Häst och kor tillsammans?

S

svintana

Vad tycker ni om att ha en häst och en ko tillsammans i hagen? Om hästen inte har någon hästkompis?

Själv så tycker jag att det är bra bara om hästen har något djur andingen häst, ko, åsna eller liknande som kan gå i hagen tillsammans med hästen. Speciellt på sommaren eftersom att det är så hästen (och det andra djuret) behöver hjälp av en annan att vifta bort flugor osv. Hästar som går själva har stora problem på sommaren eftersom att dom inte han vifta bort flugorna själva. Dom får sår mm som är jobbigt att ha eftersom att det samlas ännu mer flugor å andra kryp som äter ur såret så att det kan bli värre.

Den absolut bästa lösningen är ju att en häst går tillsammans med en annan häst. Och i de flesta fall går det att hitta en hästkompis någonstans.

Men om det absolut inte går är det ju bättre att en häst går tillsammans med en ko än att h*n går ensam.

Då vi har så stort bete hade vi ett år ett antal highland cattlekor i samma hage som våra hästar. De gick inte ens nära varandra så jag tror inte att det är någon bra lösning som enda sällskap.

Hästarna var högre i rang än korna och tyckte att det var jättekul att "leka" med korna ibland vilken resulterade i att vi nog hade Sveriges mest vältränade kossor. :D

Hos oss är det tvärtom, kor och hästar går tillsammans i en enda stor flock. De både äter och vilar tillsammans, men om det serveras något extra gott så är det hästarna som har företräde.
Visst jagar de kossorna ibland, men kalvar och föl verkar leka tillsammans och ha nöje av det bägge sorter. Särskilt unghästarna har starka band till "sina" kor.
Så jag tror att har man inget annat sällskap så är en ko absolut ett alternativ och de kan säkert bli kompisar även om den inte till fullo kan ersätta en annan häst.

Jag hade en ensam häst med ett gäng kossor för ett antal år sedan. Hon trivdes utmärkt. Blev till och med hjälpmamma åt en kalv. Hon och ko-mamman delade på ansvaret och den stackars kalven blev alldeles bortskämd :)

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Tora
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka