Häst som byter själv..

sannaaah

Trådstartare
Min häst är hopphäst enda in i benmärgen..vilket betyder att han alltid har rätt galopp. Har byter och fixar själv :) nu är det så att jag ska börja tävla dressyr så smått och funderar lite på hur jag ska få honom att inte byta själv. Inte så kul att rida en snett igenom när hästen byter själv på mitten :smirk: i hoppningen är det perfekt!! en sak att slippa tänka på hehe.

Jag försöker verkligen "rida" i den galoppen vi har så han inte kan byta men det går uppenbarligen inte:smirk: Jag har börjat lite med att bara galoppera några språng in på diagonalen sedan saktar jag av till trav och fattar ny galopp vid väggen igen.Eller galoppera in på diagonalen och när han byter göra halt. någon som har nått hett tips? :d

Sv: Häst som byter själv..

mitt tips är att hitta en bra tränare som kan hjälpa dig med detta.
är alltid lättare med någon som står på backen och ser vad man gör. oftast ber man (omedvetet) hästen att byta galopp fastän man inte alls menar det

problemet är att jag inte har tillgång till en riktigt bra dressyr tränare mer än en gång varannan vecka :cry: känns inge kul, det är ju så länge mellan gångerna man tränar "riktigt". Finns ingen annan tränare i min närhet som är lika bra. Så det var därför jag tänkte om nån har nåt tips som jag kan träna på själv :angel: eller så kanske jag får ta med mig pållen dessa 15 mil hem till tränaren och träna där :smirk: (tid,pengar och bil med drag= inget jag har mycket av :) ).

Om du _sitter_ i rätt galopp så går hästen i rätt galopp.
"Ställ" dig i galoppsidan = Lyft inre sittbenet
Balansera din vvikt över ytter bak och släpp energin diagonalt framåt.

Håll fram inner sittben = "snoppen" utåt

Håll kvar, håll kvar.

Ett bra sätt att behålla rätt gallopp när man går från rättvänd volt till att byta om volt är att fokusera på snoppen utåt.

Håll kvar håll kvar

nu fattar jag inte riktigt vad du menar :angel: men jag försöker verkligen rida kvar i den galopp vi kommer i.. men har är stor och jag är liten hehe. Det är svårt att hålla honom kvar. Förvänd galopp går knappt på en långsida ens :smirk:

Hopp over de lette klassene og gå rett på MB!:smirk: :crazy:

haha, jag hade samma problem med min fd medryttarhäst, hopphäst i själ o hjärta. hon studsade av glädje vid varje mellangalopp över diagonalen, hon riktigt skrek ut "jaaa, jag ser, vi ska byta varv!!!" och sen bytte hon glatt i varje eller vartannat hela vägen ner... :angel:
brukade skoja om att vi bara ville stajla och skulle gå över till svårare grejer istället... ;)

har dock fått ett par tips. ett är att "nollställa" hästen. rid längs diagonalen i galopp så länge du känner att det går, men så fort du tror att hästen ska byta, så vänder du lugnt ut i gamla varvet igen (alltså om du rider en diagonal från höger varv så vänder du bara höger och går ut på fyrkanten i gamla varvet igen) så att hästen slutar förknippa diagonalen med byte av varv. i början kanske det inte går mer än ett par språng men förhoppningsvis kan du rida längre och längre på diagonalen i samma galopp och tillslut gå rdet hela vägen ner!!

kan dock tillägga att det inte funkade alls på "min" häst, gammal o envis som hon var. istället red jag för duktig tränare (en gång varannan vecka är väl mkt bättre än inget alls?) som sa till mig att helt enkelt sitta stilla och bara rida. mitt problem var att jag gjorde för mycket. jag trodde att jag red hästen i rätt galopp men vad jag gjorde var att skjuta ut höften och "tala om" för hästen att slå över, det var alltså min balans som det var fel på.
så jag red diagonalen, struntade i ökningen, och bara satt, VRÅLglodde rakt fram in i väggen, och tro på tusan så bytte inte hästen :) :banana:

efter den gången gick det utan problem. både hästen och jag hade väl fattat vad vi skulle göra.. :D
har fö. en rolig film från första tävlingen efter det här tillfället, när vi kommer till galoppdiagonalen i lb:1 ser man hur koncentrerad jag är.. det blev nigen längning :angel: , men hästen bytte inte och jag var SÅ nöjd! :rofl:

Tack för era tips! Ska försöka allt jag orkar hehe. Idag när jag red dressyr (själv) så tränade jag faktiskt att rida diagonalt sen vända när jag känner att rumpan börjar stutsa lite för mycket hehe. Jo självklart är riktigt träning varanna vecka bättre än inget!Absolut!

Det jag tycker är svårast är när jag ska rida snett igenom..att sitta kvar i galoppen med bäckenet lite vridet åt det håll jag galopperar och hålla kvar honom. Han är duktig på att "kasta" över mig åt andra hållet och byta.. Men som sagt..ska försöka allt jag orkar :) träning träning träning

jag har också en "hopphäst" jag rider dressyr på som också vill "rätta till galoppen" En bra grej jag gjorde med henne var att rida vanligt på 4-kantspåret och fatta förvänd galopp bryta av, fatta rätt, osv, o beröm mycket så hon lär sig att lyssna till dina hjälper, var vaksam o känn efter tänker hon byta, bryt av till trav o börja om, jag vet inte om du förstår vad jag menar men det funkar på min pålle som nu är jätteduktig på förvänd! /emilie

Du är inte ensam om det problemet, det kommer ju sig tyvärr av att hopphästarna inte lär sig byta galopp för hjälperna utan när dom skall byta varv visserligen av förklarliga själ.

Om du känner dig för liten och hästen för stor och att han alltid byter på diagonalen så börja att rid förvänd galopp längs spåret istället genom alla hörnen och när inte det längre är ett problem så börja med att gå ut i små bågar längs långsidan tex från hörnet ut till medellinjen och ut till nästa hörne på samma långsida.

Jag känner mig inte för liten jämt utan bara just när jag ska försöka hålla honom kvar i den galoppen jag vill utan att han byter :angel: Tack för era tips ska genast till stallet och prova mig fram vad som funkar bäst.. kan inte förvänta mig några stordåd på en dag men tränar jag varje gång jag rider dressyr så kanske han ger sig :rofl:

sannaaah skrev:
Min häst är hopphäst enda in i benmärgen..vilket betyder att han alltid har rätt galopp. Har byter och fixar själv :) nu är det så att jag ska börja tävla dressyr så smått och funderar lite på hur jag ska få honom att inte byta själv. Inte så kul att rida en snett igenom när hästen byter själv på mitten :smirk: i hoppningen är det perfekt!! en sak att slippa tänka på hehe.

Jag försöker verkligen "rida" i den galoppen vi har så han inte kan byta men det går uppenbarligen inte:smirk: Jag har börjat lite med att bara galoppera några språng in på diagonalen sedan saktar jag av till trav och fattar ny galopp vid väggen igen.Eller galoppera in på diagonalen och när han byter göra halt. någon som har nått hett tips? :d

Typiskt smart, välbalanserad häst som vill vara på den säkra sidan, dvs bra hopphäst.

Men det handlar också om att den ska lyssna på dej, och lita på dej.
Säger du "fortsätt så här" så ska den göra det även om det känns fel. Den ska lita på att du reder ut det även om det verkar "fel" för hästen.
KAn den göra det? Sitter du balanserat och stöttar rätt? Det är ju inte så lätt alla gånger att komma ihåg att sitta rätt i förävnd galopp.
Träna fattningar på rakt spår i båda galopperna och efter hand kan du börja rida genom hörn. Ta en bit till i taget, så att hästen vågar lita på att det går och inte känner att den måste rätta till.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte