Häst som äter bara hö och mineraler/Vitaminer

Molin

Trådstartare
Hallå..

Jag följde med en kompis idag och kolla på
ett gammalt Vbl sto på 18år.

Just nu står hon utan skor (Med långa hovar)
och sen så går hon bara på hö och mineraler samt vitaminer.
Och hö får hon inte mycket av, hon får oxå lite halm i boxen
som hon äter upp med.

Men nu är det så att hon ÄLSKAR mat och är väääldigt rund om magen
hehe, har aldrig sätt ett sånt runt vbl..
Men min fråga, ska man förtsätta att bara ge henne hö lr ensilage?

Mvh, Malin

Sv: Häst som äter bara hö och mineraler/Vitaminer

Grovfodret är ju det allra viktigaste fodret för hästen och om den inte rids så mkt.finns det ingen större anledning att ge den kraft.Den ska isåfall ha fri tillgång till hö.Märker man att hästen tappar i vikt kan man ge lite betfor o korn,men det ska ändå vara övervägande hö.Något som är bra till gamla hästar är MSM.Hjälper kroppen att producera sitt eget Glukosamin och det håller lederna fräscha och hästen piggnar till och får inte så lätt träningsvärk.Egen erfarenhet,både jag o hästen.

Det är inget konstigt alls att enbart ge HÖ/grovfoder om höet bara har bra värden och ges i tillräcklig mängd. Uppenbarligen får den sina behov täckta om den nu var "rund"!

Inte ens om den rids ordentligt behöver man ge kraftfoder om man bara ger tillräckligt MYCKET hö så behovet täcks. Det är idealiskt att kunna fodra med enbart grovfoder!! (hö, silage, lusern)

Mineralfoder behöver nästan alltid tillsättas - om inte annat så behöver man tillsätta SELEN för det finns inte i hö. Vitaminer är inte nödvändiga att tillsätta, det finns tillräckligt i hö.

Hej okey ja hon kommer väl ridas ca 4dagar i veckan ev kanske nån dag mer lr mindre.
Hon kommer även att longeras och tömköras och så småning om kanske ev köras.

Ridningen kommer man ta det lungt med eftersom att hennes rygg har vart paj en gång pga av för liten sadel som dom ridit med i många år.
Min kompis ska rida henne med barbacka pad med stygbyglar, den varken klämmer lr är tung.

Ja hon är riktigt rund och gå har aldrig sätt ett sådan rund
vbl.
Så ja jag antar att hon får vad hon behöver, hehe =)

Ne jag vart vart bara lite osäker med tanke på att hon är gammal
och om hon verkligen får i sej det som hon behöver, men ja Hö innehåller ju mycket och är ju det bästa.

När hon kommer hit till Falun (26nov) så kommer hon få fri tillgång
på ensilage samt ensilage på kvällen inne i boxen.
Morgonen kommer hon bara att få mineraler, vi funderar på att
köpa mustangs fiber orginal, och ge henne iaf nån dl tillsammans med
blå miner kraft.

Jag ska köpa Mustangs fiber orginal till min 3åring så det blir inget onödigt köp för henne om det skulle visa sej att hon inte ger sen iaf.

Men ja då vet jag det iaf :)

Kan ju till lägga att vi inte har någon analys på höet, tycker ni Katta ska göra det för att se om gamlingen får det hon ska?

Sen måste jag få fråga en sak ang vaccinering på henne.
Ägaren sa det att nästa gång är nu i Januari dock så behövs inte det
eftersom att hon är 18år, stämmer det?

Katta vill veta säkert.

Ha det bra!

Jag ger endast Hösilage till mina hästar, den ena hingsten stressar lite och behöver mer energi, därför får han även havrekross varje dag.

Mineraler får de allihop plus lite morötter och olja.

Att ge bara hö är inget ovanligt om hästen inte går speciellt mycket. Alla häst människor är så besatta att ge hästen kraftfoder, tror att det är för att vi tycker det är lite kul.

Att hästen står utan skor är bara bra om den inte går mycket och inte har ont av det. Viktigt är bara att kolla så hovarna är av en bra kvalite annars kan man ge hästen lite extra Biotin som är bra för hoven. Men oftast behövs inte detta.

Om hästen är väldigt rund om magen kanske man (om möjlighet finns) ge ett hö med sämre värden i. Så hon ändå får mängden hö som hon behöver!

lilla_edvardsson skrev:
Att ge bara hö är inget ovanligt om hästen inte går speciellt mycket. Alla häst människor är så besatta att ge hästen kraftfoder, tror att det är för att vi tycker det är lite kul.

Att hästen står utan skor är bara bra om den inte går mycket och inte har ont av det. Viktigt är bara att kolla så hovarna är av en bra kvalite annars kan man ge hästen lite extra Biotin som är bra för hoven. Men oftast behövs inte detta.

Om hästen är väldigt rund om magen kanske man (om möjlighet finns) ge ett hö med sämre värden i. Så hon ändå får mängden hö som hon behöver!

Hehe, skor ska hon få på sej, hon har bara gått utan skor i 2veckor men ryggen och hela hon går bättre och det vart bättre med ryggen när skorna togs av.
Dock så ska hon ev skos innan lördag annars skos hon i slutet av december.
Men visar sen det (När hon fått skor igen) att hon får ont osv så tas dom av för alltid och går på barfota gång metoden som min gamling gör..

lilla_edvardsson skrev:

Hm, hästen är ju inte ung precis o jag motsätter mej ditt råd att ge hö med sämre värden!! Alla hästar ska ha det protein de behöver, oavsett ras, o äldre hästar ska skötas om väl.
Om hästen är rund - är den rund el har den bukmage? Det är skillnad. Har den bukmage så har den fått för dåligt med protein.

Jag ger mina hästar hösilage och litet betfor med mineraler o linfröolja samt 0,5 kg lucernhack. Det räcker för dem o då har jag analys på hösilaget så jag kan räkna ut hur mkt de behöver.

Missar man med en äldre häst kan det vara svårt få upp den i normalt hull o kondition igen.

Balderum skrev:
Hm, hästen är ju inte ung precis o jag motsätter mej ditt råd att ge hö med sämre värden!! Alla hästar ska ha det protein de behöver, oavsett ras, o äldre hästar ska skötas om väl.
Om hästen är rund - är den rund el har den bukmage? Det är skillnad. Har den bukmage så har den fått för dåligt med protein.

Jag ger mina hästar hösilage och litet betfor med mineraler o linfröolja samt 0,5 kg lucernhack. Det räcker för dem o då har jag analys på hösilaget så jag kan räkna ut hur mkt de behöver.

Missar man med en äldre häst kan det vara svårt få upp den i normalt hull o kondition igen.

Rund lr bukmage ingen aning..
Hur ser man vilket somär vad?

Hon kommer om en vecka kan ta bilder då och lägga in
här så kanske du kan avgöra det?

Mvh, Malin

Med tanke på att det i år går att få tag på både hö och ensilage med bra värden, så kan många i år fodra sina hästar med bara hö och tillsats av selen varje vecka.
Eller hö + en saltsten med selen och E-vitamin i och det blir bra.

Bukmage hänger ner liksom...som på karlar med ölmage o dyl, hrm. Hänger ut, alltså. Sedan finns det inte så mycket på rygg o man kan känna revbenen lätt.

Jaaa, lägg gärna in en bild när hästen kommer :-)

Balderum skrev:
Bukmage hänger ner liksom...som på karlar med ölmage o dyl, hrm. Hänger ut, alltså. Sedan finns det inte så mycket på rygg o man kan känna revbenen lätt.

Jaaa, lägg gärna in en bild när hästen kommer :-)

Hehe, ska försöka komma ihåg att lägga in bilder bara..
Hmm, nu kommer jag inte ihåg riktigt hur hon var över rygg och vid revbenen :S

Aja, får se när hon kommer..

Ha det bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 343
Senast: ufot
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: mily
·
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 303
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka