Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

M

Moheed

Min häst reagerar så himla kraftigt på min vikt och vad jag gör uppe på hästryggen att han helt enkelt bockar av mig när han tycker att jag sitter lite för ostadigt. Det kan vara om jag sitter upp lite slarvigt och inte hamnar mitt i sadeln omedelbart eller om jag rider i skogen och inte hinner parera ett sidoskutt. Försöker jag klamra mig fast så blir det ännu värre, då försöker han verkligen skicka av mig. Han tycker det är urläskigt helt enkelt, men hur sjutton hakar skall jag kunna träna honom att tåla lite mer och inte reagera så här? Jag skulle behöva lära honom att istället för att bocka bara ställa sig stilla så att han upptäcker att det inte är så himla farligt att matte hänger lite på sniskan, men hur gör man det på ett säkert sätt?
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Jag kommer att låta hemst elak nu. Men är det inte enklast om du skaffar dig en bättre balans än att lära hästen att stå stilla för att du inte kan hålla blansen?
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Det är ju inte så att jag hela tiden sitter och rider i obalans dagarna i ända. Det är ju bara i sådana situationer när han exempelvis kastar sig åt sidan i skogen för något och ingen balans i världen hjälper eftersom det går så himla snabbt att man inte hinner reagera. Det är en arab som är ruskigt snabb i sina rörelser så ibland har man inte en chans helt enkelt. (teleportering mha arab :D )
Så: kan man lära in ett annat beteende istället för flykt i sådana situationer och i så fall hur går man tillväga?
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Hum, jag skulle nog kolla eventuella smärtor, om han har ont, så visar han det på ett väldigt tydligt sätt.
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Jag kommer att låta hemst elak nu. Men är det inte enklast om du skaffar dig en bättre balans än att lära hästen att stå stilla för att du inte kan hålla blansen?

Visst är det viktigt med bra balans, men hästen låter mer som om den blir rädd så fort man hamnar ur balans och en sådan häst kan bli mycket farlig.



*Till TS*

Har du en unghäst?
Jag skulle träna att du hänger på ryggen och klänger på honom så han ser att den inte är hela världen att du åker snett.

Sedan givetvis kolla så att han inte har ont i ryggen.
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Ja, han är relativt ung och oerfaren. Jag red in honom för ca 1,5 år sedan och enligt mina erfarenheter så är det rädsla det handlar om. Vi har en bra välsittande sadel och han gås regelbundet igenom av både massör och naprapat och han har känts jättefin i hela kroppen utan spänningar eller annat. Frågan är ju hur man övningsklänger utan att han flippar? Men jag tror helt klart att han behöver upptäcka att det inte är hela världen om man hänger lite på sniskan. En del hästar stannar ju per automatik och "hjälper" till tills ryttaren har ålat sig upp igen, men min häst han liksom viker undan kroppen från mig ju mer jag håller i mig. Hm, nu får jag hitta på enkla riskfria klätterövningar på ridbanan med medhjälpare.
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Börja från backen.
Stå och hoppa upp och ner vid sadelläge (börja lungt och försiktigt och han reagerar kraftigt).
Öka till att lägga armarna på hans rygg och hoppa upp och ner.
Accepterar han detta, gå vidare med att lägga tyngd på ryggen med armarna, sedan din överkropp.
Om han accepterar det du gör så här långt kan du börja ligga "död indian" som det kallades när man gick på ridskola. Häng över hästen.
Sprattla försiktigt med benen och armarna om vartannat.
Om han inte tycker det är läskigt så börja mer och mer att hänga och klänga i "död indianläget".


Sit sedan upp och häng och kläng på honom.



Testa om du kan göra detta utan sadel. Både ekvämare för dig (och hästen) och du riskerar itne att fastna om hästen blir rädd.


När han accepterar att du klänger hur som helst utan sadel, sätt på sadel och fortsätt klänga.

Tänk på att ta allt lungt och ge det tid. Allt ska inte hända på en halvtimma nödvändigtvis.

Ge hästen tankepauser, korta intervaller på 15-60 sekunder där den får tänka helt ifred då du inte klänger på honom.
Speciellt viktigt om han blivit rädd/upprörd och du fått förtroendet och fått honom lugn.

Lägg gärna ut övningarna på ett par dagar så hinner han få tänka under dagen/ natten.

Tänk på att ha hjälm...


Lycka till!
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Läst alla inlägg.

Kom att tänka på en annan sak som inte tagits upp.
Sitter sadeln stadigt när du sitter i den?
Det kanske är att sadeln flyttar sig lite när du hamnar i obalans och trycker på ett obehagligt sätt?

Bara en liten fundering.
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Jag förstår din poäng med sadeln. Ja, sadeln ligger stadigt och jag kan sätta foten i stigbygeln och häva mig upp utan att den rubbas. Han har som tur är ett mycket bra sadelläge. Idag var vi på ridbanan och hade lite terapi... Jag longerade lite först med sadeln för att släppa ut lite "myror i brallan". Sedan hängde jag lite i sadeln och gjorde det lite obekvämt för honom - ingen reaktion. Tog fram vår vanliga uppsittningspall och ställde mig på första trappsteget = mycket lågt - då började han gå iväg så sakta, så där har vi första spärren verkar det som. Det tog en liten stund innan han accepterade att stå stilla och upptäcka att det bara blev mys och kli av det hela, då slappnade han av. Drog i sadeln, gick bra men ville gärna gå ett par steg när jag hängde kroppen äver sadeln. Tragglade det en stund och klev sedan upp högst upp på pallen och gjorde om samma procedur tlls han var helt avslappnad. Det gick då att hänga och klappa överallt utan rektion, jag hängde tom runt halsen på honom med hela min tyngd(nästan) och han ställde bara ut ett framben för att hålla balansen. Allt detta har vi ju tränat mycket på innan inridningen och jag tror egentligen att dessa situationer är ganska befästa i alla fall på hemmaplan utan stressmoment. Så problemet är väl som jag ser det att han behöver kunna koppla in hjärnan när något skrämmande inträffar och inte bli blockerad. Hur skall man kunna träna sådana situationer?
Nu har jag hursomhelst skickat efter ett par Kwick-out-stigbyglar, jag har säkerhetsväst och hjälm ALLTID! Något säger mig att jag kommer att lära mig många läxor med denna häst.... men han är mig absolut kärast av alla hästar jag haft och ridit och har ett sådant supertemperament att han skulle kunna vara en Pippi Långstrumphäst om några år och en del arbete. Han är verkligen värd allt arbete! :love:
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Sitt still i sadeln då. Min häst accepterar inte heller att jag hamnar på sniskan, men han försöker inte skicka av mig, han tappar bara takten och börjar försöka lista ut vad det är jag vill med min konstiga viktfördelning. Mer balansträning är det enda som hjälper!
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Jo, det vore väl underbart om man vore en så perfekt ryttare att man alltid satt helt i balans oavsett vad hästen hittar på.... Finns det en sådan ryttare i hela världen? Vad jag har sett så dimper även världens bästa hoppryttare i backen då och då! Det är inte så att jag är ovan vid kvicka och temperamentsfulla hästar eller började rida förra veckan. Det är en sak att sitta på en häst som busar och bockar för att det är kul (inga problem) och en helt annan att sitta på en som satsar på att skicka av ryttaren pga rädsla.
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Vi hade en unghäst i stallet ett tag som var sådär med. Han var rädd för sig själv och om det blåste så svansen åkte mellan benen kastade han sig iväg. :smirk:

Åkte ryttaren bara det minsta lilla snett då fick han panik för det med, likadant i hoppningen. Satt man inte helt i perfekt balans fick han panik och stack iväg. Det var inte vi som red in honom så jag vet inte om de kan har varit lite slarviga med att vänja honom vid ryttaren helt innan de började rida mer.
Men de är duktiga uppfödare och utbildare så jag tror att den hästen bara var väldigt känslig, Under de veckorna vi hade honom blev han iaf. bättre. Så jag kan inte komma på något annat sätt än att fortsätta som du gör, förhoppningsvis kommer han på att det inte är så farligt efter ett tag :)
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Fördelen med min häst är att jag ridit in honom själv och alltså vet exakt vad som hänt och hur han reagerat. Vi tog låång tid på oss eftersom han varit med om en liten traumatisk olycka innan jag köpte honom och han visat tydligt att det satt sina spår. Jag misstänker att det kan ha med det att göra då han fastnat i en longerlina och ådrog sig stora sår på benen. Sadelinvänjningen var mycket svår och tidskrävande och allt som allt tog det ett halvår innan jag ens satt upp på honom och nästan ett år innan det blev dags för någon egentlig ridning att tala om, men det har också gjort att vi inte råkat ut för några överraskningar under inridningen vilket kändes mycket viktigt med denna häst för att inte tappa hans förtroende.
Kan man provocera honom lite mer med klängandet än bara det vi gjort hemma på ridbanan? Han är trygg med det så länge det inte har hänt något annat som fått honom att lägga på en tvärnit eller ett sidokast. När jag har åkt i backen har det varit en situation där han blivit rädd tex för något i omgivningen och då har min obalans (typ rädda sig kvar genom att ta ett grepp om halsen) blivit en sekundär rädsla. Han har då redan kopplat på flykten och i den situationen upplevs jag som läskig om jag inte sitter där jag ska.
Jag hoppas att han blir tryggare med tiden och tills vidare får vi väl traggla på med vår vanliga ridning....
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Först, ta hjälp av en annan, det är alltid bättre att vara två. Ha en på marken som ger lite moraliskt stöd för hästen och i viss mån för dig också.

Hur reagerar han om du racklar med sadeln?
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Åk in till klinik och gå igenom ryggen ORDENTLIGT! En häst i stallet blev noggrant genomgången av kiropraktor, vilken helt missade en inflamation i ryggen som veterinären konstaterade mindre än en vecka efteråt (och som medryttaren signalerat om i ett års tid...).

Jag anser inte att det är normalt att en häst reagerar så starkt att den försöker få av ryttaren pga att denna blir obalanserad. Ok att den lägger bak öronen och visar missnöje t.ex. med svansen, men din häst verkar bli helt blockerad. Är hästen väldigt stressad i andra situationer som inte har med sadel och ridning att göra, t.ex. om den blir skrämd i hagen? Om hästen är spänd vid ridning kan det mycket väl leda till ryggproblematik, t.ex. kissing spine, så det kanske kan vara idé att röntga hästen också.

Hoppas att det löser sig för dig!
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Kolla igenom ryggen så hästen inte har ont.. :mad:
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

En del hästar stannar ju per automatik och "hjälper" till tills ryttaren har ålat sig upp igen, men min häst han liksom viker undan kroppen från mig ju mer jag håller i mig.

De flesta hästar brukar ju "gå" mot det hållet man tippar för att väga upp balansen hos sig själva. Jag tror precis som Sammet att han blir rädd och flyr undan det som komer upp helt plötsligt i ögonvrån på honom precis samtidigt som han hoppat till för något annat.
 
Sv: Häst som blir apsur när jag hamnar i obalans!

Ja, det är så jag uppfattat det! Det är när flyktbeteendet redan är påslaget som jag får största rektionen. Nu har jag varje dag sadlat, hängt, gungat med hela min tyngd över hela ryggen, hängt i sadeln, hängt runt halsen mm och hemma på ridbanan utan stressmoment och när han är trygg så får jag inte EN enda reaktion. Vad jag än gör så kan jag inte få honom att reagera på tyngd eller punkttryck på ryggen som skulle indikera någon form av smärta. Han rör sig trevlig och taktmässigt och är på gott humör. Ibland är det såklart bus i brallan när vi rider med lite bocksprång på hemvägen i galopp, men det känns och syns så tydligt i hans blick när han blir skrämd om den sidan kommer fram. Det är precis som att jag blir någonting livshotande när jag hindrar honom från att fly från saker och som han helt sonika känner att han måste göra sig av med för att rädda sitt skinn. Tydligen är inte jag någonting att hänga i julgranen när det är fara å färde... Träna tillit? Och balans...;)
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 586
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 746
Senast: Snö
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp