Häst med pollenallergi?

Rumpnissen

Trådstartare
Kan hästar vara pollenallergiker? En elevs ponny börjar alltid hosta vid denna tiden på året, samt rinner i näsan och är irriterad i slemhinnorna. Det går över efter ett par veckor.

Har aldrig någonsin hört något om det, men det kan ju inte vara helt omöjligt. Vad gör man då åt dessa stackars djur?
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Kan de få det? Vi har haft flera hästar i stallet som hostar och är snoriga... går över efter ett par veckor det med
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Japp, hästar kan vara pollenallergiker, det konstaterar en vet. som sedan sättter in lämplig behandling. tex. kortison inhalator el dyl.
Finns även något slags filter att ha framför näsborrarna, om det hjälper vet jag inte.

Sture här på forumet har ett sto som är pollenallergiker, hon kanske kikar in och svarar lite tydligare, hon som är mer insatt i det.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

jag har ett sto som bara frustar hela tiden...ca 20 ggr/minut!!
såväl i hagen när hon äter hö som när jag rider.
i trav är det naturligtvis värre än skritt och då blir det även en hel del piskande/viftande/slående med huvudet...

pratade med vet som ska ge mig kortisontabletter då han också är inne på pollenallergi-teorin.....

detta har nu pågått i ca 2 veckor, det började helt tvärt mitt under en ridtur och i söndags kväll märkte jag att det började avta...
hon var nästan helt tyst när hon åt hö...men lite fanns kvar vid ridningen i gårkväll...

men blir det som tidigare år så kommer det tillbaka runt midsommar ungefär...så då ska jag prova tabletterna direkt...

har provat med myggnät för näsborrarna, om det nu skulle vara så att hon är irriterad på flygfän i näsan, dock utan resultat.
men det där filtret som nämndes ovan kanske skulle vara nåt??
vet nån var man kan få tag på det???
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Tack för alla svar. Eleven var hos veterinären med ponnyn förra våren utan att de hittade något, men de kanske inte var inne på allergi då. Jag ska vidarebefodra det ni berättat. Tack så mycket. :bow:
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Finns även inhalatorer som för människor med astma/allergi. Då slipper man behandla "hela kroppen" med kortisontabletter, vilket är mycket bättre då kortion inte är så bra att länge.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Det finns örter som kan hjälpa mot allergin, betydligt nyttigare än att ge dom cortison och andra mediciner.
Nu är jag inte så kunnig på örtgrejerna själv tyvärr.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Min kompis har ett fullblod som är pollen allergisk. Han får ha en liten mask över näsborrarna. Sen har hon testat med örter som har hjälp hästen.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Hej hej!
Jag har under senaste veckan varit lite orolig för min ponny´s hälsa han frustar en hel massa och är lite snorig. Jag har fått höra om det här med pollenallergi och undrar nu mer. Behöver man ta ut vet. eller finns det några andra sätt att lindra detta på?
Mvh jessica
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Min häst blir alltid lite "flåsig och frustig" på våren(kan vara lite sån på hösten också) och tror han har lite pollenkänningar.
Har också funderat på detta fenomen, men kan inte komma på nån annan orsak. Som någon mer skriver så håller det på några veckor och går över sen.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Mtt sto är gräspollenallergiker, stackaren :crazy: .

Hon blir allmänt hängig, det droppar klar vätska från näsborrarna och så andas hon som en blåsbälg :crazy:. Hon får inhalera cortison som läker inflammationen i lungorna men det tar ju inte bort symptomen.

Förra sommaren var jag och hälsade på Ina79 och då var vi i en hästaffär där jag hittade ett nosnät för hästar med pollenallergi, ska testa detta i år. Jag har även börjat ge henne en örtblandning jag köpte av veterinären "Herbs for lungs" och ska testa piller med kinesiska örter som jag hört ska vara effektiva mot allergi och även bovetemjöl, man griper ju efter alla halmstrån :idea:.

Veterinären tyckte hon skulle vara uppstallad dygnet runt under tiden gräspollenhalten är hög men det tycker jag inte är något liv för en häst så jag försöker hitta något annat som kan hjälpa henne.

Min häst är även allergisk mot halm (får stora svullnader på ben och under mage).
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Min häst började i söndags, han blir väldigt irriterad i näsan! Frustar och rycker med huvudet står med mulen högt och rynkar näsborrarna, han vill hela tiden klia näsan när man rider, blir okoncentrerad och spänd, men det brukar gå över när pollenhalten går ner, det är bara o hoppas på regn, han går bara ute till 12,00.:crazy:
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Min kille har också haft problem! Rinner klar vätska ur näsborrarna, hostar (inte hört något på 3 dagar dock) och andas lite ansträngt ibland. Jag trodde han var förkyld så han har vilat hela veckan. Om han nu är allergisk, kan man träna honom samtidigt? Han ska förberedas för sommarens utställningar och behöver ha bra kondis. Veckan ser ut typ såhär;

Söndag; Promenad 30 min, Klättring 10-15 min, promenad 10 min.
Måndag; Promenad 15-20 min, longering inspänd (ej hårt!) 15-20 min, promenad 10 min
Tisdag; Samma som söndag
Onsdag; Samma som måndag
Torsdag; Samma som söndag

Träningen varieras med tömkörning, ibland joggar jag på promenaderna, "flåsjobb" i hagen där han får springa så mycket och fort han vill lös.

Hade tänkt sätta igång på söndag igen. Har börjat rida in honom och har kommit till punkten där korta skritturer i skogen är möjligt. Ska jag hålla mig till det? Jag vill absolut inte göra livet jobbigt för honom. Han är bara 3 år och ska ha kul!
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Läste nyligen att det finns ett lager ozon nära marken som inte är hälsosamt, och det är större än vanligt just nu. Det ger lungproblem och förvärrar allergi om jag minns rätt (läste det i DN men kan inte hitta just den artikeln just nu). Så kanske hästar kan ha mer problem än vanligt just nu också.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

*KL*

min häst är likadan, kom själv fram till slutsatsen att det måste vara någon form av allergi mot gräs, skönt att se andra här med liknande problem ;)

min häst brukar nysa lite då och då, speciellt efter man har betat honom (har börjat förbeta honom lite nu), och lite snor rinner ur näsan på honom. han har ignen temp eller något sånt, och symptomen liknar de som beskrivits ovan, fast hans är mycket mycket mildare. Nu till frågan; kan man rida hästen som vanligt, eller ska man låta den vila? Det är ju trots allt bara om några nysningar/hostningar/frustningar whatever om dan, efter man betat..
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Ja hästar kan vara allergiker.

Min förre häst köpte jag när han var 17 och fick då reda på att han hade dispens för vaccinering inför tävling på grund av att han blivit riktigt dålig, ataxi mm, som ung. När han sedan blev dålig, hostade "vaniljsås", rinnande ögon o näsa, i intervaller under vår sommar så tog vår vetrinär ett blodprov som skickades till Tyskland för analys.
När det kom tillbaka fick man en smärre chock av att läsa det... allergigraden var graderad från 1-5 där 5 var i princip livshotande allergisk. Han hade: 4 på ca 5 gräspollen, alla sädeslag (och vi bor i Skåne:crazy: ) och bok, björk och kastanj och 5!!! på pencilin:eek: (=något svårbehandlad om han skulle få andra problem)

Dock så var han fortfarande mycket positiv vid ridning och vi kunde utan problem fortsätta tävla (dressyr) ett par år till (hostan slutade faktisk efter första våren och dök endast upp enstaka gånger under vintern).
Med åren blev tyvärr allergibesvären sämre och när han var 20 så fick han somna in.
 
Sv: Häst med pollenallergi?

Jag tror att det kan vara mycket möjligt! Hade en hund som var det, så varför skulle inte hästar kunna vara det. :) Fast vi kunde inte ge den något, så jag har inget tips om vad du ska ge =/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
433
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp