Häst som backar ner i diken...

S

Stopek

har med förbluffan insett att min nya häst (riden i många år) backar ner i diken för att få sin vilja igenom. Det han vill är att gå fram i alla lägen, inte ha någon häst framför sig och gärna om och förbi och lämna dem långt bakom sig.

Jag har först tänkt att det berott på att han börjar dansa över vägen när han vill framåt och inte bryr sig om ifall han även då dansar ner i djupa diken. Första gången blev jag givetvis rädd och trodde han kommit ner där av misstag. Men sedan förstod jag att han gör så för att han då märker att ryttaren blir rädd och vill att han skall framåt, som han ju så gärna vill.

Idag däremot red jag ihop med ett annat ekipage på ett fält. Jag skrittade och hon travade och galopperade en bit bort. Då blev han bångstyrig och vi närmade oss mer och mer kanten på fältet och där, där hittade han ett dike. När han fick syn på det så kändes det i hela hästen att han blev nöjd. Med snits så backade han snabbt ner i diket för att sedan skjuta sig som en kanon ur det i riktning mot det andra ekipaget. Jag lyckades dock fånga honom i sista sekunden och böja in honom och tvinga honom att stå still.

Jag blev nästan full i skratt då det var SÅ tydligt att detta verkligen är en uträknad metod från hans sida. Det jag funderar över är hur en häst kan komma på den metoden över huvud taget. Eller finns det fler hästar som gör så?

Hälsning Maja

Sv: Häst som backar ner i diken...

Vår gamla Doris hade sådana fasoner för sig när hon kom till oss,ibörjan blev jag rädd och försökte driva henne framåt, men en dag blev jag förbannad och tvingade henne att backa hela vägen hem, uppför och nedför backar mm. Hon var :devil: ligt sur kan jag säga, men hon gjorde aldrig om det igen efter den gången...

Stopek skrev:
Det jag funderar över är hur en häst kan komma på den metoden över huvud taget. Eller finns det fler hästar som gör så?

Han har inte kommit på det genom att stå och fundera ut det, han har bara hittat en hjälp att gå emot som du nonchalerar när han blir stirrig. Du säger ju själv att du bara vill hindra honom från att gå framåt eftersom han vill framåt, men accepterar att han dansar runt. Det lär han sig på två sekunder. Råkar han sedan dansa runt, vilket du redan tydligt visat att han får eftersom du inte ber honom gå rakt när han stirrar upp sig utan nöjer dig med att han inte springer iväg, och dasna ned i ett dike så har du antagligen även släp på hjälpen att håkla hoonm tillbaka - för att låta hoonm gå upp ur diket. Då har han fått som han vill och det glömmer han inte. Så länge du är omedveten om att han använder det knepet kommer det befästas gång på gång - dvs han lär sig ett knep att komma undan när ni inte är överrens.

Sedan när du märkte det på fältet, då blev en tids beteende klart FÖR DIG, han har troligen hållt på så länge men eftersom du inte varit medveten om det har du klart inte gjort ngt åt det.

Det finns mååånga hästar som dansar omkring ner i diken. Alla sådana olater (stegring, bocka, luftsprång, hoppa in i staket osv) befäst väldigt lätt och väldigt fort eftersom de flesta ryttare är för fega för att göra ngt åt det (både räda i allmänhet för hästen och för att de ska skada sig). Det är det som är felet. Kan du inte hålla hästen på vägen så visst, låt den hoppa ned i ett dike men släpp iaf inte på ditt krav (som ju givetvis är korekt utfört osv osv), den ska inte komam undan genom att hopa ner där. Men du som människa är ju såklart så smart så du väljer att provocera fram olaten på ett ställe där det är minst risk att hästen skadar sig. Detta för att ta ur det beteendet så säkert som möjligt. Annars blir det så som med din häst, den hoppar ned i diket för då vågar ryttaren inte göra ngt med tanke på skaderisken (menar inte att detta gäller för dig just, sett många andra ex). Sen blir det värre och värre. Vet ryttare som inte kunde rida på vanliga grusvägar med staket på båda sidorna för de måste ha ett fält att "fly ut på" om hästen började steppa omkring eftersom den hoppade in i staketen. Det är inte så svårt att ta ur sådant beteende men man måste börja med att sätta upp ngn som inte är rädd och som vet vad den gör och som bågar låta hästen "ta lite stryk" (dvs hoppa in i staketet om det inte går att förhindra). Det är då man ska välja lämpligt ställe - inte taggtråd i mängder... Menar, vad är farligast? Att hästen ev hoppar in i en tråd en gång elelr att den konstans är opålitlig att rida, kan få spel framför bilar, springa in i värre saker än staket (trampa i harva o dyl) bara för att ryttaren inte ens kan hålla sin häst på ett rakt spår?!

Hoppas du inte tar illa upp, inte alls menat så! Mest baserat på många exempel jag sett och själv suttit på..

Min hade en förmåga att lägga in backen när något inte passade henne.
Diken, träd, det spelade ingen roll vad som kom ivägen, bara det gick bakåt och dessutom ganska snabbt.
Så jag gjorde som någon annan här, lät henne backa, och fortsatte sedan att backa resten av passet.
Hon har inte använt sig av det någon mer efteråt :banana: , hon är heller inte svårbackad är bäst att tillägga nu heller, så hon blev inte helanti det heller :D .

Om du försöker flytta undan honom med skänklarna då, böja honom MOT diket när han är påväg ditåt, vad gör han då?
För det kan ju vara rent farligt om han gör så om du kommer till ett djupt dike som dessutom är lite kanigt.. :crazy: kastar han sig dessutom framåt sedan kan han ju slå sig rejält!! (och du med)

Hej Maja,
Jag sitter här och skrattar åt din tråd (inte elakt) utan för att jag känner igen min gammelvalack. Han gör likadant. Han är mest i diket när vi är ute efter vägar, vi har gått omkull i en del diken, turligt nog har ingen gjort illa sig. I helgen var det en vägtrumma under vägen vi red på och han höll på att falla ner i bäcken men hoppade i sista sekunden med frambenen medan bakbenen åkte i vattnet. Han har gått som turridningshäst i ca 10 år av sitt liv (som ledarhäst) vilket gör att när han ser en raksträcka eller en uppförsbacke så är det full fart på benen (han går till viss del att hålla så att han inte far framåt) men han galopperar på stället tills det blir för jobbigt då kommer katapulten där han lättar lite fram och ställer sig på bakbenen och skjuter ifrån som en kanon och man har inte en chans att hålla tyglarna.
De som har turridningsturer borde tänka på att deras hästar även ska kunna skritta/trava uppför galoppbackarna och raksträckorna.
För den orutinerade ryttaren som är på turridning kan inte hålla en häst som är van att galoppera på vissa sträckor. Vilket gör att en del bllir rädda.

Nordisstoet jag har visade sig svara på förhållning genom att ställa sig på bakbenen och därifrån sidledes kasta sig emot diket. Jättekul att upptäcka det i vagn! Så nästa gång red jag, och böjde raskt hennes huvud mot diket, men utan att bromsa. Hon väjde på dikeskanten men bara för att hon inte ville störta med huvudet först ner i diket, och det kändes som om hon inte hade varit helt oäven att faktiskt fortsätta ner i diket. Numera gör hon inte så, men så har jag jobbat en hel del med halter överlag också, så hon triggar inte igång längre bara av det faktum att jag vill bromsa. Så nog finns det de som lärt sig dumheter av förmodligen bara tillfälligheter, därför att de skrämt ryttaren/kusken!

jag hade en foderhäst förut som va så jävla envis å Knäpp! bara man hunnit 200 m från stallet tog det tvärstopp,började backa å åbäka sig å han backade alltid ner i dikerna. spö är det ingen ide,andvände man det så sparkade han bakut riktigt ordentligt. ibland om man hade tur så kunde man få en 30 min ridtur med kanske 5 backande ner i dikerna. Även om man hade en till häst med så va det lika. om det va på vägen hem och den andra hästen sprang iväg i full fart så stog han kvar å vägrade gå å började med sina backande ner i dikerna. efter 2 månader gav vi upp å lämnade tillbaka honom. för det kan ju hända en olycka! han har flera gånger nästan ramlat över på rygg med sina backande i dikerna. och det här handlar inte om att jag och dom som red honom inte va bestämda nog för det va vi. Och sadeln passade så det va inte de. han backar därför att när ägaren red honom och han stannade å inte ville gå så vände hon på hästen och backade han ca 5-10 m å sen vände han å fortsatte rida :smirk: han fick en dålig ovana...

Å herregud - finns det fler människor än jag som råkat ut för det där!? Det var med viss vånda och ilska jag läste inlägget av the_connemara - för att det stämmer så väl åtminstone på mig. Jag vågade inte göra något, och det blev bara värre och värre och värre. Nu håller jag mig på ridskolehästar, har konstaterat att jag inte är skuren för att själv kunna ta kommandot över en häst. Suck, men sant. Har gett upp allt vad medrytteri heter, trots att jag RIDER rätt bra (alltså under förutsättning att inte jag måste stå för uppfostran etc.)

Tack för alla svar. Det låter ju som om det finns en del hästar som har dumhet/mod nog att backa ner i diken utan att veta vad som finns där. Som tur är så går det framåt med denna häst som jag haft i två månader, så någon tanke att skicka tillbaka honom har jag inte. Det är en kanonhäst på så många andra vis och denna olat skall jag snart få ur honom. Blev bara helt ställd då detta är en metod som jag aldrig tidigare stött på. :d

Hälsning Maja

Jag är ledsen men jag hade svårt att hänga med i ditt resonmang.

Hälsning Maja

Måste bara berätta att i lördags så sa jag åt min dotter (15 år) att "nu j*vlar annamma" ska han upp ur diket. Jag utrustade henne med sporrar och ett dressyrspö sen gav vi oss iväg ut i skogen. Dottern på "dikesfararen" och jag på vårt sto. När vi kom fram till grusvägen så började han genast att takta 10 m innan vägen och väl ute på vägen så började dikesfärden. Jag dirigerade dottern som fick använda sporrarna flitigt och spöt likaså. Varje gång han var på väg mot diket så användes sporrarna och spöt. Jag fick dotterna att överdriva det mesta i sin ridning, bla när han skulle upp ur högra diket så fick hon hålla ut både vänster skänkel och tygel långt från hästen. Väl uppe på vägen så kunde han gå rakt någon meter innan han kom fram i skänkelvikning i både trav och mest i galopp. Det var då sporrar och spö som gällde. Innan vår tur på 2 timmar var slut så hade han nog insett något. På söndagen red vi i 3,5 timme på ett annat skogsområde med en annan väg. Dottern var utrustad med sporrar och spö, men hör och häpna behövde endast använda sparsamt. Han gjorde väl 4-5 katapultskutt, där han skjuter iväg med bakbenen men han var betydlligt lättare att hålla på vägen.
Vi var stenhård med han hela helgen, han fick inte göra något tokigt alls. Några sådana turer till så tror jag att vi kan få bort det mesta av dikesturerna på grusvägar. Det konstiga är att han går hur lugnt som hellst med långa tyglar när vi ska ut i skogen (den första km på asfalt)
Men jag ser en ljusning på problemet.

Ja du.. du är inte ensam :angel:
Har en dam hemma som utan bekymmer klättrar över det mesta (även mindre c-ponnyer) för att få som hon vill :o
Lyckas hon inte ändå så skuttar hon rätt upp i luften :D

Tack för alla svar. I söndags gick han en fem mils distansritt utan att så mycket som snegla åt ett ända dike. Vid starten fick jag gå bort en bit och plocka med mig spö för att han skulle uppföra sig. Vi startade en bra stund efter alla andra. Sedan gick han fyra mil ensam och var hur trevlig som helst. Något för pigg första milen dock. Sista milen kom vi ifatt några och gick om, de gick även om mig senare när han drack vatten. Sedan gick vi ifatt och red bakom dem in till mål. Jag är så nöjd med honom.

Han är en kanontrevlig häst och förstår nog allt mer att ju trevligare han är desto trevligare får han. Uppför han sig så får han vara med, gör han det inte får han vara ensam med mig.

Hälsning Maja

Gode gud gör sâ att min aldrig kommer pâ "dikestricket"! Han kan redan sâ mycket annat.

Hoho din häst verkar inte dum :smirk: Så bra att du/ni kommit lite
mer tillrätta med den lilla olaten nu.

Min kuse höll på att backa under sin trotsålder när hon var fyra. Efter en närmare kontakt med ett elstängsel lade hon av med det när jag red, men höll på att testa sin medryttare ett tag efter.

Dom är söta de små liven---

Min häst gjorde så förut, när han helt enkelt inte kände för att gå längre, utan ville gå hem till kompisar och mat. Han försöker ibland göra så fortfarande, men han har lite mer respekt för mig nu, så om jag blir arg så märker han att det inte är någon idé att bråka... Jag har aldrig tänkt på att han går ner i diken för att det är diken, men det kanske är så..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 221
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar