Häst som äter långsamt..(?)

Vita_N_6520

Trådstartare
Om inte hästen äter upp 4 kilo hö på 12 (!) timmar, borde man inte misstänka att det är något som är fel då??
Eller finns det verkligen hästar som äter så långsamt? :confused:

Sv: Häst som äter långsamt..(?)

Hästen inte hungrig? Annars skulle man ju börja fundera om något är fel. Går hästen på bete?

Hade nog misstänkt att nått var galet med tänderna i första hand

Tänderna, eller smakligheten på fodret.

Det finns hästar som helt enkelt inte är så förtjusta i att äta. Endera är de 'fågelätare' överlag, eller oftare så beror det på att fodret inte faller dem i smaken.

Men första steget är ju att kolla tänder och mage. Men jag har ett par sådana där 'inte hungrig'-hästar. De flesta har dock, även om det tagit tiiid, gått att 'få igång' att äta lite mer mängd, men inte alla.

Både nuv och förra fbl åt 4 kg per natt, trots fri tillgång. Stoet fick jag snurr på ordentligt men det tog ett år, så hon åt 10 kg/natt. Fblherrn jobbar jag på.

Ger jag honom nya silaget han INTE tycker om skulle han äta 4 kg på 24 h.. Inte för han inte kan äta, inte för han är SÅN snigelätare, utan för han inte tycker om det.

Det kan förstås vara ett grovfoder som hästen helt enkelt ratar, men innan man bestämmer sig för den "diagnosen" bör tänderna kontrolleras.

Hästen inte hungrig? Annars skulle man ju börja fundera om något är fel. Går hästen på bete?

Hästen går på magert bete några timmar om dagen.
Den får alltså 4 kg hö inne till kvällsmat, men äter tydligen inte upp det. Då har hästen stått inne några timmar utan mat så den borde ju vara hungrig.

Ägaren har precis höjt från två (!!) kg hö, så borde det kunna bero på det?
Att hästen helt enkelt inte är van att få äta?

det är ju oxå många hästar som vägrar äta hö om de får gräs... och då kan givetvis denna häst vara nåt mittemellan, ellerhur?

men kolla tänderna skulle jag säga, för säkerhets skull liksom

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka