Häst med klåda

sassiball

Trådstartare
Jag har nyligen blivit ägare till en kallblodstravare som tyvärr kliar sig i man o svans. Jag smörjer två gånger per dag med probolja och det känns som att det gör lite, lite nytta. Men hon kliar sig fortfarande.

Jag har tvättat hela hästen först i hexocil, sen tog jag sebacil istället. Hon ser fin ut i pälsen och manen men blir såklart ruggig och mjällig när hon kliat sig.

Någon som har något förslag? Hon får foderjäst i maten, tänkte det kan vara bra för pälsen och magen.

Sv: Häst med klåda

Mitt sto, också kallblodstravare, hade fruktansvärd klåda de första åren jag ägde henne. Det var framför allt vår och höst som klådan satte in.
Jag använde PROB-olja och PROB-schampo och det hjälpte något. Ett annat medel som var bra att ta i man och svans var Equidoux.

För tre år sedan började jag ge linfröolja i fodret (ger 3/4 dl per dag) och en tid efter det började klådan ge med sig. Nu är det helt borta.

Immer

Glöm inte att smörja henne med mjukgörande salva också. För när man tvättar dem ofta, och då kanske med uttorkande medel, så blir inte kliet bättre för att de är för torra. Det är i alla fall vår erfarenhet.

Annars använder vi för tillfället kortisonsalva, mjukgörande kräm, inotyol, och så tvättar vi vartannan dag.

Men eksemen är inte bättre än. Det är som sagt mycket kryp ute än. Framförallt knott.

Jag säger bara HORSOL! Min häst har haft klåda i svansen under vissa perioder och ibland kliade hon nästan av allt på svansroten. Jag försökte med allt, vissa saker funkade men för en kort tid.

Efter att läst här om Horsol så testade jag detta och det fungerare från dag ett. Har nu gått 3 månader och hon har inte rört sin svans. Finns att köpa på Apoteket men jag köpte den lite billigare via Atg kliniken.

:)

jag har en eksemhäst med, en nordis. Jag smörjer med equielotion och har använt salicylsyra 3%-ig. (samma som horsol fast billigare, beställs på apoteket). Sen ger jag äcv samt tvättar honom med det. Det har hjälpt. Sprayar med eget flugmedel som jag gör. Har täcke på hela sommaren.

Nylanders hästkräm har funkat toppen för mig.

Håller med, Horsol är det enda som hjälpt på min nordsvensk

Liknande trådar

Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 498
Senast: caballus
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 155
Senast: ptr
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 510
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka