Häst som bockar?

H

Hannzo

Kan man få bort det på något sätt? :p
Min systers skötponny bockar när man galopperar ute.
Finns det nått man kan göra?

Kanske räcker med att säga fy eller nej bestämt? (han kanske inte förstår att han gör "fel")
Testa att bryta av varje gång han bockar och ge en ny fattning tills han slutar.
Om inte det hjälper kanske hon måste vara lite tuffare, tex nappa till i tyglarna och sätta sig ner bestämt samtidigt som hon säger till på skarpen. (Jag menar inte att hon ska draaa i tyglarna, utan bara ett snabbt napp och sen ge efter)Se till att timingen är perfekt bara, annars kan det bli missförstånd.

På min pålle ska man helst inte ta i tyglarna alls, utan försöka sätta sig ner (så gott det går :D) och bromsa med sättet (klämma med låren)
Annars brukar det kunna funka om man försöker ta upp huvet och driva på hästen.

Är det bara av ren och skär glädje så låt hästen hållas - om ryttaren kan sitta kvar alltså. Lite bockningar är inte hela världen. Dessutom brukar hästarna i regel ge sig efter en liten stund om de bara får bocka av sig en eller två gånger.

Vill ni visa att det inte är okej så parera bockningen genom att ta i ena tygeln, böj hästens hals åt sidan och beröm när hästen lugnar sig.

Antar att det redan kollats så att inte sadeln irriterar eller liknande? Hästens olika gångarter har ju rätt olika rörelsemönster, och problem kan visa sig i en gångart men inte i en annan.

Bockningar beror oftast på problem med bakknäna, patellan. Botas med regelbunder motion, dagliga låååånga skrittrurer på lång tygel, gärna i uppförsbackar.

Det där lät inte speciellt kul :crazy: Kan du utveckla lite?
Min pålle bockar nämligen också gärna när han fattar galopp (bara då, aldrig annars). Dessutom så försöker han samla sig så in i bomben, vilket leder till att det blir alldeles för jobbigt för honom och då bryter han av till trav. Sen ibland så tar han fattningen jättebra och kommer fram i galoppen. Det är ungefär jämn fördelning mellan de tre alternativen. Han är ganska ung, så jag tränar bara galopp/-fattningar ute, inte i paddock.

Kan antagligen inte lka mycket om det här som djurjouren men kan ju föröska förklara.
En del hästar får som något tryck (eller mer som en spänning) i bakbenen (händer ofta om man travat mycket eller gått samlat.)
När hästen då känner detta trycket blir det obehagligt (speciellt i galopp) och hästen bockar. Då lättar trycket på bakbenen.
Hoppas jag kunde förklara någonting :D

Millan smillan förklarade det bra. Hästar, speciellt hästar med en dålig uppväxt är speciellt utsatta för dessa problem. Med dålig uppväxt menas att de inet gått på gigantiska kuperade marker och lekt med jämnåriga.
Hästar som står i små fyrkantiga rasthagar drabbas oxå.

*lånar knapp lite*

kan det vara det min häst har?? han kan inte galloppera samlat, för då blir det för jobbigt och han börjar studsa med bakbenen på stället..

kan inte svara för hans uppväxt, han var 15 när jag köpte honom, och då gjorde han redan så, men det har blivit värre på senare år..fast nu går han på ett jättestort bete(och på vintrarna i så pass stora att han kan spriga runt.., men rör sig gör han inte så mycket, han finner det mhycket mer givande att stå still och äta.. :smirk:

OK, fast hans uppväxt är det inget större fel på. Han har gått i stora hagar med kompisar, dessutom har han gått i hingstflock när han var yngre (och hingst). Jag skulle aldrig komma på tanken att ställa honom i en rasthage, nä han ska ha stor hage å kompisar.
Jag har trott att det beror på glädjefnatt och har inte gjort så stor affär av det, nu så när du berättar det här får jag ju dåligt samvete ju :o Tänk om han går och har ont stackarn? :crazy:

vi (iaf jag) skulle fortfarande vilja ha en vidare förklaring (ber snällt)

skulle visa det för en veterinär nu i veckan, men hästen bara vägrade göra det, galopperade varv efter varv och inte en enda antydan. :crazy: (han gör det vanligtvis vart annat språng)

så vet. kunde integöra något utlåtande.

(p.s. ingen undersökning i den meningen, utan mera: hej..skulle du inte kunna ta en titt på min häst och säga vad du tror d.s.)

generellt bockar bara hästar av att det är nåt dom inte trivs med även om vissa kallar det för att dom bara har glädje vilket oxå kan stämma!
Men håll huvet högt på ponnyn och när han försöker få ner det och bocka så driv han framåt och beröm!
¨Det är mkt svårare för han/hon att bocka när han inte kan sänka huvet och galopperar på.
Själv tycker jag det är skitkul när hästen bockar :D men man ska ju inte göra det till en vana!

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama