Häst och får

Sv: Häst och får

De undrara jag också. Men det borde man väl. Funderar på att dela bete med grannens får i sommar... :angel:

Sjalvklart kan man det, vara hastar gick pa ett stort naturbete iflera somrar tillsammans med 50-100 far och det var aldrig nagra problem.

/kt

Mina hästar och får går tillsammans från och till under hela året. Har hittills gått med alla utom en häst som jagade och bet fåren.

Det går alldeles utmärkt med att ha dom flästa hästar i hopp med får men en del hästar jagar fåren, tex som min mara som jagar både får och kossor.

Kram

Går alldeles utmärkt!Och dessutom delar dom inga parasiter så det är förträffligt ur den synpunkten också!:)

Rider förbi en nordsvensk som står med ett får ibland och dem är bästa vänner :) Så det går nog!

Vi har våra får och hästar i samma hage hela sommaren. Det går alldeles utmärkt. Men man får se upp i början. En del hästar jagar gärna fåren speciellt om de ej är vana vid får. Jag brukar inte heller låta små nyfödda lamm gå bland hästarna. Det är inte säkert att det slutar så bra. Våra tackor brukar lamma inomhus och sedan väntar vi ett tag med att släppa dem i stora hagen.

Ja det kan man ha,likaväl som man kan ha kort och hästar tillsammans.Lycka till med sommaren =)

Borde nog gå bra. Får är väl också typiska flockdjur?
Hyrde en ponny för många år sen som gick med två får som sällskap, dock var ponnyn inte lika nöjd, hoppade över och ville till de andra hästarna.:D

Hej . Kan man ha hästar och får tillsammans i samma hage.
Någon som vet ,tack på förhand.

Min kompis brukade ha sin häst med får & han brukade ta upp fåren i nack/ryggskinnet & springa med dem, han älskade att leka med dem...Skum häst, men så var det en fjording oxå:angel:

På egen risk.. Chansen att bli jagad av ett får med horn är stor.. Ca. 90%, speciellt om den är väldigt tam...

jag tror det är många som har dessa djurslag ihop, o vad jag har hört, så "maskar" de av varandra, så det är bara bra att ha får o hästar ihop, alternativt köra växelbete, djurslagen emellan. det e något med deras parasiter som gör att både fåren o hästarna får bort maskarna på varandra.

Jo det går, en bekant till mig hade sina får tillsammans med hennes häst ett tag då den stod själv annars. Det gick kanonbra..

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
287
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama