Häst med pungbrock

D

Dori

Hej Jag är ny här på bukefalos, så här är det, min 2 åring har fått diagnos pungbrock och jag vet inte nån annan som har det problemet! så jag vill höra om det finns någon här som har haft en häst som har det och vad ni fått för rekomendationer till att åtgärda det!
Jag har alltså varit på sjukhus med honom och där sa dem att det skulle försvinna av sig självt. Det var inga tarmar som låg i pungen och hon kunde heller inte se nån kontakt med buk väggen utan det var vätska och fettvävnad som låg i pungen.
min hemma vet tycker då att det var konstigt att inget gjordes åt brocket och säger att det är ett ovanligt tillstånd!
Någon som har erfarenhet av detta??

Sv: Häst med pungbrock

Jag har själv inte haft någon häst med pungbråck. Men jag tror att man oftast kastrerar dom om dom får det.

Risken är att det ramlar ner en tarmslynga som kommer i kläm och då är det akut.

I ditt fall skulle jag inte våga kastrera den stående utan in på klinik och göra det liggande.
Det är större risk för tarmframfall om dom har stora inguinalkanaler vilket din borde ha om den har pungbråck.

Han är kastrerad i april i år fick sedan infektion, med penecillin och en rengöring blev han bra igen!
Det var aldrig nåt brock innan kastrering! Men i juni så fanns där plötsligt en stor pung som en apelsin ungefär.
Och då blev det sjukhus mm

Okej, då är det ju en helt annan sak.

Tror att det fanns en eller två trådar för ett tag sen där vallacker hade fått en "pungkula".
Kanske kan vara nåt liknande?

Ok,men just det att på sjukhuset säger dem det ska försvinna, medans min hemma vet som är super duktig säger att det är konstigt att dem inte gjort mer! Då blir man klyven! Hästen mår bra förutom den har en stor pung!

Tittade på den tråden om vallacken som fått en punkula och det såg ut som en liten kula, men liknar inte det som min pålle har!

Ok,men just det att på sjukhuset säger dem det ska försvinna, medans min hemma vet som är super duktig säger att det är konstigt att dem inte gjort mer! Då blir man klyven! Hästen mår bra förutom den har en stor pung!

Ja då blir man väldigt kluven. Jag skulle konsultera ytterligare en veterinär/annan klinik för få ett tredje utlåtande

Liknande trådar

Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 864
Senast: Gosa
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 505
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 225
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 566
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka