Häst på boxvila, vad för foder?

S

SuchAFanpire

Hej!
Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt ytligt, vissa värre sår och vissa lite lättare. Han haltar inte alls, har bara ont vid beröring och så. Jag tvättar såren osv var dag, och har bandagerar höger fram och vänster bak, för där var det värst( nere vid kotan på båda benen) Egentligen hade det kanske inte behövt bandagerats, men jag vill verkligeni inte låta han gå med öppet när det sitter så långt ner på benet med risken för att massa smuts ska komma in osv. Eftersom jag inte vill riskera att hans sår blir värre eller att han ska bli halt eller annat så har jag ha inne på box nu i några dagar tills såren börjat dra ihop sig.

Min funderingar är då hur jag ska göra med fodret. Han är liten storhäst, American paint, 6 år gammal, inte jätte igång, för han är ganska omusklad efter att ha varit hos fodervärd i ett par månader som inte gjorde något med honom.
Tills nu när jag ställt in honom har han fått mycket hö, cirka en bal om dagen, kanske 12 kg. Plus att han gått ute och betat, inte jättemycket bete men lite lagom. Han är väldigt allergisk mot allt möjligt, så det hans mage just nu pallar med är:
Hippo bas cool, vilket jag gett honom 5 dl morgon och kväll, han har även fått kornkross, 3 dl morgon och kväll, linfrökaka 2 dl morgon och kväll( har gett honom 2 dl som egentligen är lite för mycket för att jag skulle få lite ordning på hans mage, det hjälpte, men nu har jag dragit ner det till en halv dl per mål, och det ska fortsätta så även efter boxvilan)
Han får även ungefär 1,5 kg morötter i var mål.
Annars brukade han få typ 3 kg hippo bas cool hos förra ägaren. Jag tycker det är väldigt tråkigt att bara ge så, och han är inte så förtjust i det, därför jag har mixtrat lite såhär.

Nu får han iaf typ en halv bal hö om dagen, lite mer. Massor av halm hela tiden vilket han äter massor av (räknas inte som foder, jag vet)
1dl kornkross och 1dl hippobas, ½dl linfrökaka och kanske 5 morötter. Allt upblött tillsammans.
Samt att han får beta kanske en halvtimme om dagen.

Väääldigt långt och inte så välskrivet inlägg, men jag undrar bara. Ska jag göra annorlunda med fodret när han står på boxvila? Har aldrig haft en häst på boxvila innan och är lite osäker, han har dessutom haft kolik en gång förut..

Sv: Häst på boxvila, vad för foder?

väldigt tacksam för svar! :)

Kraftfodermängden är inte mer än krubbskrammel så det är ok.
Ang. grovfoder så för säkerhets skull räkna så att han får minst 2 kg TS/100 kg.
Blir han lätt tjock? Annars hade jag fortsatt med samma hömängd som tidigare.
Halm innehåller i genomsnitt 5 MJ energi/kg men däremot inget protein, så det är inte försummbart. Har du ett hö med hög kvot kan du späda ut med halm annars är bara hö bättre.

Kraftfodermängden är inte mer än krubbskrammel så det är ok.
Ang. grovfoder så för säkerhets skull räkna så att han får minst 2 kg TS/100 kg.
Blir han lätt tjock? Annars hade jag fortsatt med samma hömängd som tidigare.
Halm innehåller i genomsnitt 5 MJ energi/kg men däremot inget protein, så det är inte försummbart. Har du ett hö med hög kvot kan du späda ut med halm annars är bara hö bättre.

Höet har väldigt högt kvot så det är lite därför jag funderar.. Men då fortsätter jag så som jag gjort nu, och fortsätter som vanligt med höet.
Tack!

Plocka gräs! Det brukar vara uppskattat och sedan blir det inte så stor omställning för magen när det är dax att gå ut igen.

Har man ett ställe med högt gräs går det bra att använda en häcksax då tar det inte många minuter att få ihop en ikeapåse.

Ta ut en veterinär som får kolla igenom hästen. Boxvila är väldigt skadligt för hästar och något man försöker undvika in i det längsta. Den borde väl kunna ledas även om den har några sår?? Bort med kraftfoder och morötter också, ge den lusern istället om den behöver mer protein.

håller med kraftfodret ska bort hö eller gräs e ju bra om du tänker sätta ut han på bete sen.. och ut och gå med han och ha koll så att han dricker ordentligt så du helt plötsligt inte står med en kolik häst..

Står han bara inne och glor så finns det ingen andleding med kraft foder kan göra att han får ont i magen istället visst kan du ge han en morot eller två, gräs lär jhan ju inte heller tacka nej till..
Kan ju beta han 3-4 gånger per dag..

Hade box vila på våra 1 åring i början av sommaren då gick vi en sväng och betade med henne morgon , middag , kväll typ och så hade hon några kilo hö i boxen så hon hade nått att peta med.
Stängde även av vatten koppen och gav henne vatten i hink för att se hur mycket hon drack ..
Det e ju endå sommar så de behöver dricka mycket trots att de står inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka