeln i sadeln istället för att hålla i den.

Framåtbjudningen blev bättre, Dorri som jag hade vid hand travade fint istället för att gå in i grispass som han annars gjort. I galoppuppförsbackarna skrittade vi, sen sista rakan på hemvägen så tänkte jag tölta/trava dem men då drar de! Ända trösten var väl att de var överens om det, jag minns att jag försökte bromsa Kristall med tygeltag och säte, men det ända som hände var att sadeln gled fram. Sen var ju sträckan slut och vi (jag) kunde pusta ut och jag kunde sadla om.

Jag har tidigare inte galopperat med handhäst, jag har fösökt förut men då har Dorri tvärnitat så det har inte fungerat. Men det kändes läskigt att inte ha någonting att säga till om, borde kanske skrittat där med men men.

Har ni några råd, vad gör man när de drar?

Sv: Häst som drar i galopp *med handhäst*

Ända trösten var väl att de var överens om det, jag minns att jag försökte bromsa Kristall med tygeltag och säte, men det ända som hände var att sadeln gled fram. Sen var ju sträckan slut och vi (jag) kunde pusta ut och jag kunde sadla om.

Det var så många år sedan jag red med handhäst. Så jag har inga råd att komma med. Men jag tyckte detta stycke var så underbart. Det finns alltid ngt positivt i det negativa.

:) Ja något positivt finns det ju alltid, sägs det!
Har funderat lite här på förmiddagen om jag kanske borde lägga trygghetsnarkomanen bakom mig och helt enkelt galoppera med dem. Eller om jag ska ta ut bara Kristall idag och galoppera av honom lite. Har även undrat om det finns ponnygalopp för vuxna:D

Saken är den att om jag har en häst så kan jag ju i värsta fall göra en One-rein-stop, men går det med handhäst? Utan att handhästen får wiplashskada? Jag är nog inte så poppis bland vissa storhästryttare i området sen innan, så jag vill ju veta att det går att stanna om möte kommer...

Senast ändrad:

Jag är nog inte så poppis bland vissa storhästryttare i området sen innan, så jag vill ju veta att det går att stanna om möte kommer...

Ääh, alla vet hur islandsryttare är ju.
*tages med en stor portion humor*
Fullt ös, medvetslös.

För det första skulle jag aldrig sätta fast två hästar med varandra på det sättet. Men det är ju jag. :D

Men sen är det ju så att hanterar man en häst, uppsuttet, i stallet eller vid hand, så ska man alltid ha en grundkommunikation först. Jag hade jobbat med hästen från mark kanske en eller ett par ggr (beroende på hästen) med signalerna i alla gångarter, sen hade jag gjort det uppsuttet. Jag vill kunna korrigera tempo, gångart och riktning utan problem. Det anser jag vara basis för all hästhantering. Så hade jag gått tillväga. Det kanske tar en vecka (eller troligtvis bara ett par dagar) så är problemet löst. Om man hittar rätt knappar. :)

Jag undrar om moderator kanske kan flytta tråden till Islandshäst, det kanske finns fler som rider med handhäst där?

Jag måste säga att jag är glad att tygeln satt i sadeln för hade jag varit tvungen att hålla båda så... jag vet inte - hjärtinfarkt?

Självklart övar vi grundkommunikation! På volten är han ju helt annorlund och lyssnar på små subtila signaler.

det låter fulkomligt livsfarlig att binda fast en annan häst i din sadel!! :eek:

hellre att man tappar en häst än att dom drar varann, och dig omkull!

har du inte kontroll så galoppera inte..

kl

Jag rider ofta med handhäst och skulle inte i min vildaste fantasi knyta fast handhästen i den andra hästen på något sätt (i sadeln eller whatever).

Jag håller alltid i grimskafter på den häst som är handhäst så att jag kan släppa om det händer något. Då släpper jag handhästen och så får man återta kontrollen på hästen som rids om det behövs (jag har aldrig haft det problemet, bara "busiga" handhästar). Handhästen springer sällan särskilt långt utan sin kompis när den kommit lös och det är lätt att fånga den och fortsätta turen under ordnade former.

Jag har alltid handhästen i höjd med mitt eget ben, aldrig framför och tolererar heller inte att den går efter, ett längre spö typ dressyrspö att peta (och ffa peka) lite med framför näsan om den går för långt fram och uppe på ryggen/korset om den segar efter är ett bra hjälpmedel.

Jag har tvingats släppa min handhäst (olika hästar) tre gånger på drygt 10 år så det händer inte ofta men är en klar säkerhetsgrej! En gång har handhästen tvärstannat och två gånger tagit en annan väg runt ett träd, kan säga att det är guld värt att inte ha sin häst fastknuten i ridhästen i ett sådant läge.

Ge dig ut igen om du känner att du har tillräcklig koll, det är jättebra att kunna ha handhäst, både för dig och hästarna.

Knyta och knyta, har en bomlös sadel med "handtag" fram så jag lade tygeln två varv runt den efter att ha läst om det på islands-sidan, samma med positionen, har haft honom längre bak förut men tyckte att det fungerade bättre att ha honom längre fram. Ja, tills de stack då:angel:
Tyvärr är Dorri hysteriskt spö-rädd, annars hade jag gärna använt det. Fast i det här fallet var det inte handhästen som var problemet.
Och ja, jag ska ge mig ut igen men nästa gång blir det nog skritt på samtliga galoppsträckor;)

Sorry, tog för givet att du hade knutit i och med att du skrev att du fäste tygeln i sadeln.

Ja, det blir ju genast mer problematiskt om det är ridhästen som "konstrar". Jag brukar alltid se till att rida på den som är trygg och säker och så får den som är lite "vildare" gå bredvid.
Synd att han är spörädd för det är verkligen bra att ha en förlängd arm.

Ut och öva mer så kan du ge dig på trav och galopp senare (och alla de andra gångarterna som finns hos isisarna)! Jag travar och galopperar med mina men men brukar vänta med galoppen tills allt fungerar, det blir lätt så att handhästen slår på bromsen annars. Vet inte riktigt varför med det är det största problemet jag brukar ha med oerfarna handhästar.

Sedan är ju inte alla hästar så himla hejjiga att ha vare sig som handhäst eller som ridhäst med handhäst vid sidan.

Gubben som är på min avatar skulle jag tex aldrig ens tänka tanken på att ha som ridhäst med handhäst bredvid, han hittar på nog med hyss utan handhäst.
Han får inte heller gå som handhäst numera pga att jag inte litar på att han inte hittar på en massa skit.
Han har gått som handhäst som ung men när hingsthormonerna tog över passade han på att försöka basa sin kompis (som annars är kung i alla lägen). Detta pga att den andra är så väluppfostrad att han vet att man iABSOLUT INTE ger sig på andra hästar när man rids och slyngeln passade på att utnyttja tillfället när kungen var punktmarkerad av matte :crazy: Dålig kombination!

Sorry, tog för givet att du hade knutit i och med att du skrev att du fäste tygeln i sadeln.

Jag förstår det såhär i efterhand.:)

Ja, det blir ju genast mer problematiskt om det är ridhästen som "konstrar". Jag brukar alltid se till att rida på den som är trygg och säker och så får den som är lite "vildare" gå bredvid.
De är ju så olika, och förut har jag aldrig varit med om att Kristall dragit utan det var snarare tvärtom. Nu har kanske Dorri gått om i lydnad på vissa sätt. Däremot är han knepig på andra sätt, tex att sitta upp på, så när jag är ensam känns det som ett för stort projekt att göra tvärtom.

Synd att han är spörädd för det är verkligen bra att ha en förlängd arm.

Ja det är synd! Men vi får se, jag kanske provar lite på volten någon dag!

Jag travar och galopperar med mina men men brukar vänta med galoppen tills allt fungerar, det blir lätt så att handhästen slår på bromsen annars. Vet inte riktigt varför med det är det största problemet jag brukar ha med oerfarna handhästar.

Så gjorde Dorri förut, men nu när han var lite framför så blev väl vi i framåtdrivande position istället. Så han travade fint bredvid istället för att tvärnita som förut.

När jag har ridit så "olydiga" hästar med handhäst har jag gjort så att jag har haft handhästens grimskaft precis lika lång som ridhästens tygel på samma sida. Jag håller alltså tygel och grimskaft i samma hand.
Om de sedan drar så tar jag bara handhästhanden och drar kraftigt emot mig, båda hästarnas huvuden blir då böjda mot varann så de springer in i varann så att säga. Då slutar de omedelbart att dumma sig :idea:
För att förtydliga, de springer alltså inte ihop men de känner ju at det skulle bli så om de fortsatte.. Svårt att förklara, men det funkar asbra. Det är väl lite standard att man inte ska dra i båda tyglarna om de drar iofs, gör man det får de bara stöd och kraft.

På mitt lilla vis kan jag med jättefin hjälper justera framfarten och lätt avbryta vilda galopper om de går överstyr. Tycker att jag märkt att hästarna nu vet att jag vet hur jag ska få stopp på dem, så nu sticker de inte längre.

Ut och öva! Det är SÅ maffigt att kunna blåsa omkring i galopp med handhäst! :love:

Jo, nuförtiden har jag alltid handhästen i repgrimma, den är lite skarpare och ger mer effekt om man tycker att det är svårt att få koll på handhästen.
Jag skulle heller inte fästa grimskaftet i sadeln, jag pratar hela tiden med handhästen genom grimskaftet, och så vill jag kunna låta det glida ut snabbt om han snubblar eller får tvärstopp. Då vill jag inte att han rycker bort sadeln för mig :crazy: (har också bomlös)

Mn dotter hade tidigare en annan liten islandshäst ( Táta är nu i himlen) Jag var ute några ggr med Táta som handhäst. Både min häst Thora och Táta var lika ranghöga men Táta var mer lyhörd för mig, så det kändes säkrast att rida Thora. Det gick jättebra flera ggr med träns på Táta. Sista gången slarvade jag och tog bara en grimma. Det gick inte lika bra. På hemvägen i galoppbacken drog Táta. Till råga på allt fick jag en bil bakom. Tjo flöjt vad det gick. Båda ville vara först och ingen gav sig. Jag fick stopp när jag kom upp i backen. Det var bara att hålla god min inför chauffören och se glad ut.
Dotterns nya häst Verdandi skulle jag aldrig komma på tanken att rida med som handhäst ännu. Hon är stor och stark och det vet hon om också.:devil: Visserligen har hon stor respekt för Thora, men jag väntar nog med det äventyret.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 113
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama