Häst som är livrädd för kameror.

niardasp

Trådstartare
Min foderhäst är livrädd för kameror, och har varit det sen jag hämtade henne.
Hon är verkligen livrädd, så fort man tar fram något som liknar en kamera, mobil eller en borste, och håller upp den mot henne, hoppar hon undan eller springer iväg.
Jag har nästan försökt allt, lukta på den - ge godis, hålla upp den tills hon lugnar sig, men inget fungerar! :cry:
Hur ska jag göra, vill ju kunna ta kort på henne.. :cool:

Sv: Häst som är livrädd för kameror.

Ha-ha, alla har vi olika probem. :p
Hur går det att borsta henne, när hon är rädd för borsten?
Vad vet du om hästens bakgrund? Kan det vara så att hon fått stryk av ngt som ser ut som en kamera?
Jag hade köpt ett par leksakskameror och hängt in dom i boxen, samt fotat så ofta som möjligt.
En av mina hästar var livrädd för grisar tidigare, det botade vi genom att låna 2 grisar som fick bo i boxen bredvid. :devil:
Det var skitjobbigt ett tag, hon vägrade gå in i stallet, vågade inte äta,sova m.m, men jag var stenhård på att grisarna skulle stanna tills hästskrället vant sig. Det tog ca 2v. Nu är hon hur cool som helst när vi rider förbi grisfarmen. :)
Du ska inte tänka att "det gick inte, hon blev rädd", utan låt det ta tid och ge henne trygghet så gott du kan, men kamerorna ska till varje pris vara kvar.
Lycka till!

Skulle inte försöka så. Tänk själv att du har världens fobi för knivar och tvingas äta sova och bo i ett rum fullt av dom :crazy: Nä... vänja långsamt är min filosofi. Leksakskameror är ju bra, så slipper man vara så rädd om dom. Sätt en i gången när du borstar eller bara håll en i handen. öka trycket och stanna där tils hon är bekväm med det, och sen öka igen.

knoppan skrev:
Hur går det att borsta henne, när hon är rädd för borsten?
Lycka till!

Jod, det är inga problem :p
Det är mer om man håller upp nånting som "liknar" en kamera, mobil eller liknande. Men borsten KAN vara läskig om man håller upp den mot henne och låtsas fota.

Tack båda två, ska försöka hitta en låtsaskamera och vänja henne så. :idea:

/Sandra

samma problem här.. så fort han ser kameran drar han... :mad:
Jag menar man vill ju gärna ha något bra kort som man ev kan förstora..
Visst e det tråkigt!!
:banana:

Min fjordis är nästan likadan. Tar man en kamera och går ut i hagen och tittar på honom genom linsen så går han. Så det är nästan omöjligt att ta bra kort på honom. Tar nån bilder inne i stallet närheten av honom blir han stressad. Ju flera bilder ju mer stressad blir han. Hade en proffesional fotograf ute för han skulle fota så en konstär skulle göra en tavla. Vi försökte med allt locka med godis och distrahera honom, det slutade med att fotografen fick ta bilderna på ca 30 meters håll. Både bilderna och tavlan blev super.

Filmar man honom med digital videokamera så går det bra.

/Linda

kan det inte vara så att hon inte gillar blixten?
Det är ju inte så skönt att få den mitt i ögonen.
Någon har kanske fotat hon innan på närs håll med blixt eller nåt.
Eller så kanske det är ljudet från blixten eller kameran när man fotar som hon tycker är läskigt?
Vissa kameror låter ju rätt skumt.

Haha och mina hästar är tvärt om, snarare svåra att fota för de ska fram till en och undersöka :crazy: :p

Blixten är extra läskig, den använder jag inte. Hon är ju inte dum, håller man bara upp kameran, den kan vara avslagen så går hon iväg.
Ännu värre är det om någon tar i stallet när hon står inne, då blir hon stressad och försöker gömma sig i hörnet av boxen. Kan ta flera minuter innan hon blir sig själv igen..

Tigertofflan skrev:
Skulle inte försöka så. Nä... vänja långsamt är min filosofi.
Som det framgår av Sandras berättelse har hon redan försökt gå den mjuka vägen, men utan resultat.
Självklart ska man försöka som du beskriver först, men när detta nu inte hjälpt är man tvungen att helt enkelt tvinga hästen till att vänja sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar