häst som biter sig i läppen vid ridning!

H

Havannis

Jag hade för bara ett tag sedan veterinären ute och jag ville kolla om dte igen behövdes raspas tänder på min häst, men han sa då bara "Nae din häst tänder sre jätte fina ut, dom rullar bra och ta det i januari i samband med den årliga vaccinationen".

Men min häst biter sig jämt i framläpparna, eller huir man skall säga så jag rider så hon börjar alltid blöda och ser ut som hon har läppstift i princip på sig.

äre något som är knasigt om dom jämt lyckas bita sig i läppen?
Kanske vet. missade att framtänderna var lite vassa?
Men vad kan det vara egbntligen?
Någon fler häst som lyckas bita sig själv i läppen?

Ser ju bar lite brutalt ut att hon är alldeles blodig för hon har bitit sig själv NÄSTAN varje gång!

Sv: häst som biter sig i läppen vid ridning!

Tänderna ska wara wassa, annars är de inte till nån större nytta. Men, hästen ska ju trots detta inte bita sig i läppen, då är något fel. Är du säker på att blodet kommer från läpparna? Ser du såren, menar jag?

Ja förigår när jag var på hoppträning med hon så bad jag som kolla hon i munnen och dom sa att hon hade bitit sig i läppen för, hon hade ju bitit hål i läppen och blodet kom därifrån.

Men idag när jag red så hade hon inte bitit sig! mmen ändå :/

Låter INTE speciellt bra att hon "nästan varje gång" biter sig i läppen. Jag har under mina år med hästar aldrig varit med om att en häst blött ur munnnen. Skulle det hända någon av mina hästar hade det varit ett samtal och besök av vet. direkt.
Hur kan du fortsätta rida trots detta? Helt obegripligt!

Om hästen bara biter sig vid ridning så är det gissningsvis inget hon "råkar" göra, då skulle det ju hända annars också.
Se över om det är något som orsakar obehag för henne när du rider, kolla bett, sadel, sorts ridning, annan ryttare osv. Kan hon ha ont i kroppen som blir stressande för henne vid ridning?

Hmm...min häst biter sig oxå i underläppen i framkant rätt ofta. Speciellt när han är pigg och "laddad" och går och nästan gnisslar tänderoch tuggar på bettet. Han är ua på tandstatus, så NEj det är inte sååå ovanligt att de biter sig. Har för mig att TS har ett fullblod, lika så jag. Kanske något gendrag?

Om hästen biter sig i läppen under ridning så ska man kolla över sin ridning!
Då förutsätter jag att bettet och tränset sitter och passar bra, och även övrit utrustning..

Det är inget "normalt" att hästen gör det, utan det brukar bero på antingen väldigt hård (ibland slitande) hand, eller väldigt stressad häst - och inget av det är ju positivt.

Vilket det än är så bör man ju se över och ändra sin ridning så man blir av med problemet, för det är ju knappast något trevligt för hästen..

Jo min med, nä hon lätt blir lite stressad det är precis då hon biter sig inte alltid men ibland så händer det!

Men tänkte vi biter oss ju i läppen cokså ibland.. ajaj ajg vet inte..

hmm, visst händer dte att amn biter sig i läppen. Men det har du rätt i tyckt att min häst gjort det isådanafall oftare än jag. och i samband med att hon blir taggad osv.. Så det har du ju rätt i! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 724
Senast: cirkus
·
A
Hästvård I mitt stall jag har min häst står en häst som ägarna länge har haft problem med i ridningen.. Så fort ägaren kortar tyglarna smäller...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka