Häst med skärsår låg död i hage

Sv: Häst med skärsår låg död i hage

Men nog är det väl konstigt att det finns såpass många idioter i vårat land som är kapabla att göra såna här fruktansvärda dåd. Fy, vilka svin det finns, detta måste få ett slut!

- De går ute på bete. Man tittar till dem varannan dag när man inte rider, säger den döda hästens ägare till tidningen.

Varannan dag???
Seriöst!? Det är väll lag på att hästar ska ses om varje dag? Även om man är kommunfullmäktig. Just för att hästarna inte ska behöva ligga och lida som denna nu (troligast) fått göra...

Givetvis hemskt att detta med skärningen hänt hästen.

Varannan dag???
Seriöst!? Det är väll lag på att hästar ska ses om varje dag? Även om man är kommunfullmäktig. Just för att hästarna inte ska behöva ligga och lida som denna nu (troligast) fått göra...

Givetvis hemskt att detta med skärningen hänt hästen.

Reagerade också på det :cry: stackars häst...

*KL*

En otroligt tragisk händelse! Jag lider med hästägaren. Jag försvarar inte på något sätt att man bara tittar till hästarna varannan dag när de är på bete. Det skulle jag själv inte klara av. Men jag vill bara be om lite perspektiv här.

Hästägaren har inte sig själv att skylla, för att han inte har tittat till hästarna oftare. Det är inte han som har skurit sin häst, utan en brottsling. Om han hade tittat till dem var 24:e timme, som lagen säger, så hade den tragiska händelsen fortfarande ha kunnat inträffa 23 timmar innan nästa tillsyn...

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

*KL*

En otroligt tragisk händelse! Jag lider med Håkan Mattsson. Jag försvarar inte på något sätt att man bara tittar till hästarna varannan dag när de är på bete. Det skulle jag själv inte klara av. Men jag vill bara be om lite perspektiv här.

Håkan Mattsson har inte sig själv att skylla, för att han inte har tittat till hästarna oftare. Det är inte han som har skurit sin häst, utan en brottsling. Om han hade tittat till dem var 24:e timme, som lagen säger, så hade den tragiska händelsen fortfarande ha kunnat inträffa 23 timmar innan nästa tillsyn...

Tror inte att någon menade att han får skylla sig själv, hela historien är sorglig men det kan kanske tyckas att det är lite klantigt att säga till en tidning som ridsport att man bara tittar till hästarna varannan dag. Dessutom som både hästmänniska och som folkvald så BORDE man vara insatt i lagen... det var åtminstonde det jag reagerade på. Känner fö en som fick sitt sto sönderskuret till döds utanför finspång för ett par år sedan och det är ingen rolig upplevelse, är livrädd varje dag för att det ska hända mina hästar:cry:

Ja, jag håller absolut med dig... Jag tycker bara att det är så tråkigt att just det får större fokus än det brott som han blivit utsatt för.

*KL*

En otroligt tragisk händelse! Jag lider med hästägaren. Jag försvarar inte på något sätt att man bara tittar till hästarna varannan dag när de är på bete. Det skulle jag själv inte klara av. Men jag vill bara be om lite perspektiv här.

Hästägaren har inte sig själv att skylla, för att han inte har tittat till hästarna oftare. Det är inte han som har skurit sin häst, utan en brottsling. Om han hade tittat till dem var 24:e timme, som lagen säger, så hade den tragiska händelsen fortfarande ha kunnat inträffa 23 timmar innan nästa tillsyn...

Det var åtminstone inte vad jag menade.
Däremot anser jag att hästens ägare åsamkat den mer lidande än den behövt utstå iom att tillsynen sker varannan dag istället för varje.

Givetvis var det inte ägaren som skar hästen, men det är dennes ansvar att se till hästen för att en häst inte ska behöva lida i onödan.

Hagestad? :eek:
Gångavstånd från mig :crazy:

Varannandag... err......

Väldigt nära mig också... Nu knyter det sig i magen. Det hjälper väl inte att ta in dom heller, för då har de liksom ingen chans att springa iväg...

Usch och fy för idioter!!

Det var åtminstone inte vad jag menade.
Däremot anser jag att hästens ägare åsamkat den mer lidande än den behövt utstå iom att tillsynen sker varannan dag istället för varje.

Givetvis var det inte ägaren som skar hästen, men det är dennes ansvar att se till hästen för att en häst inte ska behöva lida i onödan.

Vet vi det? Hästen hittades död, men vad jag ser så framgår det inte hur länge den varit det. Har en häst utsatts för mer lidande om den varit död i 34 timmar istället för 10 timmar när den hittas?

Carina på Silver Arabians - som har beteshagarna utanför fönstret och som säkert tittar till hästarna flera gånger per timme...

Fruktansvärt.

Det står ju att det är osäkert om hästen skars till döds och därför ska den obduceras. Så risken är ju att såren inte var så allvarliga men att hästen förblödde för att den inte fick hjälp. Så låter det mellan raderna om man läser artikeln i YA.

Lite sent om sides kanske men svarar.

Nej, den mår inte sämre om den varit död i 34 timmar än 10 timmar.
Men hade de sett till hästen varje dag så hade det varit större chans att de funnit den "vid livet men döende" och därför kunnat avliva den och därmed kunnat mindska plågan för djuret. Och därav skrev jag "Just för att hästarna inte ska behöva ligga och lida som denna nu (troligast) fått göra..." i den första posten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Samtidigt som hästarna ska få sin kvällsmat skjuts ponnyerna Bubbe och Carisma till döds i hagen. En jägare misstog dem för vildsvin...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Björklinge utanför Uppsala hittade en svampplockare en död hästkropp. Hur kroppen har hamnat där är ännu oklart och händelsen är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 487
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
294
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
467
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama