Häst slutar jobba i trav & galopp?

H_lena

Trådstartare
Hej alla bukefalister!
Jag har ett problem med hästen jag rider några gånger i veckan.. Det är så att det tar ett tag för henne att bli lösgjord, och jag brukar därför alltid börja med lösgjörande jobb i skritt. Då till själva problemet. Hon ger efter i skritten och när man kommer fram i trav så slutar hon helt enkelt att söka sig neråt. Jag försöker verkligen få henne att ge efter genom att ställa, böja och flytta, men det enda hon gör är att hon drar ner huvudet eller springer med bakbenen långt bakom och huvudet i vädret. Vad är det jag gör för fel? Ska jag liksom börja om från början bara för att jag kommer fram i trav, och sen när hon ger efter i trav, börja om i galoppen? Förstår ni vad jag menar?:) det blev lite rörigt, men jag hoppas verkligen att någon vet vad detta beror på.

Sv: Häst slutar jobba i trav & galopp?

Beter hon sig så när du byter gångart så har du helt enkelt inte hästen lösgjord i skritten. Träna mycket övergångar. Börja med skritt-halt. Se till att hon svarar och stannar för säte och ytter tygel med böjningen kvar utan att du tar i inner tygel. Fortsätt sen med övergångar skritt-trav. Hela tiden måste du checka av så hon lyssnar på dina hjälper och tar stöd på yttertygel.

Är hon till att börja med musklad och kondition för att bära sig i trav och galopp, annars börja där.

Prova att värma upp henne ordentligt innan du kräver arbete och form, dvs inte bara uppvärmning i skritt utan t ex trava och galoppera fram med fokus på framåtbjudningen i stället för formen (ev med långa tyglar om det fungerar på den hästen). Inte länge men några varv åt varje håll (inga volter eller snäva svängar om du har långa tyglar).

Eller värm upp med en runda ute och ta bara ett kort arbetspass på bana eller ett fält mot slutet. Nöj dig med en liten stund som går bra.

Detta fungerar bra på min lite äldre herre som behöver mycket uppvärmning för att kunna jobba bra. Han blir också enormt uttråkad av för mycket skritt i ridhus/på bana och då funkar ingenting...

tack för svar! Jaa, det är antagligen som ni säger, att hon inte är tillräckligt lösgjord, och dessutom inte har tillräckligt med muskler. Tack för tipsen, ska pröva igen idag, och hoppas att det går bättre! :D

Du har tydligen insett att hästen inte är tillräckligt lösgjord. Bra. Men hur ska du FÅ henne lösgjord då? Jag skulle rekommendera små åttvolter, skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar och kanske även öppnor och slutor. Be en vän att stå framför och rid på ett rakt spår med stöd av ett staket eller liknande i t ex ridhus eller paddock, och ställ hästen i nacken och forma runt skänkeln och be kompisen hjälpa dig att se när hon "glider ut" med baken åt fel håll. Longering är bra i viss mängd, med och utan ryttare, i ditt fall skulle jag rekommendera MED ryttare. Kanske ska du kolla när någon annan rider och se hur det ser ut ifrån marken? Ibland ser man saker som man inte känner när man rider, när man står på marken.
Jobba med många ledande tygeltag och eftergifter, stark innerskänkel och kom ihåg att byta varv efter ca fem minuter så att hästen inte fastnar i en sida. Så fort hästen går bra i ena varvet i trav så ger du dig i det varvet för den dagen, och låter henne pusta på lång tygel en stund, innan du påbörjar andra varvet och jobbar i det tills det går bra i skritt och trav även där, sedan låter du henne galoppera av sig i fri form och skrittar henne avsutten som belöning ihop med många klappar, och nästa gång så upprepar du samma arbete. Lägg också in tempoväxlingar så att hästen inte tappar fokus, utan hela tiden är "standby" och uppmärksam. Många halvhalter!

En övning som varit effektiv på många hästar jag ridit är:

Tänk dig att volten har fyra punkter som du ska vända henne runt , böj inåt, ställ nacken, gör en skänkelvikning, rakrikta och skritta rakt fram till nästa "vändpunkt" där du upprepar samma sak. glöm inte halvhalt innan och efter varje vändning, och klappa och beröm hästen när du märker en skillnad. använd ledande tygeltag och efter två varv med volt-skänkelvikningar, byt varv och upprepa åt andra hållet. Gör övningen först i skritt, och sen i trav i den mån det går.
När du har fått hästen att gå i form i trav så kommer det att gå lättare i galopp med, jobba på en 20 metersvolt och sitt tungt, luta bakåt och pressa ner tyngdpunkten. Led med innerhanden mer eller mindre hela tiden, SE VÄGEN framför dig och glöm inte att hålla emot med ytterskänkeln så inte hästen "rinner ut" samtidigt som innerskänkeln är drivande.
Låt det ta tid. Först och främst ska konditionen ökas, sen kan du börja med dessa övningar, och då inte mer än ca 10 minuter i trav sen lika lång tid för skritt, när du känner att hästen inte är trött av övningen så kan du lägga in galoppövningen i ca fem minuter, och fortsätta öka på lite i taget allt eftersom konditionen ökar.
Lycka till.
Jessica

oj! tack så jättemkt för svaret!:laugh: red henne för några dagar sedan, och då kände jag att hon var påväg ner i slutet, men jag kunde tyvärr inte jobba så mkt i trav och galopp pga att underlaget i paddocken var stenhårt. Jag ska pröva dina övningar nästa gång jag rider, och återigen tack så mycket!:)

Du kan prova övergångar oxå, i alla gångarter (halt oxå). jag gör alltid det när jag värmer upp. min häst var precis likadan som din (låter det) i början, men nu rider vi dressyr på svår nivå :)

Brukar jämt trava igång dom iaf innan jag kräver så mkt, så de kmr igång i kroppen. Du skriver att det tar ett tag för henne att bli lösgjord, och så kan det ju vara för vissa hästar och jag tkr inte man ska stressa fram det, men antar att det skulle gå fortare om du rider i alla gångarter först. Men är väldigt olika på olika hästar vad de behöver och hur lång tid det tar för dem att bli uppvärmda...
Tror problemet ligger i att hästen inte är tillräckligt uppvärmd och då känner sig stel när man börjar trava, lr så orkar hästen helt enkelt inte bära sig i trav och galopp...

jaa, jag tror oxå att man behöver rida i alla gångarter, som du säger, innan man börjar kräva för mkt. Problemet är att underlaget i paddocken i stallet blir så hårt på vintern att jag helst inte galopperar och travar för mkt.. Men jättetack för alla tipsen, ska komma ihåg dem! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama