Häst över frambommen - hur har ni gjort?

Sv: Häst över frambommen - hur har ni gjort?

Jag kan bara hålla med ang panikbommarna på tex kylinge, bättre finns inte!!!!

Råkade ut för att få total panik på häst i transporten, hästen sjönk ihop och la sig ner och på en sek var jag ute ur bilen och hade lossat bommen så hon inte skulle få in huvudet under bommen och slå sig /fastna där *ryser*.

Bara tanken att jag skulle vara tvungen att skruva eller mecka ut någonting för att få bort bommen får mig att rysa.
Innan detta hände mig så tyckte jag bara att det var praktiskt, nu är dom en guda gåva ;)

Var med en gång då en häst gick över bommen. När jag kom in i släpet så hängde hästen i grimskaftet, upp och ner framför bommen med huvudet ovanför golvet.. jag fick en knäpp och visste inte vad jag skulle göra, mer än att knäppa loss grimman med panikhaken. Sen öppnade jag baklemmen. En halv minut senare kom hästen lugnt gående ut ur transporten - oskadd! Ett miniskärsår på benet av fönsterglaset som blivit utsparkat bara. Undrar fortfarande hur det gick till, hade ingen chans försöka få bort bommen, då hade vi fått hästen över oss. Fortfarande lättad och tacksam över att det gick bra!

Star Trailer/ Thule har panikbommar som man löser ut enkelt från utsidan.

Jag skulle aldrig köpa en transport utan panikbommar som går enkelt att lösa ut utifrån.

Har de ändrat typ av panikutlösande bommar på BOJ släparna på de nyaste modellerna då - för jag har då ALDRIG misslyckats med att rycka sprinten! Det är ju bara att rycka loss den:confused: Min släp är en 2010 tror jag och sprinten är en liten fjädrande metall sprint med tillhörande vajer.

Jag har lossat den utan problem både vinter och sommartid, med stora och små hästar på bommen.

Jadu jag vet inte? Har inte så stor koll på Boj faktiskt.
Men jag förväntade mig att deras panikbommar skulle fungera i skarpt läge på ett nytt släp.
Hästen som gick över var en liten stor häst på knappa 500kg och det var totalt omöjligt att få bort bommen med hästen på.
Utan häst fungerade det sådär men den trillade inte ned av sig själv som den gör på mitt Kylinge.
Var in med släpet till försäljaren som sa att det inte var ngt fel utan att konstruktionen var sån :eek: :crazy:
Å vi drog i sprinten så mkt det gick och ändå trillade inte bommen ned....

Nu är mitt släp gammalt, men valet av Kylinge gjordes för säkerheten med bomutlösningen samt stolpen i mitten, högre mellanvägg för bättre stadga på hela konstruktionen.

Har ännu inte behövt använda den, men säkerhetsbältet eller krockkudden har ej heller än behövts....Det finns där... utifall.

Tänkte byta upp mig till ett större Ume, men gillar inte Al. bommarna där.

Nu är mitt släp gammalt, men valet av Kylinge gjordes för säkerheten med bomutlösningen samt stolpen i mitten, högre mellanvägg för bättre stadga på hela konstruktionen.

Har ännu inte behövt använda den, men säkerhetsbältet eller krockkudden har ej heller än behövts....Det finns där... utifall.

Tänkte byta upp mig till ett större Ume, men gillar inte Al. bommarna där.

Byta upp? Byta tilll ett Ume är ju ett svindyrt nerköp!

Hur menar du?

Det är ju av en anledning som allt travfolk har Ume. hästarna åker tystare. Som att åka nyare bil.

Om inte bommen trillade ner när ni drog sprinten så måste bommen ha varit fel isatt antingen av er eller från fabriken - på alla mina 3 BOJ släp ( de senaste 10 åren ca ) så har de ALLTID fungerat när sprinten har dragits bort. Inte ens när "bomhopparen" var ett litet lätt russ så fastnade bommen utan den rasade direkt ner.

Jag skulle faktiskt gissa på handhavandefel från er sida eller som sagt att bommen från början inte var korrekt ditsatt. Tvivlar på att säljaren/fabrikören skulle nöja sig med att ge er beskedet att det skulle vara i sin ordning att panikutlösaren inte fungerar på ett nytt släp.

Våra har fungerat oklanderligt i skarpt läge, detta släp har varit med om en hel del (en häst som gått genom taket bl a). Oavsett om det hänger snömodd, är minusgrader - vår panikutlösning på Bojen fungerar klockrent. Och det är dessutom lätt att hantera vid service som byte av bommar etc.

Men det räcker ju inte att dra ut sprinten - du måste ju vrida handtaget också.

Ja, det kanske man måste förtydliga; man DRAR SPRINTEN och viker ut "handtaget". Fast själv tycker jag att det är ganska självklart. Det är inget krångligt eller tidsödande utan; dra sprint, vik ut = ett par sekunder.

KL

Tack för era svar och häst-över-bommen-historier!

Jag hittade utlösningsmekanismen på vårt Henra och som provisoriskt 'snurra runt öglan'-verktyg så la jag en avbruten trampstolp i bilen - tyvärr glömde jag berätta för min fru varför trampstolpsspetsen låg där... Hon tyckte det var lite onödigt att köra omkring med ett kastvapen i bilen och lyfte sålunda ut det strax innan avfärd, vilket uppdagades först när vi kommit halvvägs när jag belåtet berättat att jag tack vare er här har förberett mig för en över-bommen-incident.

Nåja, unghästen rörde inte en fena i släpet den här gången heller, trots att vi pga vägomläggning och därtill olycka på E6:an fick köra genom hela Halmstad C med miljoner rondeller och trafikljus och liv och rörelse utanför transporten.

Och vi ska leta upp en bättre snurra runt-pinne till nästa gång vi ska ut och åka.

Hur är det med gamla Ifor? Minns jag rätt om man möjligen skulle kunna lossa bultar utifrån, om man har rätt verktyg med sig?

Delvis KL

En annan sak. Hur sitter era reservdäck fast? För att få loss min måste jag ha en skiftnyckel- hylsa går ej.

Sen bör man kolla så det är luft i det:D

Borde köpa en sdn där gul kloss som man kör upp det hela däcket på.

Hur menar du?

Det är ju av en anledning som allt travfolk har Ume. hästarna åker tystare. Som att åka nyare bil.

Om jag kan hålla med om att de skulle åka tystare i just Ume kan jag inte riktigt hålla med om, de åker lika tyst i andra släp.
Jag har haft Ume släp efter bilen och då ett B60, det gnisslade och levde rövare, först trodde jag det var bilen det var fel på, men efter att ställt av släpet så vart det tyst.

Men Al- våffelsandwich tekniken gör ju att du får en ljudisolering I släpet.

Jag har aldrig hört att det låter OM ett Umesläp:confused:
Har du åkt i det?

Men Al- våffelsandwich tekniken gör ju att du får en ljudisolering I släpet.

Jag har aldrig hört att det låter OM ett Umesläp:confused:
Har du åkt i det?

Ja jag har åkt i det och andra släp för att jämföra.
Åkte i ett THULE Premium för att jämföra med UME och det var skillnad det.

Nu menar jag bullret från övrig trafik- läs långtradare.

Det vart ungefär likt men det jag menade var det övriga ljudet som en vagn skapar.
Vi missföstod varandra helt enkelt.

På gamla Ifor får man väl använda en sån där insexnyckel tror jag? Dom nya har öglor.

Om inte bommen trillade ner när ni drog sprinten så måste bommen ha varit fel isatt antingen av er eller från fabriken - på alla mina 3 BOJ släp ( de senaste 10 åren ca ) så har de ALLTID fungerat när sprinten har dragits bort. Inte ens när "bomhopparen" var ett litet lätt russ så fastnade bommen utan den rasade direkt ner.

Jag skulle faktiskt gissa på handhavandefel från er sida eller som sagt att bommen från början inte var korrekt ditsatt. Tvivlar på att säljaren/fabrikören skulle nöja sig med att ge er beskedet att det skulle vara i sin ordning att panikutlösaren inte fungerar på ett nytt släp.

Nej bommen var inte fel ditsatt och inte heller handhavande fel.
Men när hästen var över så trycktes bommen framåt och fastnade vilket gjorde att den inte lossnade ordentligt trots att vi gjort enligt konstens alla regler och ÅF sa att ja tyvärr blir de så när bommen trycks framåt av hästen = pissig konstruktion.
För det är ju självklart att bommen trycks framåt om hästen är över den.

Liknande trådar

Utrustning Efter onsdagens upplevelse med transportering av unghästen (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930955) så står vi med...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: mul
·
Hästmänniskan Funderar på att köpa loss min hästtransport som jag nu har på långtidshyrning. Transporten kostade från början 50.000:- men har betalat...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen... 2
Svar
23
· Visningar
4 399
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Shettistråden del II