Häst som är känslig för pollen

Tiptop

Trådstartare
Jag har en häst som fungerar bra 10 av 12månader om året. Maj och juni blir hon hostig, slemmig och tungandad. Har börjar fundera på om det är pollen som stör henne för i början av juli försvinner allting och det blir som vanligt igen.

Är det någon som har en häst som är pollenallergisk? Hur undersöker man det? Vad finns det för medicin? Ja, hur hanterar ni det?

Min gamla häst misstänkte jag reagerade på pollen vissa vårar då han blev lite lätt hostig och lixom "seg" vid ridning. Visst han var 30+ men just maj och början av juni för att sen bli lika pigg tog jag inte för ålderdom. Men det är vad jag tror; undersökte aldrig då jag bara anpassade motionen den tiden. Men har hört flera hästar reagera om våren.

Det finns flera olika sätt att behandla. Den vi har får hyposensiblisering, funkar väldigt bra. Innan det hade effekt behandlades han med kortison och inhalationer.

En häst jag skötte för några år sen räknade vi ut att var känslig mot pollen, vi tror att det var gräspollen? Hästen vilade i fortsättningen när det var pollen och någon vecka efteråt för att återhämta sig. Travhäst.

Jag tror att @fio har en häst som är allergisk.... Hon skrev för några år sedan att de provat en nässpräy som hjälpte hennes häst, om jag minns rätt.

Jag har en häst som fungerar bra 10 av 12månader om året. Maj och juni blir hon hostig, slemmig och tungandad. Har börjar fundera på om det är pollen som stör henne för i början av juli försvinner allting och det blir som vanligt igen.

Är det någon som har en häst som är pollenallergisk? Hur undersöker man det? Vad finns det för medicin? Ja, hur hanterar ni det?

Jag har haft. Han fick inhalationer med kortison (astmamedicin) och var då symptomfri. Tävla däremot var ju kört.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 242
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 494
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar