Häst som äter staket

lundsbo

Trådstartare
Jag har fått in en bäver i stallet.
Han äter staketstoplar, tryckta.
Gnager inte lite utan tar stora tuggor. Har kriboxat lite men han tar bara nästa stolpe. Det resulterar i flera avgnagda stolpar varje vecka, trots att de har gått om bete ännu.

Bra tips? Jag funderar på massiva plaststolp. Någon med bra och prisvärda tips om det får gärna PM:a.

Gnager inte lite utan tar stora tuggor. Har kriboxat lite men han tar bara nästa stolpe. Det resulterar i flera avgnagda stolpar varje vecka, trots att de har gått om bete ännu.

Bra tips? Jag funderar på massiva plaststolp. Någon med bra och prisvärda tips om det får gärna PM:a.

Funkar inte antibitemedel kan det vara så att man får dra eltråd på de ställena hästen kan komma åt att bita.
Blir ju kanske en utgift i sig..men stolparna får hålla så länge som de ska.

Eller som du säger, att man får byta ut till plaststolp eller järnstolp i stället.

För mig låter det konstigt så länge bete finns.
De gånger mina betett sig så har de varit sjuka eller varit dåliga i magen.

Jag hade gett probiotika lagt ut goda pinnar i hagen som ersättning o avvaktat med stolpbyte.
Ett annat alt. Är att sätta en isolator på toppen o en långt ner o dra ett elband uppifrån o ner. Som ett V.

Ett tips är att börja fodra med Aspbarkspellets, fungerar i de flesta fall på "bävrar".

Får de hö också eller bara bete? Gräset är väldigt "vattnigt" och med lite fibrer den här årstiden. Så ifall de inte får hö, släng in hö i hagen så kan det ta bort behovet av träätandet.

Mitt tips är också att prova att slänga in lite hö eller annat grovfoder och se om det blir bättre. Betet kanske inte är så bra som man tror den här årstiden :)

Låter konstigt denna årstid då alla i princip har bete på ngt sätt dvs sysselsättning i hagarna.
Kan handla om ngn brist hos hästen, men ännu troligare tippar jag på ngn beteende störning dvs stress i fråga om stereotypa beteenden som finns. Låter som att den är krubbitare eller luftsnappare i ngn form iallafall om den i början av september står och fokuserar på att gnaga stolp , såvida den har en vettig hagvistelse och kan utöva sina naturliga behov i stort?

Håller med de som kommenterat att endera dra eltrådarna så att hästarna inte öht kan komma åt stolp. eller så i de fall du inte kan det, pensla stolpen med hovtjära och låt det torka in. Men ffa enligt det jag tidigare skrivit hade jag ifrågasatt hur hästen mår i övrigt och hur den hålls hagmässigt, utifrån om den beter sig så denna årstid framför allt.

För mig låter det konstigt så länge bete finns.
De gånger mina betett sig så har de varit sjuka eller varit dåliga i magen.

Jag hade gett probiotika lagt ut goda pinnar i hagen som ersättning o avvaktat med stolpbyte.
Ett annat alt. Är att sätta en isolator på toppen o en långt ner o dra ett elband uppifrån o ner. Som ett V.
Han är inte dålig i magen. Han är lite för tjock och äter allt han kommer över men vilar just nu pga skada efter en avsliten sko.
Går inte själv. Har tillgång till sin box som är halmad och han äter halm friskt också.

Får de hö också eller bara bete? Gräset är väldigt "vattnigt" och med lite fibrer den här årstiden. Så ifall de inte får hö, släng in hö i hagen så kan det ta bort behovet av träätandet.
Han har tillgång till halm vilket han äter. Hö är uteslutet ur viktsynpunkt.

Tänkte återkoppla lite.
Förra våren köptes 150 massiva stolp av återvunnen plast hem. Alla stolp utom i hörnen byttes ut till dessa. Jag snålade lite och köpte bara dia 60 mm och de är inte riktigt tillräckligt grova för att ha i hörnen. Hörnstolparna riggades istället med eltråd. Nu har ett år gått och inte en enda stolpe är av/gnagd på o liknande. I det stora hela är jag mycket nöjd.
temporary-image1458571020147_56f0070f2a6b224b3c473e71.jpg

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar