Häst ramlade på is

Det var min granne som ryckte ut på det där (han är brandman). Jag hoppas hästen mår bra för här är det svallis överallt där det varit det minsta packat (min gårdsplan tex :meh:).

Broddar hjälper på is. Är det snö och is blir det i regel styltor och då når inte broddarna ner till marken vilket innebär att hästen halkar. Är det snö funkar det bäst med broddar i kombination med snösulor. Är det bara snö och ingen is funkar barfota alldeles utmärkt. Detta är i alla fall min erfarenhet. :)

Då har vi olika erfarenhet.

Jag har aldrig varken hört eller läst om någon häst som har halkat omkull så att brandkåren har fått komma om hästen har varit tillräckligt broddad. Du menar att det är vanligt eller? Om du har den erfarenheten så undrar jag både hur många brodd hästen/hästarna har haft i varje sko och vilken typ av brodd hästen/hästarna har haft. Självskrivet att hästen då också har snösulor som fungerar om det är snö för utan snösulor som fungerar så blir broddarna värdelösa om det är snö.

Jag har aldrig varken hört eller läst om någon häst som har halkat omkull så att brandkåren har fått komma om hästen har varit tillräckligt broddad. Du menar att det är vanligt eller? Om du har den erfarenheten så undrar jag både hur många brodd hästen/hästarna har haft i varje sko och vilken typ av brodd hästen/hästarna har haft. Självskrivet att hästen då också har snösulor som fungerar om det är snö för utan snösulor som fungerar så blir broddarna värdelösa om det är snö.

Suck, jag har aldrig påstått att "hästen-har-halkat-så-brandkåren-måste-komma-och-hjälpa-till". Däremot har jag påstått att hästar kan halka även med broddar.

Har aldrig varit med om det trots att jag tränat snabbjobb på is och rider själv i alla gångarter på is.
Och jag har sett flera(iaf ett par) hästar gå omkull trots att de har isbrodd(på tävling) samt vanlig brodd(i hagen). Klart att inte brodd fixar allt, men det är självklart oändligt mycket bättre än skor utan brodd.

Har aldrig varit med om det trots att jag tränat snabbjobb på is och rider själv i alla gångarter på is.

Om det bara är is fungerar ju brodden som det är tänkt (häst halkar inte). Är kombinationen snö+is kan det genast bli knepigare om snön packar ihop sig till styltor, då biter inte brodden särskilt bra på isen. Packad snö i skorna kan dessutom bli ännu halkigare än blanka järnskor på isen.
Broddar kombinerat med snösulor borde vara absolut säkraste kombinationen vintertid (snö + is)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten larmades till Backebo utanför Älmsta på juldagskvällen. Orsaken var en häst som ramlat på isen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästen som gick omkull på isen i en hage fick avlivas senare under söndagen. ... Källa / Läs mer...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst med vagn har skapat problem på E 4. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
413
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten ryckte på tisdagen ut till en häst som gått ned sig i en gödselbrunn i Björka by i Avesta kommun. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
553
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?