Häst som blir stressad av att åka transport

Ämelie

Trådstartare
Har haft lite olika problem med min lilla dam och detta är ett av dom.

Förut var hon svårlastad och när hon väl kom in så lät det verkligen som att hon skulle sparka sönder både sig själv och släpet (vilket hon till viss del gjorde). Efter MASSOR med lastträning går hon nu snällt på släpet. Hon är självlastande för det allra mesta nu. Vid lastträning är hon numera väldigt lugn. Och lastningen tar högt ett par minuter. Är några små detaljer som vi ska slipa på med lastträningen, men jag har aldrig tidigare haft en sådan här lättlastat häst (efter mycket blod svett och tårar). Alla mina tidigare har dock stått snällt och stilla i släpet.

Nu senast så åkte vi till veterinären (ca:10min bilresa) och hon är alldeles stressad och blöt i svett när vi kommer fram. Hon står och väver i släpet i princip hela tiden. Jag har ett bra släp, som är rymligt, bra luft, går tyst och fint efter vägen. Jag har plockat bort hela mellanväggen så att hon kan stå så brett hon vill, vilket har gjort det hela mycket bättre.

Finns det något mer jag kan göra?
Någon som har erfarenheter av likande hästar?
Kommer hon lugna sig med tiden och mer åkande?

Sv: Häst som blir stressad av att åka transport

Prova att ha hoppluva på henne och bomull i öronen, det hjälpte på min häst som också var sjöblöt i släpet i början. Hon blev stressad av trafikljudet/andra läten från släpet osv.

Har faktiskt funderat på det, men hittils aldrig provat.
Funderar på dom där öronpropparna som travhästar har, de borde kanske fungera?

det är lite same same som bomull i öronen, så det är bara att prova:)

Fast även om jag sätter bomull i öronen så har jag väldigt svårt att tro att vävandet i transporten försvinner, men det kanske jag får leva med. Blir hon lite lugnare av att ljudet dämpas så är ju det bra.

Mitt sto har tidigare åkt lugnt men började väva i släpet sista resorna till seminstation. Men trots att alla fönster var öppna i släpet blev det varmt i alla fall. Inte så att hästen blev svettig men det kändes lite kvavt i släpet. Och det är väl inte så lustigt när det är 35 grader i skuggan och luften står helt stilla. Det är dessutom mycket folk på seminstationen vilket gör att det tar tid och solen stiger högre och högre. Får hoppas det är svalare nästa gång vi ska åka för den här värmen tar knäcken på alla

Du har ingen mellanvägg skriver du. Går hon inte att köra alls med mellanvägg? Har du provat att ha mellanväggen kvar och en lång bom så hästen kan bredda bak men får mindre utrymme att väva? Eftersom mellanväggen är borta finns det gott om utrymme för henne att väva. Det är inte roligt att köra med en vävande häst och vill det sig riktigt illa kommer släpet i rejäl gungning och en olycka är inte långt borta.

Det jag menade var att de där propparna som man har på travhästar är lite same same som bomull.. Vill man döva mer finns det ju dövhuva och gummiöron. Men jag hade provat bomull först.

Jag har provat att bredda hela mellanväggen ca 20cm men än "normal". Då vävde hon visseligen inte (vad jag kände/vet) men hon levde rövare i transporten. Men att prova ställa den på sidan och ha långbommen kan ju vara också värt att prova, tack för tipset :)
Hon kan inte åka med hela mellanväggen, då sparkar hon och har sig. Och efter att man kört henne så en gång får jag börja om med hela lastträningen. Kör jag brett så går det lika bra att lasta nästa gång.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 919
Hästhantering Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är...
2
Svar
25
· Visningar
2 835
Senast: Ferrari
·
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
2 039
Senast: Buck
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama