Häst och ryttare på väldigt olika nivå- vilken tävlingsklass?

Gwaeron

Trådstartare
Jag rider numera en äldre valack som är utbildad till och med Grand prix och tävlad till Int.1. Jag har ridit Ett godkänt lättCprogram på klubbnivå :angel: Nu föreslog ägaren att vi skulle rida nån liten tävling i vår på skoj och då började jag fundera.

Teoretiskt sett i det här fallet, vilken klass ska vi välja?

Jag är absolut inte på lättA nivå men jag kan lova att när han ser dressyrstaket, då blir det åtminstone msv-form varesig jag vill eller inte:p I både lättC och lättB finns ju då stor risk för nedslag på det. Hur skulle ni göra? (blir det aktuellt kommer jag naturligtvis fråga både ägare och min tränare om saken men jag blev nyfiken och orkar inte vänta;))

Senast ändrad:
Sv: Häst och ryttare på väldigt olika nivå- vilken tävlingsklass?

Eftersom tävlingen är först till våren så hade jag iallafall gett mig ut i LA-klass.. Du har ju vintern på dig att träna ;)

Jag utgår från att man måste välja program utifrån var man själv befinner sig. Om du inte är van vid LA rörelser är det ganska rejält orelevant att hästen tekniskt sett kan dem - du måste ju kunna rida oavsett.
Ta ett program där du själv känner att du behärskar övningarna och därmed kan rida ett beslutsamt och självsäkert program. Om du inte är tävlings rutinerad är det nog att hålla reda på, utan att du DESSUTOM ska vara spänd över att du valt en nivå på program du knappt känner att du behärskar utan att det är en större "grej" du ska utföra. Det är väl extra viktigt med en gammal slipad räv, som kräver en viss pondus från sin ryttare, vilket du ju berättat och visat tidigare är fallet?¨

Kul med tävling på en sån duktig herre!

jag håller med om vad mackan säger, men samtidigt så tycker jag inte att dom enklare LAprogrammen behöver vara särskilt svåra, och har du till våren på dig så hinner du ju träna på det!

kika på LAprogrammen och prova sedan med tränare för att se om det går? och går det så går det, annars så startar ni en LB!

skoj att få rida en sån fin häst! :)

Pfft, inte går man från lättC till lättA på några månader :p

Visserligen håller jag med dig, men jag kanske ska förtydliga med att det är inte i rörelserna problemet sitter, jag kan rida alla möjliga krumelurer. Det är i formen, jag får helt enkelt inte till en lättA form, det är svårt nog att växla mellan låg och arbetsform. Men nog håller jag med i resten. hur väljer man mellan lättC och lättb? vad är skillnaden eg?

Tycker ni låter vettiga allihop :D Fast jag tänker inte sitta hela vintern och träna för att komma upp till ett visst program, men det var kanske inte så du menade? Jag kommer ju visserligen träna ändå, så det kanske går på ett ut.

LättA blir nog svårt på hemmaplan, han är svår att få fram. Fast på tävling där han är lite i gasen kanske det är lättare. Eller svårare för hästen blir känsligare :angel:

jag menade mer träna mot LA o så ser ni vart ni är när det är dags att anmäla sig!

Jag som sett er tycker att en LB kommer du runt på mkt bra poäng.
Så om du vill vara säker så ska du ta den. Men satsa på att träna mot LA. Som du själv sagt. Rörelserna kan du.

Jag ser när jag läst hela tråden att du anser att formen när du utför "krumelurer" inte är tillräcklig och jag anser då utan att du tar illa vid dig att d3t är JUST krumelurerna som i sig ska ge formen.

En korrekt utförd öppna tex ska hästen genom den samlande rörelsen komma upp i formen osv...

Om jag ska ge dig råd utan att sett dig IRL så skulle jag be din tränare att fokusera på säte och timing som på sikt kan ge dig redskapen för att kunna samla.

Sen är det en viss skillnad att kunna rida tex en skänkelvikning i arbetstrav i ett LA-program med den form som krävs sen till skillnad på öppna-sluta i LA:5-6 där det skall visas samlade gångarter.

Välj tex ett LA och en LB på kort bana som du rider för din tränare som ett test. Kort bana just bara för att det är lättare i lätta program att förflytta sig bra utan att rida rörelser när man bara förflyttar sig runt fyrkant mm.

lägg ut en film på vart ni befinner er nu?
Rent generellt anser jag att ryttaren sätter ramen, även om det alltid är gynnsamt med en häst som kan sina saker

Senast ändrad av en moderator:

Visserligen håller jag med dig, men jag kanske ska förtydliga med att det är inte i rörelserna problemet sitter, jag kan rida alla möjliga krumelurer. Det är i formen, jag får helt enkelt inte till en lättA form, det är svårt nog att växla mellan låg och arbetsform. Men nog håller jag med i resten. hur väljer man mellan lättC och lättb? vad är skillnaden eg?

Jag förstår inte hur du menar?
Rörelserna/krumelurerna kan du inte separarera från formen. Det är inte två enskilda saker i ett dressyr program. Därmed måste du självklart behärska formen som krävs för x olika "krumelurer" beroende på program.

skillnaden mellan LC och LB är att det är mer övergångar i LB och händer mera. Längre transport sträckor och mkt grundläggande stora rörelser enbart i LC. Form kraven kommer folk ha olika åsikter om, själv anser jag att LC och LB kräver en likvärdig kvalitet på hästens form för att vara till belåtenhet.

LättA blir nog svårt på hemmaplan, han är svår att få fram. Fast på tävling där han är lite i gasen kanske det är lättare. Eller svårare för hästen blir känsligare :angel:

Om hästen är svår att "få fram" utan att behöva yttre saker som "piggar upp" så ska du nog träna väldigt mycket innan du ens tänker på att tävla LB.....eller tävla alls.

Det är ju inte en automat där du stoppar i ett "LA-kort" och så går hästen bara för att någon utbildat den i rörelserna. :crazy:

Var glad att du har något att lära dej på och rid för tränare som kan få dej själv att komma vidare i hur man får igång en hästs motor bla:idea:
Var med i nån LC på skoj, och var glad åt att i ditt fall räcker det med att DU blir klar för klasserna hästen är det ju redan, i många fall är det ju en fråga om att även hästen ska vara klar, men det slipper du nu:idea:

Jag förstår inte hur du menar?
Rörelserna/krumelurerna kan du inte separarera från formen. Det är inte två enskilda saker i ett dressyr program. Därmed måste du självklart behärska formen som krävs för x olika "krumelurer" beroende på program.
Jag menar att jag ganska lätt kan få hästen att göra alla rörelserna som krävs för en lättA1 men kvalitén blir inte okej eftersom formen inte är det från början. Om man ser till poängskalan som det döms efter får jag tex en öppna där hästen spårar okej, ställer åt rätt håll och rör sig framåt, men inte tillräckligt bra för att hamna över fem poäng. Anledningen till att jag ens överväger att rida lättB eller lätt A och inte lättC är att jag vill ha en rättvis bedömning av mig som ryttare, men hästen ger mer än vad jag förtjänar kvalitetsmässigt. På andra hästar kan jag inte tempoväxla på samma sätt eller få till såpass bra form att jag kan sitta i traven. Det känns lite som fusk om jag kommer med en så utbildad häst och rider lättC/lättB. Men det kanske är dumt tänkt?:o

skillnaden mellan LC och LB är att det är mer övergångar i LB och händer mera. Längre transport sträckor och mkt grundläggande stora rörelser enbart i LC. Form kraven kommer folk ha olika åsikter om, själv anser jag att LC och LB kräver en likvärdig kvalitet på hästens form för att vara till belåtenhet.

Det var som jag trodde då. Tack :)

Jag menar att jag ganska lätt kan få hästen att göra alla rörelserna som krävs för en lättA1 men kvalitén blir inte okej eftersom formen inte är det från början. Om man ser till poängskalan som det döms efter får jag tex en öppna där hästen spårar okej, ställer åt rätt håll och rör sig framåt, men inte tillräckligt bra för att hamna över fem poäng. Anledningen till att jag ens överväger att rida lättB eller lätt A och inte lättC är att jag vill ha en rättvis bedömning av mig som ryttare, men hästen ger mer än vad jag förtjänar kvalitetsmässigt. På andra hästar kan jag inte tempoväxla på samma sätt eller få till såpass bra form att jag kan sitta i traven. Det känns lite som fusk om jag kommer med en så utbildad häst och rider lättC/lättB. Men det kanske är dumt tänkt?:o

Jo jag förstår hur du menar men inte logiken. :D Rörelsen och formen är en och samma sak i ett bedömningsprogram, du måste se helheten, dvs kan du inte få till formen i en rörelse så ska du välja ett annat program för då blir rörelsen inte av kvalitet som programmet/bedömningen kräver.
Det är orelevant vad hästen kan/inte kan det är hur du visar den för dagen inne på banan som är relevant.

Mitt och hästens gemensamma problem är just framåtbjudningen, fick jag till den helt tror jag att det skulle gå att rida lättA på hemmaplan (och tävling för den delen). Med tanke på att jag kan alla rörelser som krävs osv. Självklart är inte hästen nån maskin :eek:

haha okej. Ja men det är ju ungefär det jag sagt, att jag inte vill rida lättA eftersom det är för svårt för mig, av precis den anledning du sa rider jag inte rörelserna på träning heller. Men det känns som fusk gemtemot andra på en ev tävling när jag har haft sån tur med häst :angel:

Mitt och hästens gemensamma problem är just framåtbjudningen, fick jag till den helt tror jag att det skulle gå att rida lättA på hemmaplan (och tävling för den delen). Med tanke på att jag kan alla rörelser som krävs osv. Självklart är inte hästen nån maskin :eek:

Men utan framåtbjudning har du inte någon form att tävla med alls, det är ditt problem. Hästen arbetar inte rätt om den inte har framåtbjudning.
Just därför som du måste börja med att lära dej rida igång hästens motor och därmed framtåtänket hos hästen.

Det är ju inte krumelurerna i sej det handlar om utan hur hästen (och du) utför dem. Så länge hästen har handbromsen i spelar det ingen roll om du så kan rida piff och puff i teorin, och hästen kan det också, tänker den inte framåt så arbetar den fel helt enkelt. Det handlar inte om att vilja springa framåt heller för att det händer uppiggande saker omkring, utan om att hästen arbetar framåt för egen maskin och utan broms i.

Prata med din tränare så kan nog han/hon hjälpa dej:idea:

jag fick hem e häst som är tävlad intermediere 1 i dressyr å hoppat 130. fick honom på livstids foder å jag rede bara L:C på honom i början. även fast han kan så kunde inte jag. jag började med L:C 1 nu har vi tävlat 4 ggr å Nästa start blir L:A. men jag tycker absolut man ska börja från början så man e med om de från ruta 1 om man säger så.

Jag har också ridit hästar som varit svåra att få fram och då tycker jag att det är lättare när det finns lite krumelurer. Många hästar somnar nästan av att bara ridas transportsträckor, ffa hästar som varit med om mer förr. Då kan det nästan vara svårare att rida LC:1 än LA:0.
Men självklart kan du börja från början med att tex första tävlingen rider du LC:2, LB:1. Sen kan du gå uppåt något i klass redan på andra tävlingen.
Det viktigaste att träna på nu under vintern är nog att få till en ärlig form med framåtbjudning. Det svåraste med att rida hästar som kan allt är att de ofta inte jobba på med bakdelen och bara lullar runt och att de kanske gör rörelserna utan så mycket aktivitet.
Min syrra hade en ponny som kunde alla dressyrprogrammen helt utantill. Han behövde tex uppridning i galopp, höger varv för att förstå vilket program det var. Sen sprang han programmet så fort han kunde med alla krumelurer på rätt ställe men utan att jobba och utan att ryttaren hade det minsta lilla att säga till om.
Hästar är inga maskiner men dom kan vara väldigt smarta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka