Häst skrämd av bilist

Sv: Häst skrämd av bilist

Tur att hon inte var ensam i alla fall. Fyfan för bilisten som bara körde iväg! :mad:

Hoppas hon inte är allvarligt skadad :(

fy så tråkigt.

Jag har varit med om något liknande. En bilist tutade när han körde förbi mig och ett till ridekipage. Sen stannade han och kom ut och skällde på oss, och han skulle göra samma sak igen :eek:

Fy för konstigt folk som vill folk illa!

Jag fattar inte ens varför vissa får körkort, för de få vettiga människor som finns så vet de att häst+ ryttare klassas som ekipage och får vara på vägar som häst och ryttare får vara på. Suck!

Håller med. Sen kan man ju undra varför körkortsutbildningen inte innefattas av mer hästvett i trafiken. Många bilister förstår faktiskt inte vad de kan ställa till med genom att tuta/köra alltför nära eller för fort förbi ett ekipage med häst och ryttare.

Jag går på körskola nu, och ska snart ta körkort. På en teorilektion så skulle vi ge exempel på eventuellt oberäknerliga saker på vägen, och som få tänker på. Hästar säger jag, givetvis eftersom jag vet hur få som har koll på hur man lättast och säkrast kör förbi en häst. Då häver en kille i min grupp ur sig: -"Vad ska ni rida på vägen för då?!"

Då kom min underbara trafiklärare med lite olycksstatestik, rent procentuellt så orsakar mopedister mer än tredubblat så många skador som rid/kör ekipage med häst gör... Rätt intressant...

*KL*
Fattar inte heller att bilister inte kan läsa av när man signalerar att de ska sakta ner. Gick med min åring på smal väg, där man preciiis kan mötas två bilar, och visade klart och tydligt att jag ville att mötande bilist skulle sakta ner. Men han trängde sig förbi i säkert 50... Vi var två hästar på vägen dessutom. Som tur är så är fölis kanon i huvudet och blev inte jätterädd... Detta är ändå på landet liksom... Tycker folk kan tänka lite... :(

Jag går på körskola nu, och ska snart ta körkort. På en teorilektion så skulle vi ge exempel på eventuellt oberäknerliga saker på vägen, och som få tänker på. Hästar säger jag, givetvis eftersom jag vet hur få som har koll på hur man lättast och säkrast kör förbi en häst. Då häver en kille i min grupp ur sig: -"Vad ska ni rida på vägen för då?!"

Då kom min underbara trafiklärare med lite olycksstatestik, rent procentuellt så orsakar mopedister mer än tredubblat så många skador som rid/kör ekipage med häst gör... Rätt intressant...

Du skulle svarat att alla har rätt att nyttja vägar, likaså hästekipage.

Har stött på såna idioter ibland tyvärr. :(
Som tur är har mina hästar inte brytt sig så mycket. Men en bil som gasar upp som en idiot och sen HÄNGER sig på tutan hela tiden de passerar kan faktiskt få de flesta hästar att balla ur. Trafiksäkra eller ej. Och då givetvis så nära det bara går, trots att det har varit på vanlig, bred asfaltsväg och det inte varit andra bilar på vägen.

Det är väldigt obehagligt. Bara i förrgår var jag ute och red med min lilla dotter. Hon red gammeltant som ju inte bryr sig, man måste rida en liten bit på vägen och då kommer det en bil riktigt snabbt. Jag tycker det är otäckt när barnet är med, även om jag vet att tant inte brukar reagera. Så jag vinkade ut med armen att de skulle sakta ner, det är dessutom en skarp kurva en liten bit bakom oss, så man måste ändå sakta ner rejält. Men tror ni de skulle sakta ner? Nej då. och dessutom fick vi ett vackert finger visat för oss också. Då blir man lite less. Fast ibland straffar synden sig själv :D och de fick en rejäl sladd i kurvan. Tyckte INTE synd om dem ett enda dugg.

Men de flesta sköter sig faktiskt och tar hänsyn. Och jag får säga att i min erfarenhet är inte de unga killarna värst (som man lätt inbillar sig) utan medelålders män som äger vägen och inte tar hänsyn till något.

Som tur är har mina hästar inte brytt sig så mycket. Men en bil som gasar upp som en idiot och sen HÄNGER sig på tutan hela tiden de passerar kan faktiskt få de flesta hästar att balla ur. Trafiksäkra eller ej. Och då givetvis så nära det bara går, trots att det har varit på vanlig, bred asfaltsväg och det inte varit andra bilar på vägen.

Har råkat ut för detta sittande på min då 2,5 åriga häst, med min orutinerade dåvarande sambo som ledde...
Bilägaren hade blivit förbannad när hon touchade däcket på hans bil, som stod parkerad så att den delvis täckte vår ridväg, så att det blev trångt att ta sig förbi, och hästen sprätte till när hon gick förbi, och touchade då hans däck inget annat. Men eftersom han hade sett detta så var det tydligen tillräckligt för att han helt skulle tappa konceptet och hoppa in i bilen och köra efter oss på ridvägen med rusande av motor och tutande:eek::eek::eek:

Gissa om jag var stolt över både häst och dåvarande sambo som båda två höll på att krypa ur skinnet av nervositet, men höll nerverna i styr:D:D:D

Men ilsken på "gubben" i bilen som helt klart var en total idiot!!!!!

/Camilla

Senast ändrad:

Mitt råd är att ta bilnumret och gör en anmälan, detta är hot. Händer det något är bilföraren ansvarig. Om inte ryttaren betett sig dumdristigt.
Bilisterna förstår inte sitt ansvar i detta.

Som ryttare har du rärr att rida ute efter vägarna. bilisterna har skyldighet att ta hänsyn.

man blir verkligen arg när detta händer och tuvär händer det alldeles för ofta :(

som när jag var ute och red en kväll så mötte vi en plogbil med sirener som dom brukar ha, vi hade jätte många reflexer på oss och ställde oss på sidan synligt för chauffören men inte tusan kunde han visa hänsyn, han körde på utan att sakta ner och körde ganska fort, vi stod precis intill en avfart till E4:an som vi va tvungen att gå ut liten bit på men tur att vi ha trafiksäkra hästar som inte reagerade annars hade de inte blivit kul.

men sen finns det även bra personer, som idag när jag och en kompis va ute och red, det kom en buss på en ganska smal landväg där det inte fanns några avfarter och busschauffören stannade bussen och stängde av den för att inte skrämma hästarna, vi ha hyffsat trafiksäkra hästar så han hade inte behövt stänga av men ändå snällt, han började prata med oss när vi red förbi och vi tackade för att han visade hänsyn och han svarade att han haft hästar och vet hur dom kan reagera och att man aldrig har för bråttom för att visa tillräcklig försiktighet för att hästarna ska bli rädda :)

tänk om alla kunde tänka så och visa hänsyn :)

Hoppas dom hann se reg.nr på bilen o anmäler föraren :mad: Man slutar aldrig förundras över vilka :devil: det finns i trafiken.... :confused:

Det står ju inte vad som hänt. Föraren kankse bara körde förbi utan att tro att den skrämmt hästen. Inte brukar jag när jag kör förbi hästar kolla i backspegeln i fall jag skrämmde hästen om den verkar lugn när jag körde förbi. Det kan till och med vara någon som skrammla i bilen efter den kört förbi och hästen blev rädd.
Det står ju inte hur det gått till bara att hästen blev rädd för bilen. Behöver inte betyda att personen i fråga flydde utan kankse va helt ovetande om att hästen blev rädd och att ryttaren trilla av. Och om den här personen läser det här i tidningen i dag så kankse den inte alls vet att det är den. JAg kör nästan förbi hästar varje dag.
Kan hända alla.

MAn ska inte dömma utan att veta fakta vad som hänt..

Inte brukar jag när jag kör förbi hästar kolla i backspegeln i fall jag skrämmde hästen om den verkar lugn när jag körde förbi.

Varför tar man inte för vana att alltid kasta en snabb blick i backspegeln efter en sådan omkörning? :confused: Det går på en halv sekund och man behöver inte anstränga sig särskilt mycket. Om hästen då ändå blivit rädd (det är ju trots allt djur vi snackar om) och ryttaren råkar illa ut så har man ju faktiskt möjlighet att hjälpa till. Eller tycker du att det är bättre med en avslängd ryttare på vägen för att du inte orkade lyfta huvudet och kolla en sista gång i backspegeln? :crazy:

Begär du det av icke hästmänniskor också?

Det är lätt att glömma på sådana här forum att en väldigt stor del av förarna i trafiken inte har någon som helst aning om hur hästar beter sig och kan reagera.

(Och ja, vägarna är fulla av puckon).

Absolut, jag tycker att det är allas ansvar att göra sitt bästa för att minimera riskerna i trafiken. En sista koll i backspegeln är väl ingen big deal? Jag kollar alltid själv när jag kör förbi cyklister/gående/häst och ryttare med mera.

Jag tycker att debatten i detta blir väldigt snedvriden många gånger för var finns ryttarens ansvar???
Jag har en helt färsk historia som inte är utagerad än.
Dottern och svärsonen är ute och kör. Det är mörkt, snö och is på vägen, landsväg 70 km/h. Ca 100m framför dem ser de reflexer som rör sin konstigt på vägen och i mörkret ser dottern ryttaren falla av och hästen kommer rusande mot bilen. De tvärstannar och står stilla, hästen upptäcker bilen men i det hala väglaget kan den inte bromsa utan far snett över motorhuven och ner på andra sidan. Bilen får plåtskador och hästen klarar sig med små sår.
MEN sedan kommer hästägaren och gapar om hur föraren beter sig och att det är dennes fel???
Då visar det sig att ryttaren är 12 år, har haft hästen på foder 2 veckor!:eek:

Hur kan man rida ut under dessa omständigheter som rådde och sedan skylla på en bilist som stannar bilen 100 m innan hästen?
Många kör som idioter det håller jag med, men många ryttare har heller inte på vägarna att göra.
Vid ett annat tillfälle höll jag på att få hjärtat i halsgropen när jag var ute och körde. Det var så dimmigt att man inte såg längre än motorhuven. Jag körde på 70-väg i ca 20 km/h för det gick inte att se någon. Men vad uppenbarade sig plötsligt vid sidan om bilen om inte en häst med ryttare!!! Hon var ute på vägen i denna dimma. Vad i h:devil:e gör man ute på häst i detta väder. Jag vet vem det var och var hon hade hästen. Hon var på väg ut, inte hem, alltså blev hon inte överraskad av dimman.
Ytterligare tillfälle: mörkt, kväll, landsväg 70km/h. I ljuset av en mötande bil ser jag siluetten av häst och ryttare på min sida. Jag saktar in och kryper förbi. Då kan jag se att ryttaren sitter med tyglarna i en hand och i andra handen håller hon ner en mobiltelefon som är igång så det lyser lite svagt från displayn! Detta är allt hon har på sig av ljus och reflexer!!! Samma sak här, det hade varit mörkt ett bra tag. vad tänker dessa ryttare på? Är de inte rädda om livhanken? Eller är man så itutad att "det alltid är förarens fel" att man inte bryr sig. Jag fattare det inte...

Jo det är väl klart att ryttare också gör märkliga val, men det är en försvinnande liten del jämfört med de bilister som far fram som galningar utan något som helst ansvarstänkande. Alla som någonsin ridit i trafiken kan vittna om hur vissa verkar tycka att det är ett nöje att gasa eller tuta när de ser hästar.
Har en egen liten anekdot om en ung man som dagligen gasande och tutande körde förbi mig och min kompis när vi var ute och red. En dag när han sin vana trogen skulle skämta till det fick han tvärnita för ett par höns på rymmen. Kompisens häst som var ett långbent halvblod såg sin chans till hämd, en välriktad spark var allt som behövdes för att den vindrutan skulle bli splitter. Jippie !
Tur att hästen inte skadade sig, men killen var rätt spak och höll bra avstånd framöver.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid halv sju-tiden på torsdagsmorgonen fick polisen i Skåne larm om en trafikolycka, där en bilist kört på en häst. Det visade sig att...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinnlig ryttare fick på lördagseftermiddagen föras till Växjö lasarett efter en incident i närheten av Torparängen vid Södra...
Svar
0
· Visningar
112
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
513
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama