Sv: Häst skrämd av bilist
Jag tycker att debatten i detta blir väldigt snedvriden många gånger för var finns ryttarens ansvar???
Jag har en helt färsk historia som inte är utagerad än.
Dottern och svärsonen är ute och kör.
Det är mörkt, snö och is på vägen, landsväg 70 km/h. Ca 100m framför dem ser de reflexer som rör sin konstigt på vägen och i mörkret ser dottern ryttaren falla av och hästen kommer rusande mot bilen. De tvärstannar och står stilla, hästen upptäcker bilen men i det hala väglaget kan den inte bromsa utan far snett över motorhuven och ner på andra sidan. Bilen får plåtskador och hästen klarar sig med små sår.
MEN sedan kommer hästägaren och gapar om hur föraren beter sig och att det är dennes fel???
Då visar det sig att ryttaren är 12 år, har haft hästen på foder 2 veckor!
Hur kan man rida ut under dessa omständigheter som rådde och sedan skylla på en bilist som stannar bilen 100 m innan hästen?
Många kör som idioter det håller jag med, men många ryttare har heller inte på vägarna att göra.
Vid ett annat tillfälle höll jag på att få hjärtat i halsgropen när jag var ute och körde. Det var så dimmigt att man inte såg längre än motorhuven. Jag körde på 70-väg i ca 20 km/h för det gick inte att se någon. Men vad uppenbarade sig plötsligt vid sidan om bilen om inte en häst med ryttare!!! Hon var ute på vägen i denna dimma. Vad i h
e gör man ute på häst i detta väder. Jag vet vem det var och var hon hade hästen. Hon var på väg ut, inte hem, alltså blev hon inte överraskad av dimman.
Ytterligare tillfälle: mörkt, kväll, landsväg 70km/h. I ljuset av en mötande bil ser jag siluetten av häst och ryttare på min sida. Jag saktar in och kryper förbi. Då kan jag se att ryttaren sitter med tyglarna i en hand och i andra handen håller hon ner en mobiltelefon som är igång så det lyser lite svagt från displayn! Detta är allt hon har på sig av ljus och reflexer!!! Samma sak här, det hade varit mörkt ett bra tag. vad tänker dessa ryttare på? Är de inte rädda om livhanken? Eller är man så itutad att "det alltid är förarens fel" att man inte bryr sig. Jag fattare det inte...