Häst som aldrig haft skor?

N

NeonPrinsessa

Jag ville inte lägga in detta i den långa tråden...tyckte inte riktigt att det passade.

Jo det är så här:
Vi har nyligen köpt en häst (jag och min mamma), hästen i fråga är en femårig Haflingervalack imp. Tyskland. Han har just nu väldigt fula fötter och hovslagaren kommer på onsdag denna vecka och ska verka honom. Denna häst har aldrig vart skodd, och det vi funderar över är om man ska fortsätta ha honom barfota eller om man ska sko honom till vintern?
Jag vet inte riktigt, halkar barfotahästar lätt när det är halt?
Berätta lite om era erfarenheter... :idea:

Sv: Häst som aldrig haft skor?

Min erfarenhet är att hästar utan skor halkar mer än hästar som är skodda och broddade vintertid. Däremot halkar den oskodde inte mer än den häst som är skodd, men utan brodd på vintern.

Jag tycker att ni skulle kunna fortsätta ha er häst barfota under den snöfria tiden och sedan - när snön kommer - sko den och brodda.

Sedan beror detta givetvis på hur mycket ni tänker rida/ motionera den och om den verkar vara hovöm.

Vintrarna varierar ju från år till år, och det är olika beroende på var i landet man bor. Denna vintern var ju väldigt mild i södra Sverige fram till februari/mars, då det var riktigt kallt med mycket snö. Och det är inget problem för en barfota-häst.

Det är värre när temeraturen ligger runt nollan hela vintern, när det töar och det blir slask som sedan fryser till is. Då går det inte att rida.

Om hästen inte är ömfotad skulle jag absolut haft den barfota. Jag har själv ett halvblod/fullblod som funkar utmärkt utan skor.

Prova er fram det är väl det bästa svaret man kan ge. Om hästen kommer att klara att gå barfota beror på hur bra kvalite den har på hovarna och hur ni kommer rida (hur mycket och på vad för underlag). Märker ni att hästen blir öm av att bli riden på grusvägar så behöver den förmodligen skos.
Vintertid ger givetvis broddade skor bättre grepp än oskott, medans obroddade skor är mycket halare än barfota. Även där beror det ju på hur mycket ni kommer rida och hur hagarna ser ut om hästen över huvud taget kommer att kunna röra sig oskodd i vinter... Fläkskador som kan uppstå när en häst halkar är otäcka!!
Prova er fram och så får ni se om ni behöver lägga på skor eller ej, och om det behövs redan nu eller först till vintern.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur