Häst och ryttare överfallna av hund

(Skånska Dagbladet) Vid tiotiden på söndagsmorgonen blev en häst och dess ryttare anfallna av en rottweiler. Både två blev skadade och ryttaren fick föras till sjukhus. Polisen söker nu hunden i området. Under söndagsförmiddagen pågår ridtävlingar på...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst och ryttare överfallna av hund

För allas säkerhet vore det väldigt vettigt med obligatorisk munkorg på alla hundar som vistas utanför hemmet/trädgården.

Just sådana här uttalanden tycker jag otroligt illa om. Majoriteten av alla hundar i Sverige är ändå trevliga hundar, och vettiga hundägare som har en skarp hund ser till att hålla den kopplad. Sedan finns det självklart undantag precis som med allt annat.
Människor som inte bryr sig om andra, oavsett lagar, kommer alltid att finnas och kommer finnas även om en lag på munkorg skulle införas. Vilket i sin tur skulle leda till att snälla hundar ska gå runt med munkorg och få små barn att tro att alla hundar är livsfarliga, medan de som skiter i det och kanske råkar ha en skarp hund fortfarande kommer ha den lös utan munkorg.

kl
Gunnar har lagt in två till trådar med nya artiklar:

"Hunden hade helt mordisk blick"
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1119093

!Angreps av galen hund på ridturen!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1119086

Blir lite tokigt då det står olika, korkade saker, t ex att det inte var ägarnas fel eftersom de hjälpte till.
Det måste vara fel på hunden.

"Jag slogs för mitt liv"
Om en Rottis/Ambull går in för att döda någon så klarar man sig knappast med ett avslitet ledband i knät.

Sven-Erik Alhem, överåklagare borde veta bättre än att efterlysa nya lagar, lagen är inte speciellt gammal som han påstår, lagen är alldeles utmärkt om polisen hade resurser att se till att den efterlevs.

Kvällsposten och Aftonbladet brukar väl kanske inte stå för de allra mest välskrivna artiklarna :crazy:

Men hästägarens upplevelse är säkert att han slogs för sitt liv (även om inte hunden var ute efter att döda).

"Jag slogs för mitt liv"
Om en Rottis/Ambull går in för att döda någon så klarar man sig knappast med ett avslitet ledband i knät.

Vad slogs han för då?, sin hela hud?, att slippa ett opassande bitmärke?, jag skulle definitivt uttryckt mig så om jag fick en sådan stor otäck bitande hund på-över mig.

Kvällsposten och Aftonbladet brukar väl kanske inte stå för de allra mest välskrivna artiklarna :crazy:

Men hästägarens upplevelse är säkert att han slogs för sitt liv (även om inte hunden var ute efter att döda).
Ja kvällsblaskorna är inte mycket att lita på vad gäller nyheter, men här verkar det som något annat.
"Mord i blicken" låter som någon journalist med hundskräck varit i farten.

Vi skulle nog alla varit ganska skräckslagna om vi varit i mannens ställe.
Undras om han skulle kunnat galoppera ifrån hunden?
En Ambull är en väldigt vig o atletisk hund, till skillnad från Rottisen (idiotisk blandning). Svaret måste ju vara relaterat till ryttarens förmåga o hästens ras o ålder.

Kan inte tänka mig att många vettiga människor ställer sig och trissar upp en lös hund till att attackera.

Jag hade alla gånger försökt galoppera ifrån hunden :D

Känns som att en normalt tränad häst borde åtminstone vara uthålligare än en normalt tränad hund :p
Men min häst hade likagärna kunnat vända sig om o stampat ihjäl den... och då kan det ju hända att man flyger av, och att hästen då utan ryttare tappar modet lite...

Eftersom det var i ett bebyggt område kan jag anta att det inte var lämpligt att försöka rida ifrån hunden.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagsmorgonen fick polisen i området ett väldigt ovanligt ärende när de kontaktades angående en häst som var på rymmen i...
Svar
3
· Visningar
785
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst med vagn skenade under långfredagen på en camping i Uddevalla. Båda barn och vuxna trillade av – två vuxna har förts till...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA