Häst med KS - Svårt med galoppen

K

Killbarry Rosie

Har ett halvblod med KS. Ganska tunn och omusklad. Ridningen går superbra fram tills dess då man ska börja galopperar. Själva fattingen och under själva galoppen lägger hon öronen bakåt och kan ibland sparka. Jag står ofta i lätt sits då hon verkar ha svårt att behålla galoppen. Nu är frågan; Har en häst med KS svårare än en "vanlig" häst att galoppera eller har det att göra med muskelaturen? Tacksam för svar!

Sv: Häst med KS - Svårt med galoppen

Nu har jag aldrig haft en häst med KS men rent spontant reagerar jag på att hästen rids när den är tunn och omusklad. Kanske vettigt att jobba hästen vid handen, på töm tills den stärkt sina muskler, överlinje och fyllt ut mer.

Håller med. Hästen har förmodligen ont. Att inte sätta muskler normalt är också vanligt vid smärttillstånd.

ts
Vad har veterinären sagt om hästens användbarhet??

Hästen är under igångridning och har fått instruktioner om hur man arbetar en häst med KS rätt så tror inte felet ligger där. Veterinären har sagt att hästen kan användas till lättare ridning och att hennes KS inte är lika extremt som dom flesta. Men tar ändå hänsyn till detta då hon reagerar ibland. Jag gör allt jag kan för att sätta henne i hull och få henne rund och musklad. Ger henne obegränsat med hö och kraft morgon,midda och kväll samt betfor varje mål. Håller tummarna på att hon blir "bättre" när hon blir van vid ridningen då hon inte har gått ngt speciellt på två år.

Säger som de andra att hästen troligen är irriterad av någonting, eller har ont. Vad säger vet (antar att det är vet som gett dig direktioner i hur du ska träna henne) när du frågar om galoppen?

Jag skulle själv inte galopperat om hon visar stressbeteende i galopp tillsammans den medicinska bakgrunden. Gör hon så i galopp på töm också? Det var en artikel i ridsport om KS-hästar ganska nyss, om du är intresserad.

Jag skulle nog jobba mer på att hästen skulle få mer muskler. Backa ett steg och skita i galoppen ett tag. Satsa på takt, balans och form i skritt och trav tills hästen orkar bära upp sig mer. Om jag har förstått det rätt så är bra muskler längst ryggraden A och O i en väl fungerande KS-häst..

Min häst har ganska ont om muskler i det stora hela och han orkar inte bära sig i galoppen alls. Jag checkar bara av en gång i veckan hur galoppfattningen känns för att få ett hum om läget.

*delvis kn l*

Säger som föregående. Om hästen reagerar så starkt vid uppsutten galopp, strunta i galoppen vid uppsuttet arbete. Men arbeta gärna med galoppen avsuttet t.ex. lösgaloppera eller tömkör. Jag skulle vara försiktigt att sätta en så omusklad häst på lina i galopp. Du skulle t.ex. kunna sätta upp en liknande löshoppningsbana runt padocken/ridhuset och lägga ut några bommar på marken. Och som någon annan sa arbeta hästen avsuttet med t.ex. terrängpromenader. Men jag gissar att du fått bra instruktioner om detta redan. Men som sagt, backa med uppsutten galopp en period.

Jag tycker att du ska kontakta din behandlande veterinär som har utformat konvalescensprogrammet. När man får ett sådant bakslag får man backa och se vad som gått fel. Den ursprungliga bedömningen och planen måste kanske revideras. KS kan man inte bedöma utifrån enbart rtg - hästar som ser förskräckliga ut kan vara opåverkade medan andra, med betydligt mindre skador, blir obrukbara.

Man kan också tänka sig att problemen lett till sekundära dito, kanske ledinflammationer eller muskelinflammationer.

Kontakta din vet och sluta rid.

Hon har innan haft en sadel som inte ligger hundra bra på henne så veterinären tror att hon förväntar sig att det ska göra ont nu med. Nej, vid tömkörning är hon klockren, likså longering. Hon har endast detta beteende i början (sur, bakutsprång och irriterande svans) i början utav galoppen, efter ca 4 galoppsteg beteer hon sig som vilken häst som helst. Hon gillar hinder och bommar väldigt mkt och vid löshoppning är hon världens gladaste häst! I skogen har hon ingen tendens alls till att bli sur och tvär utan sköter galoppen med glädje.

Du har fått bra svar av flera personer, bland annat "Tant Ester" som är veterinär. KS och problem med bl a bakknän hör ofta ihop, hästen kan vara kraftigt smärtpåverkad utan att du som ryttare kan märka det på annat sätt än det du skrev om ifrån början.
I ditt första inlägg så låter hästen helrisig och nu är den plötsligt hur pigg och glad som helst. Vad beror det på?
Du har köpt en 17 år gammal häst med KS som förra ägaren var väldigt noga med (efter vad jag förstår), vad har du egentligen sagt att du skall ha hästen till? Det krävs en stor kunskap för att muskla upp en sådan här häst, du har bl a skrivit att hästen inte behöver jobbas upp med ryggen utan den skall sköta det själv.
Jag vill absolut inte hacka på dig men du har ett problem här. Att hästen skulle minnas gamla sadelproblem låter orimligt, hästar tänker bara så när dom förknippar befintliga problem med gamla otrevliga upplevelser.
Eftersom du ber om råd så får du ett till, ställ av hästen, ta in den på klinik och gör en ordentlig utredning.

Jag har också haft en KS häst, men min opererades vilket jag inte tror din är - då försäkringbolaget bara tar det om man rå¨jkar ha den dubbelt veterinärvårdsförsäkrad

det är väldigt viktigt att veta om din KS är aktiv eller inte, eller om den är oläkt

MÅnga har sagt mig att det är minne av det onda - men det är det inte.
Därmed inte sagt att det är skelettgrejen som gör ont utan det kan vara musklerna som gör ont, och det går ju att behandla på ett annat sätt.

Om jag skall svara på din fråga så behöver jag veta var KS sitter, men rent generellt så är traven jobbigare rent muskulärt men det oliksidiga i galoppen kan göra ont
Min härjade i fattningar i höger galopp den ville inte länga utsidan

i början av ett ridpass är hon som en vanlig häst tills i början av galoppen då hon ibland kan lägga öronen bakåt och kicka ibland. Senare efter några galoppsteg är hon som en vanlig häst. Hon kan ibland reagera när man sätter sig ner och därför står jag jämt upp och låter henne galoppera på som hon tycker känns bäst. Galoppen har blivit bättre nu dom senaste dagarna och märker knappt av det numera.

Nej hästen inte opererad utan har bara KS konstaterat i en lättare grad. Förra ägaren visste inte säkert vart det sitter utan visste bara att det satt längre bak i ryggen. Jag har inte behörighet till plåtarna där man ser vart det sitter, men ska under en snar framtid ta egna plåtar. Traven på henne är helt normal och vill gärna trava på och är mkt arbetsvillig, glad, pigg och verkar inte ha ont alls.

Ja det är ju din tolkning att hon inte verkar ha ont, jag håller med de andra i tråden att beteendet är ett tecken på smärta, ännu mer om den är tunn

Bra med nya plåtar då ser man status på själva skeletten. En veterinär kan ockå testa rörligheten i ryggen, ett sätt att bedömma smärta, men det ser heller inte allt

Hästen är den som bäst avgör om den har ont - sedan är det upp till varje ägare om den vill lyssna eller inte.

Ibland vill man inte se i vitögat att något kan vara fel och det är lite konstigt att man startar en tråd om ett beteende och vill ha hjälp /åsikter och 1,5 dag senare så gör hästen inte alls så längre ?

Du får förlåta men det låter lite som man nu försöker skyla över problemet ...

Gå igenom hästen av en annan vet och berätta hur hon beter sig i galoppen,att hon inte har problem med traven är ju för att den springer de mer med benen och det går inte igenom i hela kroppen som det gör i galoppen samt i fattningarna så är det där om hon får *sätta ihop*sig för att orka och då ev får smärta i själva fattningen eller så är det kanske bara jobbigt för henne ?

Hur som helst torde hästen kollas och annat är inte snällt mot din häst och stoppa huvudet i sanden ....

Mia

exakt som min häst! men jag tycker du ska jobba från marken, markövingar som longering(dock ej mycket) tömkörning över bom eller ut i skogen! bygg musklerna, annars gör ju kissing spines ont eftersom du "sitter" på ryggraden. Med muskler lyfter dom bort trycket mot ryggraden......

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30