Jag fattar inte ens hur man kan låta bli. Det är så självklart att hjälpa sina medmänniskor. För någon vecka sedan kom jag efter en som hade åkt av vägen. Han hade satt ut varningstriangel men jag vet att man kan vara så chockad att man ändå behöver hjälp. Adrenalinpåslaget kan ju göra att man handlar automatiskt men ändå är skadad. Han såg så förvånad ut när jag stannade och frågade om han var okej och om han behövde hjälp. Nu behövde han inte det enligt honom men det hindrade inte att jag synade honom ordentligt innan jag vågade åka vidare. Han pratade i telefon med någon så då kändes det ändå okej att åka och att hjälp var påväg. Jag vet ju hur min dotter har reagerat vid svåra migränanfall (synbortfall, domningar i kroppen och svårigheter att prata). Folk har frågat om hon behöver hjälp, hon har nekat för att sekunden senare svimma.
Just de där som bara är nyfikna är helt vidriga. Minns en gång för 20+ år sedan när en man fick epilepsianfall precis när han skulle sätta barnet i bilstolen (tur att han inte hann åka!) Han hamnade så dumt mellan bil och trottoarkant i snömodden och det var omöjligt för mig att få upp honom därifrån. Jag fick upp hans huvud i mitt knä och vrålade på förbigående att jag behövde hjälp och att någon skulle ringa ambulans. Då kommer en idiot till besserwisser och menar att man inte behöver ambulans för epilepsianfall och att ingen skulle ringa
Nej men det behövs ju inte när blodet rinner från bakhuvudet efter islaget i trottoarkanten
En yngre kille, 13-14 år tog hand om det skräckslagna lilla barnet. Jag hade velat ge honom ett fång rosor för hans insats
Han hade nog småsyskon för han hade stenkoll på hur man tröstar en liten och gjorde det så naturligt. Massor av folk stod bara och glodde och ingen hjälpte till att få upp honom utan han låg halvvägs under bilen när ambulansen äntligen kom. Varför gör man så
När ambulansen hade åkt kommenterade någon att min jacka och mina byxor var smutsiga och förstörda. Ett lågt pris sa jag och hen svarade att det hade hen aldrig utsatt sig för. Det gjorde mig mer kall än de som bara stod och glodde.