M

miiila

är det nån som går det här?
hur funkar det?
är det mycket svårt och vilken skola går ni på?
tcksam för svar

Sv: häst/nv

finns det häst gymnasium med Naturvetenskaps linje?

vart?
jag ska gå Natur men venne vart, nu ska jag antagligen gå i Kalmar pga. medryttar pollen.

Svarar för mina kmpisar som går NV/Häst:angel:

De enda hästämnena de har är ridning eller trav. Arbete med häst och hästskötsel (vet ej vad de ämnena heter) går bort. MEn stalltjänst är fortfarande obligatoriskt. De har även två veckor mindre praktik unde de perioderna som det är APU. Ex i 2:an har ju alla 5 veckor, då har de 3 veckor. Likaså i trean då alla har 6 veckor, har de 4 veckor. De kommer tillbaka två veckor tidigare och läser då endast NV-ämnen. Om det är svårt eller inte är väl beroende på hur lätt man har för sig i skolan.
Det här varierar nog från skola till skola.

Vart är du intresserad av att gå?

jag är nog mest intreserad av uddetorp eftrsom de
är närmast. men då läser man nv ämnerna på en amnnan skola vad jag har förstått..:confused: låter lite rörigt

Kan mkt möjligt vara så. Det ärfler skolor som sammarbetar med andra sklolor i´nom NV just för att de slipper då själva ordna med labb utan det kan man göra på en "normal" skola;)

Nu blev det röigt men jag hoppas du förstår:angel:

Jag går Häst/NV, andra ring. Det är klart det är plugg, men jag tycker ändå att det inte är himla mycket. Jag har två hästar hemma som jag hinner med, och har eget stall och sköter allt själv. Inga som hälst problem. Räcker med att plugga ca 30 min innan man går och lägger sig.

Vi har stalltjänst på skolan från måndag - måndag (även helgen), 3 veckor under hela året.

Vi har ridning ungefär 1-2 ggr per vecka under lektionstid.

Vi har praktik i sammanlagt 5 veckor under 2an och 3an, 3 veckor lagt under 2an och 2 veckor under 3an.

men om man vill gå nv/häst dvs. natur med häst i
istället för häst med nv i :angel:

Då kanske ngt riksidrottsgymnasium skulle passa där du har ridning som idrott?
Eller NV på "vanlig" skola och ridning som individuellt val?

eller vill du läsa hästskötsel-ämnena också?

det som styr är att jag får behörighet till Upsala vet. högskola.
sedan spelar det ingen roll förutom att det hälst då ska vara med NV än NB med NV inrikting

venne :D
fast det finns ju NB skolor med NV inriktning typ :crazy: där de har häst på skemat med som NB

det som styr för mig är att jag får behörighet till alla sorters Högskoler.

Jag det NV/Häst på Vretagymnasiet.
Innan jag hoppade av och flyttade hem igen :angel:

Jag känner själv att jag inte hade klarat av NV om jag inte hade fått ha hästarna ibland.
Svårighetsgraden ska va precis den samma som ren NV. Men blir oftast lite lättare på en sådan här skola av någon anledning.

På vår skola fick man offra praktiken och så, du hann inte få den 2månaders praktiken i slutet av trean utan var tvungen att göra klart NV ämnerna.

fast hmm *tänker* ska nog ändå gå ren NV typ kagg eller jenny osså fortsätter jag med Babben och tar privatlektioner med han :idea:

Jag har ju även gått NV på Kagg (jag har gjort lite av varje :angel: )
Jag pallade inte trycket, fick du ett G+ lr. Vg Så var du sämst i klassen, allt handlade om hur bra betyg man fick :crazy:
Jag pallade det som sagt inte.

Jag har börjat i natur/ natur. Känner att man måste ha något roligt efter skolan dvs att hålla på med hästar. Jag tycker inte att det känns svårt, bara man har ambitionen och viljan så går det, OM man verkligen tycker om hästar så är det ABSOLUT inget problem med att gå natur:).

Får hem vår nya häst på onsdag som jag ska börja träna och tävla med:) Så på så sätt har jag verkligen något att längta till efter skolan, och då gör man klart läxor och sånt fortare.

MVH Vickan

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar