Häst som bara vill trav?

E

elinxelin

Hej!
Jag har ett litet problem med en häst, han vill bara trava HELA TIDEN... Vad ska jag göra? Han är varn vid en hård och stark ryttare :(, men jag är ju ganska mjuk och då lyssnar han inte... Några förslag på detta?:smirk:
 
Sv: Häst som bara vill trav?

Börja redan tidigt under ridningen med halvhalter och förhållningar, på så sätt blir han känsligare i munnen och lyssnar bättre:)
Gör du detta varje gång du rider kommer han sakta men säkert vänja sig vid din mjuka hand och lyssna bra på den;)
 
Sv: Häst som bara vill trav?

Min 3åring vill oftast bara trava o främst i en ganska frisk arbetstrav. Jag har börjat med att just trava ganska tidigt i ridpasset efter en stund blir hon lugnare o kan tänka sig att skritta. Iofs är hon en unghäst o blir hyfsat fort trött så för oss fungerar det.
Jag har valt att göra så just för att slippa måsta göra förhållningar hela tiden(hon blir bara hetare av det) och ta henne i munnen hela tiden... siktar på att få en mjuk o känslig mun på min lilla tuffing.

Vet inte vad för häst du har det kan ju vara svårt att få en varmblodig travare att trava sig trött genom ridning.

skriv gärna lite mer om er så kanske man kan ge lite bättre tips :)
 
Sv: Häst som bara vill trav?

ett annat tips kan vara att variera bett, sänka energi mängden i kraftfodergivan, Longera lite innan passen.
 
Sv: Häst som bara vill trav?

han är en D-ponny på 5 år. Så så gammal är han inte..!
 
Sv: Häst som bara vill trav?

Du har fått bra tips om halvhalter och alternativa bett. Jag tror inte på att longera hästen innan ridning. Longering är bra om det är på "tömkörningsvis" och då kan man göra det på en egen dag. Det kan vara bra för att öva på kommandon och erat samspel. Om du säger Hooo, eller prrr så ska hästen lyssna på det. Då kanske det i skogen sen (tillexempel) är lättare att kunna skritta honom på lång tygel och få honom att lyssna på att du sitter tungt i sadeln och tex proar. Öva på att korta tyglar inte behöver betyda en ökning också.

När han ändå börjar trava på lång tygel, prova att ta i ena tygeln med ett stort snällt (men bestämt)ledande tygeltag. Om hästen inte slutar trava så fortsätter du att hålla i så att den blir tvungen att volta (pytteliten volt) och om den slutar trava så släpper du efter direkt. Är det skog och träd på kanten så gör det ändå. Gör du så behöver du inte vara stark, men du visar att - Nej du, vi ska inte trava frammåt just nu!
Hängde du med på hur jag menar? Jag har testat på flera hästar och det funkar!
 
Sv: Häst som bara vill trav?

ja jag tror jag fattar! tack. Jag red en häst häromdagen, inte den hästen som travar hela tiden men en annan. Då red vi i skogen och han blev jättepigg när vi skulle galopera. Då svägnde jag in i ett träd och då saktade han av till skritt.... Så nu vet jga vad jag ska göra i skogen ifa.. Ska testa det emd volten.. TACK :bow:
 
Sv: Häst som bara vill trav?

HEj!
Va bra att du hängde med! :) Inte så lätt att förklara med ord så här. Min erfarenhet säger mig att när hästen har förstått att "om jag börjar trava trots att hon där uppe säger prroo så får jag bara gå runt" då räcker det med att man böjer halsen på dem lite för att påminna, man behöver inte göra hela den där volten. JAg hoppas det går bra för dig, för det funkar ju inte sitta och dra. Eller att sitta med kort tygel hela tiden.

Det lät lite läskigt att styra mot ett träd i full galopp, jag skulle nog vara rädd att skada mig själv. Men funkade det för dig så var det ju bra!
Lycka till! / Tina.
 
Sv: Häst som bara vill trav?

Istället för olika "bromsningsalternativ", gasa.

Se bara till att du har en bra ridväg framför dig, så du inte måste bromsa av någon annan anledning. Vill hästen då galoppera, ja låt den galoppera då.
De brukar var skoj i typ 500m sen brukar de vilja stanna, då är det bara att fortsätta att gasa.

Efter ett par sådana vändor lyssnar de betydligt bättre.
 
Sv: Häst som bara vill trav?

Ja!!! Men han stannade ifa!!! Och vi var egetnligen inte så nära trädet utan han stannade typ direkt när jag svängde honom, bara...!
 
Sv: Häst som bara vill trav?

Jaja, ok! :) Det är ju bra att tala om för hästen att -Springa så där snabbt framåt var inte det jag bad dig om! Enligt min filosofi!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 030
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
824
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp