häst som bits och hugger

L

luxita

Hur bestraffar man en häst som bits och hugger på rätt sätt????

Sv: häst som bits och hugger

Först o främst får man absolut inte uppmuntra det genom att ge dom mat från handen!
Sen brukar jag (rätt eller fel??) knipa dom i mungipan samtidigt som ett barskt NEJ är på sin plats.De lär sig snabbt.

Exakt på vilket sätt man ska bestraffa hästen kan jag inte svara på men det är jätteviktigt att du bestämmer var gränsen går och sedan är 100% konsekvent, t ex tycker jag det är okej att hästen hugger i luften för att visa att den ogillar nåt men så fort den hugger minsta lilla åt mitt håll säger jag ifrån. Det brukar räcka att höja rösten och se lite arg ut. :mad:

Det är ALDRIG okej att hästen hugger åt mitt håll, inte ens om den har ont. Sen får du ingen respekt om du inte visar respekt själv (iaf enligt min filosofi), så om hästen t ex bits för att det är obehagligt när du borstar på ett speciellt ställe, använd en mjuk borste och borsta inte mer än nödvändigt.

En annan fråga, får hästen tillräckligt med motion? Har vatt med om hästar som bits för att de är uttråkade och/eller får för lite motion. Och då är det ju lätt att lösa problemet!

Lycka till!

Det smartaste, anser jag vara, att låta bli att bestraffa bara för att visa vem som bestämmer. Visst, i försvar när det gäller liv och död så kan det vara smart att skydda sig, men eftersom vi bestämmer är viktigt att veta att det ofta är vi själva som är delaktiga till hästens problem och varför ska den då staffas för vår egen okunnighet?

Det bör väl rimligtvis vara viktigare att ta reda på orsaken till hästens beteende? Hästen försöker uppenbarligen tala om något för dig eftersom den bits och hugger.

Vad är det som du gör som påverkar hästen så negativt?
Hur mår den? Har den ont? Får den en felaktig foderstat? Hur sköts och tränas hästen? Vad har hästen tidigare varit med om, som kan påverka beteendet?
Vad är det som i dagsläget kan påverka hästen negativt?

Jag ser det som en nödlösning att temporärt bestraffa en häst för ett problem som människan själv åstadkommit eller inte själv vill ta ansvar för.

Senast ändrad av en moderator:

Det är svårt att veta när och varför man ska bestraffa hästen. Det bästa tycker jag är att ta hjälp av en kunnig person, som kan ge bra råd och tips på vad du kan göra när hästen bits. Ge olika råd vid olika tillfällen osv. För kan man inte och ingen annan heller, så kan det skada sig i längden om man försöker med saker som man inte kan riktigt.

luxita skrev:
Hur bestraffar man en häst som bits och hugger på rätt sätt????

Å hur gör man när ridskolehästen man har 15 minuter på sig att borsta av, kratsa hovar , sadla och tränsa hugger med tänderna och sparkarbakut i spiltan. Som tur är så går han att vända innan han börjar på. Enligt de som ridit där längre än mig så hugger och sparkar han innan någon kan göra honom illa.
Enligt mig är han som en liten rädd pojke som slår runt omkring sig.

Jag vill kunna göra iordning honom utan att behöva vara ängslig. Han var riktigt trevlig att rida, lite stressad tidvis, vi hade hopplektion.

men de jag känner som anser sig vara duktiga säger att det enda som hjälper är att klå upp hästen tills hans slutar... det ty´cker inte jag

Om en häst skulle hugga mot mig skulle jag ryta i och kanske hytta med näven. Är en häst bara nafsig (tex shettis :angel: ) dvs inte bitig så gör jag så att jag nyper lite löst i läppen. Efter ett par gånger tycker dom inte att det är så kul längre och ger upp. Iaf min.

ryter jag blir han fruktansvärd rädd, och ju räddare och nervösare han blir ju mer hugger han

Du kanske får gå in djupare på vad det är som gör att han hugger. Gör han det för att vara elak eller är han rädd? Är det djävulsskap så brukar dom ju inte bli rädda och nervösa. Han kanske har ont? Kanske har han råkat ut för nåt som gör att han inte litar på människor? Det viktigaste är att du själv försöker hålla dig lugn och inte bli rädd. Säg med lugn och stark röst,Nej och visa att du inte tolererar det. Fortsätt sen som vanligt och upprepa när han börjar igen. Förhoppningsvis så lär han sig att det inte är nån fara att bli klappad/ryktad mm.

Jag skulle angripa problemet genom att befästa rang istället för att bestraffa. En ranglåg häst hugger ju aldrig efter en ranghög. Valla omkring hästen i hagen/på ridbanan, bete dig som en flockledare. De som sysslar med NH har säkert en uppsjö av ideer, fråga i det forumet...

Hästar är födda klaustrofobiska så är han i boxen eller uppbunden så kan han känna sig trängd. Hästar försvarar sig med hugg och slag på grund av någonting som är fel så det gäller att komma åt problemet. samma medicin tillbaka slutar barar med en ännu osäkrare häst.

Handmata honom absolut inte. hur är han med andra hästar??
Försök toleransträna honom med handen eller ett grimskaft över hela kroppen och smek honom när han är duktig och inte biter, klappa inte!
Det kan missuppfattas av hästen och den tror du vill något.

Försök hitta en plats på kroppen han gillar att bli kliad på men klia inte för länge då tappar han förtroendet.

Låt han inte vara för nära dig när ni är ute och går med grimma. håll avstånd från han så respekterar han dig bättre.

Sysslar själv med NH men det är svårt när man inte kan se orsaken.

Man ska ha kul med hästen!
Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle ta reda på varför hästen beter sig som den gör.

För att visa var gränser går säjer jag ett skarpt nej, men skriker inte.

En del hästar som sparkar och bits för att dom är stressade lugnar ner sig om du själv är lugn. Och det blir förstås precis tvärtom ifall du själv går med hästen och blir stressad du också. Det funkade på min häst, som är min före detta älsklingshäst på ridskolan som jag sen köpte. Ju lugnare jag själv var, desto lugnare blev hon.

Ett råd :) slå aldrig en travare i huvudet ...Det kan resulera i x antal problem sen när dom ska gå i lop. :idea:

Slå? :mad: Nej aldrig!
Knip hellre eller försök träna på annat sätt.Man kommer ingenstans med att slå mer än att få en handskygg häst.

Man ska väl aldrig nånsin slå någon häst i huvudet så att den blir skygg av det!

luxita skrev:
ryter jag blir han fruktansvärd rädd, och ju räddare och nervösare han blir ju mer hugger han

Ett sätt kan vara att närma sig hästen i små portioner, gå därifrån medans det går bra (om du har en sån situation). Förläng tiden hos hästen succesivt.
Men, det första du behöver veta är, som flera sagt, anledningen till att han hugger. Efter det kan du välja strategi :banana:

Innan man är klar över varför hästen sparkas och bits så skall man inte bestraffa överhuvudtaget. Det brukar som regel leda till att hästen blir ännu mer benägen att bitas.

Hästen talar om för dig att något inte är bra när den beter sig som den gör. Det kan vara många olika anledningar. Allt från bristande ledarskap till att hästen är rädd eller har ont.
Fundera på vad i problemet ligger. När du är klar över det så kan du också lösa problemet.

Så länge orsaken inte är utredd så kan man inte heller ge några råd om hur du skall gå tillväga med just ditt problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
805
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama