HÄst som biter mot sadel

G

Gimmis

Skulle vara intessant att höra vad folk har för åsiker/erfarenheter när det gäller hästar som biter mot sadel när de ska sadlas. Jag har själv flera åsiker, men skulle va kul att höra andras.

Sv: HÄst som biter mot sadel

Oftast för att hästen har dåliga erfarenheter av sadeln. För smal, ligger dåligt, gjord som nyper etc. Har fått flera hästar på träning som lidit av olika grader av sadeltvång och ofta har dessa varit väldigt griniga, stressade och ibland livrädda när man kom med en sadel. Byte av stall, ryttare och framför allt utrustning har reparerat de dåliga minnena. Har blivit åtskilliga rundor barbacka, sen med ridgjord, därefter bomlös för att till sist kunna använda bomsadel som passats ut av sadelutprovare. Den hon passat ut har märkligt nog alltid varit 2-3 bomvidder bredare än den sadel hästen haft hos ägaren :crazy: Rekordet är byte från bomvidd 29 till 34 och det efter att jag dessutom bantat hästen åtskilliga tiotals kilo. Det lustiga är att jag fått dem i träning pga gångartsproblem (islänningar) men när vi botat sadelobehaget har gångarterna funkat bra igen som av en händelse. Att hästen attackerar när man visar en sadel har ägarna oftast "missat" att berätta...

Min åsikt är att sådant beteende alltid beror på att:
1) Sadeln inte ligger bra
2) Hästen inte är frisk (skavsår/hudproblem/ont i ryggen)
3) (Möjligen) Hästen har haft en illaliggande sadel

Ja det är så sorgligt när hästägare försöker skylla i från sig och hävda "att så gör väl alla". Min erfarenhet är att de visar tydligt för sina ägare att det är något galet. Om vi människor bara lärde oss lyssna på dessa ödmjuka djur skulle vi komma långt!
Många precis som du skriver, har sadeltvång fast de är "innridna". Vid sådana lägen vet jag att "börja om" har varit det bästa. Många ryttare drar åt sadelgjorden som om det gällde livet och tror att hästen ska kunna få luft och känna sig avslappnad. Man kan ju tänka sig själv när skärpet runt magen sitter för hårt..vem gillar det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: BoYo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.