Häst och hund

N

Nadin

Undrar om någon har erfarenhet att ha med sig hund när man rider.
Är det farligt? Tänkte vänja "min" häst vid min hund och ha med honom sedan när man rider.Men är tveksam om det.Några som har erfarenhet?

Vänligen erika

Sv: Häst och hund

Jag har inte hund själv men rider ibland med stallkamrater som har med sig sin hund. Lite krångel kan det bli. Hunden måste vara kopplad när man är ute i våra skogar som är fulla av vilt, andra hundar på promenad osv. Det är lätt att kopplet trasslar in sig i buskar, hästben osv. Hunden måste gå undan för hästarna så den inte blir trampad. Viktigt att anpassa tempot så hunden hinner med. Hästen måste lyssna och stanna om t ex hunden behöver kissa. Nu fungerar det för det mesta väldigt bra när vi har hund med oss ut men visst händer det saker som skulle kunnat sluta illa.

min hund funkar bra med min häst, fast ibland fattar hon inte att hon ska akta sig...kan gå precis i bakhovarna på hästen..

Min kompis hund blev rätt illa tilltygad vid en ritt. Hästen blev rädd för något och tvärvände, och hunden han inte flytta sig. Han fick rida med hunden framför sig på hästen, då de var ute i skogen. Hunden bröt dock inget, men var tvungen att sys.

Nadin skrev:
Är det farligt? Tänkte vänja "min" häst vid min hund och ha med honom sedan när man rider.Men är tveksam om det.Några som har erfarenhet?

Vänligen erika

Jag har ridit med hund och det har krävt en viss teknik men gått hysat bra. Har haft flexikoppel så att hunden haft gott om utrymme, och sett till att hålla den på min högra sida och framför hästen, då tycker jag man har mest kontroll. Men det har varit kul och fungerat bra, så jag tycker gott man kan prova om man har en snäll häst och en hund som förstår att akta sig, kanske en lite större hund som syns bra... Hästen lär sig också att hålla lite koll på hunden om den stannar eller så, jag tycker min häst varit ganska uppmärksam och lätthanterlig på det viset.

Har haft hund med mig när jag rider. Både kopplad och lös. Har aldrig varit något bekymmer. I början tyckte hästen det var lite läskigt med en hund som kutade runt(eng. setter) i skogen. Det tog inte många gånger, så började han i stället spana efter sin kompis varje gång hon "försvann".
Jag kan bara säga att det har varit ett nöja att ha med sig hunden, men det kräver nog även att hunden kan sin dressyr oxå....

Kopplad vill inte jag rida med hunden,rider jag så blir det löst på en äng,vi har sådant precis bakom stallet.det låter farligt att rida med en hund som är kopplad.händer det nånting har inte hunden ett chans att fly.
Brukar hästar acceptera hundarna bra?

Jag hade med min hund när jag red, dock alltid lös. Och då gäller det att man har pli på sin hund och att den kan sina kommandon... Det har gått jättebra.

Det har inte varit några problem för de hästar jag ridit att acceptera hunden. Men de har ju också varit vana att hunden varit med vid all annan hantering.

Senast ändrad:

Hej...

Har nästan alltid med mig min hund när jag rider ut. Det krävs ju dock en viss lydnad. Det händer att man möter folk med eller utan hund. Det kan även komma harar och katter el liknande. Min hund är 1.5 år och har en bra grundlydnad. När jag rider använder jag ofta kommandot"före" då vet han att han ska hålla sig en bit framför hästen, då ser jag honom hela tiden. När det kommer folk gör vi halt och "sitter fint" jämte hästen.

Nadin skrev:

Vänligen erika

För mej fungerar det alldeles utmärkt. Men min hund är oxå väl dresserad, om min häst av någon anledning skulle sticka iväg, så stannar hunden på det stället, han går ner och sätter/lägger sej i diket, eller vägkanten så inte bilarna kan köra på honom och stännar där tills ngn kommer och hämtar honom, detta gör att jag kan ta med honom på nästan alla ridturer, om vi travar eller galopperar för fort springer hunden i sitt tempo tills han kommer ikapp, möter vi ngt, människa, katt, hund, viltdjur, så håller han sej där jag ber honom.

Jag har ofta med mig vår hund ut. Hund och häst är mycket vana vid varandra, dom träffas varje dag. När vi rider ute på landsvägen har jag hunden kopplad och leder hästen, för säkerhets skull. I skogen är hunden alltid lös. Skulle definetiv inte ha henne kopplad där. Det är ju hur lätt som helst att kopplet trasslar in sig i något.
Hunden är dock väldigt lydig. Skulle inte jaga något vilt eller så om jag kallar in henne. Då sätter hon sig fot mellan hästens fram och bakben. Detta funkar alldeles utmärkt för oss. Tempot måste dock anpassas till hunden. Så vet jag att vi ska ut och "raca" får inte hunden följa med.
Börja du och träna det är riktigt kul sen.:banana:

Att ha med sig hunden när man rider tycker dom flästa hundar är hjätte skoj, men som skrivits så SKALL hunden lyda dina komando för hunden får inte spinga efter vilt i skogen (om den inte tränas för jakt av jägare under vissa månader) den skall inte häller hälsa på folk (finns många som är hundrädda och detta måste aksepteras) hunden bör inte häller hälsa på andra hundar (Din hund kan vara snäll men det är inte säkert att den andra hunden är det, den andra hunden kan oxå bära på nån sjukdom) du bör även kuna plasera hunden in bitt i fån dej och stana kvar där så hunden inte blir trampad på.

Om hunden kan deta så ha skoj.

Vill bara varna för att ha hunden kopplad i närheten av hästar då hunden inte kan hoppa undan om det skulle hända något, även den snällaste hästen kan bli rädd och når den hoppar till kan hunden bli skadadom den inte kan fly tillräkligt långt bort. skulle ALLDRIG utsäta mina hundar för detta.

Med min vorsteh funkade det bra sedan jag lärt in kommandot "följ" som innebar att hon skulle gå direkt bakom. Hon var från början väl grundtränad och säker på både inkallning och stopp. Fot fungerade inte när jag red, både häst och hund tyckte det var MYCKET obehgligt att gå sida vid sida och lyckades inte hitta ett lagom avstånd...

Min springer spaniel funkade inte alls. Så fort något läskigt dök upp sökte hon skydd mitt under magen på häststackarn...

När jag bodde i skogen och trafiken var minimal hade jag med den ena hunden ut. Både hon och hästen tyckte det var dö-kul. De tävlade i galoppen och det var väldigt bekvämt att motionera båda samtidigt. Jag hade inte koppel på hunden, hon stack inte från mig.

Nadin skrev:

Vänligen erika

Jag har allrid min hund med mig när jag skall ut i skogen.
Då är hon alltid lös och springer alltid framför eller i skogen
vid sidan om. Och som någon annan sa så tog det några gånger för mina hästar att vänja sig vid att det knakade och brakade i skogen ,
De förväntad sig nog en smärre älg flock :).
Men som sagt så gäller det ju att hunden har grundlydnad så att man har kontroll även från hästryggen.

Men har man bara det så finns det väl inget bättre än att se sin hund
överlycklig, Min vovve far runt som en tok när man säger till henne att hon får följa med.

//Maria

Funkar inget bra för oss... Vår hund är bra grundtränad men fattar inte att han ska lyda matte och respektera henne när hon sitter på en stor häst :(
Har svårt att berömma honom oxå när han gör rätt...får fortsätta träna på det!
Ngn som har ngt bra tips att dela ut??

Ninjaninis skrev:
Funkar inget bra för oss... Vår hund är bra grundtränad men fattar inte att han ska lyda matte och respektera henne när hon sitter på en stor häst :(
Har svårt att berömma honom oxå när han gör rätt...får fortsätta träna på det!
Ngn som har ngt bra tips att dela ut??

Har du tränat att ta ett par st promonerad med hund och häst?Sitt inte på hästen första gångerna gå med de tillsammans och försök ge olika kommandå.Kasta godis genas han lyder kasta den för att från hästen blir du tvungen att göra det.Börja med de enklaste lydnaden, ex sitt, ligg ,hästen kan vara ett störande moment för hunden.Och hunden kan känna att du har inte riktigt koll på honom när du sitter på hästen.
Hundar är smarta de med :rofl:
träna träna träna som gäller först från marken sedan korta studer på hästen och mycket beröm godis när han lyder.

Jag brukar ta med mig hunden ut på ridturen och det funkar bra.
Vi har ridit omkring så i skogarna i ca 3-4 år nu, hästen är van vid hunden, och hunden håller ett lagom avstånd till hästen. Viktigast är dock att ha en lydig hund som kan ta kommandon utan koppel (skulle aldrig våga koppla hunden och rida så i skogen).

Jag har jakthundar, de äldre klarar inte frestelsen att inte förfölja vilt som kan dyka upp framför näsan, vilket händer rätt ofta i skogen. Weimaranern är dock viltren och väldigt tränad, så för henne är det inga problem. Jag vill ha hunden bakom mig, minst 3-5 meter. För det första är det mer naturligt för hunden att följa, dessutom vet jag att jag inte rider över hunden om hon stannar. Min häst är nämligen av den "blinda" typen, går in i träd osv om man inte styr...

Koppel är förenat med livsfara (dock är jag koppelmotståndare av stort mått), en hängd hund vi fara är inte så kul... Jag har klara kommandon på min hund, stanna är stanna, om det så är för att vi står stilla eller vi möter någon.

//E

Tränat lite grann brevid hästen...men kanske inte tillräckligt.
Har inte så bra vägar att träna på utan man möter nästan alltid ngn och då är det så pinsamt när ens hund bara springer iväg för att hälsa...så får erkänna att vi inte provat så mkt alls än...

Så svårt med att berömma honom med godis...han blir sjukligt besatt av det och tänker inte på nått annat.

Våran voffse är snart 2 år så misstänker han är i sin värsta trotsålder just nu...han vet så himla väl när han gör fel...och då vägrar han att komma nära mig...och då blir jag arg åsså blir allt fel

Skulle heller aldrig drömma om att koppla hunden...

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar