häst som äter grus...=(

B

Bella_Bus

Häst som äter grus.....i mängder....
Hästen har tidigare bara sått på box det här året och har inte varit ute i hage, stod på utbildning hos ryttare utan tillgång till hage.
Nu när han kom till vårat stall så när han skulle säppas ut i hagen så börjar han äta grus, i mängder! provade med en annan hage där det finns delvis sand/skog, han äter allt, grenar barr grus sand, löv m.m m.m
Han ser glad ut när han får i sig grus och liknande, öronen framåt oh det knastrar om tänderna!!!
Han äter det trots att han har tillgång till rent friskt vatten och riktigt bra hö mes supervärden!
Har provat munkorg...han gillar den inte

Någon som vet vad detta kan vara, han har bara varit hos oss i drygt en vecka nu..... Har gett Krafft MagTarm...och provar nu med ett järntillskott. Har fri tillgång på rent vatten inne i hink och saltsten....

Någon som vet något eller varit med om liknande....?

Sv: häst som äter grus...=(

Kan det vara mineralbrist kanske?
Ta ett blodprov och kolla om nåt fattas kanske

Normalt sett brukar det vara tecken på grovfoderbrist eller proteinbrist när dom börjar gnaga/äta på annat (ibland en annan hästs bajs också). Men i denna hästs fall känns det som det kanske har nåt att göra med den långa tiden utan tillgång till hage?!
Skulle ocks kunna ha att göra med magsår/katarr.

Han äter alltså grus/annat ÄVEN om han har MYCKET hö att äta på (hela tiden helst)?

Vet inte varför den äter grus, men om ni inte ger den loppefrö så se till att lägga till det i foderstaten så att det inte slutar med kolik.
Loppefröna drar med sig sand och grus ur tarmarna, går att kolla om det finns i magen genom att ta lite av hästens avföringen i en plasthandske, fyll på med vatten och skaka om tills det löst upp sig. Finns det sand och grus så lägger det sig i fingrarna på handsken.

Ett litet tillägg bara om du inte känner till detta.

Lycka till!

Som andar skrivit i denan tråd så kan dte vara brist på grovfoder och protein osv. Men om du nu inte tycker att hästen behöver mer grovfoder, pröva ge halm också? :) då har den ju verkligen något att tugga på och äta men att du fortfaranade ger morgongivan , lunch givan och kvällsgivan av grovfoder som vanligt! :) Och sedan så kan den där emellan få halm. :)

Lycka till :)

Jag skulle ta bort hästen från gruset direkt, eller sätt munkorg på.

Vi fick åka in till akut med en häst som hade grym kolik, vid buköppning hittades massa sand i tarmarna. Det var nära att hästen inte gick att räddas. När vi sedan betraktade hästen lite nogrannare i hagen visade det sig att han stod och käkade grus i hagen, han hade tråkigt och började mumsa grus.

Senast ändrad:

Ingen häst gillar väl munkorg, men många är tvugna att gå med det ändå.

kan vara så att hästen har magsmärtor, de kan försöka lindra obehaget med att äta sand ,grus osv. Gruset i sig kan leda till kolik.
Jag skulle ta in hästen och gå ner med kamera i magsäcken.

Det beteendet hästen visar kan leda till stora problem!

Till er alla:
Har provat alla möjliga olika tillskott, Kr*fft Mag Tarm osv. blev inte bättre med sandätandet. Provade munkorg, han blev galen av att ha den på sig.... Det skulle jag också bli.
Provade byta lite hagar och tog kontakt med gamla ägaren, det visar sig att han bara har stått i hage när han var liten, på stooora fält, ingen skog. Bytte till en hage med lite skog men mest ängsmark. Mycket bättre nu, han vill inte äta jord eller så. Har mycket bra värden och ett friskt och fint hö som han får äta 11-12kg av. I princip fri tillgång, jag fyller på när det är slut Nu börjar han ta sig i vikt också så det känns skönt :)

... ett friskt och fint hö som han får äta 11-12kg av. I princip fri tillgång

Alltså.. hur sjutton kan man anse att 11-12kg är "I princip fri tillgång?" :confused: Det är vad jag ger min kallblodstravare, och han är otroligt lätt född och står på "diet".

Ge honom mängder som 25-30kg/dag så kan jag hålla med om att det är "I princip fri tillgång."

Jag uppfattade det som att TS häst inte fick i sig mer hö än så då TS skrev att hon fyllde på när det var slut. Fast det låter lite konstig formulerat.

Alltså.. hur sjutton kan man anse att 11-12kg är "I princip fri tillgång?" :confused: Det är vad jag ger min kallblodstravare, och han är otroligt lätt född och står på "diet".

Ge honom mängder som 25-30kg/dag så kan jag hålla med om att det är "I princip fri tillgång."

Han äter inte mer än så helt enkelt! Skulle vara svårt att försöka mata han :grin: Om så behövdes skulle jag gärna göra det, men han vill inte ha mer. Troligtvis, jag vet inte, men jag skulle kunna tro att han inte fått så mkt hö tidigare hos tidigare ägare så från början blev han mätt fort, tuggbehovet var tillfredsställt fortare.

25-30kg hö? Det behöver de kanske om man har hö av låga värden.
Vi har så fint hö! Hästarnas tuggbehov blir tillgodosett. Bönderna har fått flera priser för bra skördar och friska mjölkkor genom alla år :)

Heulwen:
Jaa, det var lite luddig formulerat av mig. Jag jobbar i stallet och har full koll på han hela dagarna så jag ser direkt om det är slut. Han går på Halm nu och trivs bra med kombinationen halm och hö, och magen mår mycket bra på det! :)

Låter som om det har löst sig lite, men se till att ge en kur med psyliumfrön, även kallat loppfrön, då och då. Det rensar ut ev sand osv.

Det beror förmodligen på att hästar äter olika fort. Min häst t ex äter fruktansvärt långsamt eftersom han gärna vill stå och fundera lite mellan tuggorna:D. Han får 2kg hö på morgonen och boxgrannen får 3kg. Gissa vem som har hälften kvar när boxgrannen har ätit färdigt? Då har jag ändå en stor häst på 170+.

Låter som om det har löst sig lite, men se till att ge en kur med psyliumfrön, även kallat loppfrön, då och då. Det rensar ut ev sand osv.

Yes! Vi kör en kur med loppfrön just nu. :)
Någon som vet varför det heter loppfrön egentligen?
Det är ju trots allt psylliumfrön...hmmm.... Är det kanske för att det ska vara lätt att uttala eller lätt att känna igen? ;)

När jag öppnade hinken med "loppfröna" utbrast jag till de andra tjejerna, "Men det har har ju jag ätit en gång!" ;) Man kan blanda det i havregrynsgröt bland annat ;)

Det beror förmodligen på att hästar äter olika fort. Min häst t ex äter fruktansvärt långsamt eftersom han gärna vill stå och fundera lite mellan tuggorna:D. Han får 2kg hö på morgonen och boxgrannen får 3kg. Gissa vem som har hälften kvar när boxgrannen har ätit färdigt? Då har jag ändå en stor häst på 170+.

Jag har precis samma typ av häst, 1.70 och äter sakta. Vilket dock är bra, för han är duktig på att själv reglera och spara och äta lite till när han är hungrig lite senare. Toppen att också kunna ösa på med halm och hö i boxen på kvällen :)

Yes! Vi kör en kur med loppfrön just nu. :)
Någon som vet varför det heter loppfrön egentligen?
Det är ju trots allt psylliumfrön...hmmm.... Är det kanske för att det ska vara lätt att uttala eller lätt att känna igen? ;)

När jag öppnade hinken med "loppfröna" utbrast jag till de andra tjejerna, "Men det har har ju jag ätit en gång!" ;) Man kan blanda det i havregrynsgröt bland annat ;)

Vet inte varför det kallas loppfrön, kanske ser ut som loppor? ;) Jag brukar i varje fall säga psyliumfrön i första hand. Japp, det säljs i små påsar i vanliga mataffärer, så det är vi förmodligen många som har ätit. :) Hoppas det blir bra med din grus-ätar-häst nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 735
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17